• Anonym (Ts)

    Julklappar och julhets

    Hur gör ni i år? Handlar ni lika många julklappar som alltid? 


    Köper ni på avbetalning? Eller betalar ni direkt?

    Julmaten har ju också blivit mycket dyrare.

  • Svar på tråden Julklappar och julhets
  • Anonym (Y)

    Vi gör inga begränsningar inför jul i förhållande till andra år. Allt köps kontant, skulle inte få för mig att köpa saker inför jul på avbetalning. Däremot är vi lite mer sparsamma i övrigt. 

  • Dexter dot com

    Skulle aldrig köpa något på avbetalning förutom boende. Visst är december dyrare än många andra månader pga kostnader inför jul men det har jag planerat för precis som med elräkningarna som är dyrare på vintern.

  • Anonym (88an)

    Vi har köpt för 1000 kr mindre per barn i år. Samt så byter jag och maken för 1000 kr mindre i år. Så vi har minskat budgeten lite. Dock får de ändå för ca 3500 kr var så de blir säkerligen inte märkbart påverkade. 

    Vi köper allt kontant. Ibland kan jag ta klarna när jag beställer varor och betala när de kommit hem, detta eftersom jag betalt innan ibland och fått skicka tillbaka paketet och väntat länge på återbetalning. Men vi tar inte avbetalning, utan skjuter upp betalningen tills varan alltså är levererad. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Vi köper som vi brukar, men det har blivit billigare i butikerna tycker jag, det är ju så mycket rabatter och erbjudande nu i butikerna. Man kan verkligen handla billigt nu inför jul. 


    Sen blir det ju ännu billigare efter jul . Min son önskar sig pengar , sen vill han köpa kläder på mellandagsrean, den blir nog rejäl i år.

    Julmat är väl ganska billig mat om man lagar den själv? Köttbullar , risgrynsgröt, vörtbröd, julskinka, brysselkål, grönkål och rödkål? 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Man får rätta munnen efter matsäcken. Så enkelt är det. Än så länge har vi inte det dragit in på något, men vi har bra ekonomi samt brukar inte lägga massor med pengar på julmat och julklappar. Så det blir som vanligt. 

    Hos oss får bara barnen julklappar. Yngre barn blir oftast glada för vad de får, och äldre barn förstår om ekonomin är tajt.

    Sen kan man gå ihop och betala om man firar jul med släktingar. Hellre färre klappar och något barnen har önskat sig, än många billiga klappar.


     

  • Anonym (B)

    Nu är våra barn ännu små (1 år + 3 år) så vår budget är inte så stor än. På yngsta har vi lagt ca. 300 kr på julklapp. På äldsta ca. 450 kr. 

    Jag och min man slutade köpa till varandra efter vår första jul ihop. Vi ansåg att det bara var onödigt. Innan barnen så brukade vi istället lägga pengarna på att åka på t.ex. spa eller någon weekend. 

    I år firar vi med min familj och vi köper julklappar till barnen + att vi kör secret santa vi vuxna. Allt som allt så har vi kanske lagt 2500 kr på alla julklappar tillsammans. Perfekt!

  • Anonym (Maria)

    Köpt ungefär som vanligt till dottern. Tajtare ekonomi än vanligt som ensamstående förälder och med nyinköpt boende; men vi klarar oss. Inte räknat totalsumma men kanske 3000, sprider ut inköpen lite. Inte köpt till någon annan och räknar inte med att få mer än någon enstaka klapp. Vi firar inte själva, men umgänge snarare än presenter i fokus. Julbordet lite knytis med mest vegetariskt, inte så dyrt 

  • Aliona

    Vi köper som vanligt, lite dyrare tom. Men vi har alltid hållt julafton på en rimlig nivå även om vi har inkomst som räcker och blir över. Vi har köpt 4 julklappar för totalt 450 kronor till vår 7-åring, varav två var nya och två loppisfynd. Han kommer ju att få från släkten också, och vi vill inte skapa överkonsumtion och julklappshets. Mellan oss vuxna (makar och våra föräldrar) köper vi för ca 400 kr per hushåll till var och en. Det här har varit samma varje år. Just i år blev det någon julklapp extra då dwt var saker vi hade tänkt köpa och så passar vi på att ge det som julklapp.


    Julmaten har vi också samma som vanligt. Sill, lqx, skinka, fårfiol och några vegetariska rätter och sallader, och lite påkostade ostar. Förrutom osten tycker jag inte att det är dyrare än vanlig mat, så jag ser ingen skillnad mot vardage. Vi köper på erbjudande när det finns, och försöker förhindra matsvinn. Men visst, vi hade kunnat hålla nere matkontot en bit. 

  • Aliona

    Glömde säga att jag aldrig någonsin skulle ha köpt julklappar och mat på avbetalning. Inte en chans. Har bara lån för studier och bostad, resten får man spara ihop eller hitta alternativ man har råd med. Att börja med konsumtionslån och avbetalning är inkörsporten till ekonomiska problem. 


    (Och ja, jag har levt med väldigt begränsad ekonomi, även om jag numer har det bra. Delvis för att jag faktiskt aldrig skuldsatte mig). 

  • Anonym (Jag)

    Ingen skillnad, men jag har aldrig spenderat några enorma summor på julklappar eller julmat. Skulle aldrig köpa på avbetalning! Har man inte råd att casha så har man inte råd, punkt.

Svar på tråden Julklappar och julhets