• Anonym (Rädd)

    Vad händer om bolånet går till kronofogden?

    Jag har inte kunnat betala mitt bolån varken i november eller nu i december då min sambo fått sparken och jag varit sjukskriven i december . Jag börjar jobba i januari igen .


    Banken ringde idag och sa att vi ska betala in 20000 i december annars kan en uppsägning ske sa hon. Och det kan vi inte. Vi kan heller inte ta lån. 


    Menas det då att hela bolånet kommer gå till kronofogden? Eller vara 20000? 
    om allt går till kronofogden antar jag att man inte får en avbetalning på 1.4 miljoner? då tar dom väl bostaden då den har ett värde ? 


    just nu kan vi inte låna av någon anhörig heller så alla verkar ha det kärvt . 


    Hur ska jag tänka ? är livrädd! 

  • Svar på tråden Vad händer om bolånet går till kronofogden?
  • Anonym (Milla)

    Om banken säger upp lånet tar de tillbaka huset och säljer det för att få in sina pengar.

    Det dåliga är om kronofogden säljer att det kan bli mindre pengar än vad det skulle bli om ni sålde själva. Om de säljer huset för mindre än lånet så kommer resterande skuld bli kvar hos kronofogden och drivas in med till exempel löneutmätning. Om de säljer huset för mer än lånet så får ni förstås de pengarna.

    Vad har ni haft för inkomster och vad gick pengarna till? Tänk på att ALLTID betala räkningar i ordningen: boende, el, mat.
    Resten är det man får strunta i om pengarna inte räcker, men just de 3 posterna (och hemförsäkring) är det man absolut inte kan missa att betala.

    Finns det verkligen inget ni kan göra för att få in pengarna? Någon bil att sälja, möbler, elektronik som dator, mobil, tv-spel?
    Saker kan ni ju köpa tillbaka med blir väldigt svårt att köpa nytt hus.

  • Anonym (Milla)

    Låna vad ni kan av släkt och vänner som vill hjälpa er och sälj vad ni har. Svårt tyvärr i dessa tider. Kolla med banken om de kan ge uppskov till januari om ni lyckas få in en viss del av summan. 


    Ni får väl någon inkomst nu i december, släng in hela på lånet!

  • Anonym (Några förslag)

    Säger banken upp lånet går vanligtvis hela lånet till kronofogden fråga banken eller läs avtalsvillkoren för lånet.

    Eftersom din sambo är arbetslös och du är sjukskriven kan ni ansöka om att inte behöva betala amorteringen hos er bank. Det kanske kan få ner beloppet. Ring och prata med din bank. Du kanske kan få till en avbetalningsplan med banken om du förklarar att du kommer att börja jobba i januari igen. 

    Du eller din sambo kanske också har någon försäkring som ni inte tänkt på som kan ge er mer pengar. Vissa tjänstemanna fackförbund har inkomstförsäkring om ni är med i något sådant. Om ni är arbetare kan er arbetsgivare tecknat avtal med Fora och då kan ni kanske få mer pengar därifrån. Ni måste dock ansöka själva det är inte din eller din sambos fd arbetsgivare som gör detta.

    Om inget av ovanstående ger något får ni försöka sälja era ägodelar för att kunna betala. När ni får bättre ställt kan ni köpa nya. 

    Prioritera att betala lånet framför alla andra räkningar i december. Det tar en stund för de andra att gå vidare till kronofogden (särskilt under jul-och nyårshelg) då kanske ni hinner lösa det med pengar på något sätt (kanske ni har ett rum att hyra ut under en kort period, sälja något, få in försäkringspengar).

  • Björkenli

    Jättebra svar innan, har egentligen ingenting att tillägga. 

    Kontakta banken och se om det inte finns något t göra. 
    Sälj det ni kan för att få in pengar. 
    Kolla om ni inte kan låna pengar av någon. 
    Sambon som är arbetslös borde ta på sig framförallt! Han borde göra allt för att försöka låna av någon. 

Svar på tråden Vad händer om bolånet går till kronofogden?