• Kirenaj68

    Är det nordiska samarbetet dött?

    Hej. Jag undrar vad ni tycker om det sk nordiska samarbetet. Personligen känner jag ingen samhörighet med våra nordiska grannar. Det är som vilka andra nationer som helst. Under alla år våra grannar föraktat oss och inte minst under pandemin blev det tydligt. Vad tycker ni? Är det "nordiska samarbetet" bara ett luftslott?

  • Svar på tråden Är det nordiska samarbetet dött?
  • Tow2Mater

    Ar du muslim?

    Klart man känner samhorighet med nordiska grannarna. I språk, traditioner, forsvarssamarbete, släkt och vänner over gränserna. Att du känner de är som vilka andra nationer som helst låter ju mycket konstigt. Gå en veckas språkkkurs i finska i finland, kan rekommenderas. Du kommer genast känna mer gemensamt med nordiska grannar genom en vecka, än du gor med t ex afrikas länder.

  • Tukt

    Vi samarbetar väl mer än någonsin i och med det försämrade säkerhetsläget. Vare sig vi kommer med i NATO eller .
    Det mesta samarbetet sker väl annars mellan företag. Varför skulle du, jag och andra märka av det?
    Bor man sedan inte invid gränserna, så är det ju mer bara länder och resmål som andra.
    Så vad är det vi haft och vad är det som är dött? Är det ett problem att det byggdes en öresundsbro eller?

  • SweeneyTodd
    Tow2Mater skrev 2023-12-22 00:08:09 följande:

    Ar du muslim?

    Klart man känner samhorighet med nordiska grannarna. I språk, traditioner, forsvarssamarbete, släkt och vänner over gränserna. Att du känner de är som vilka andra nationer som helst låter ju mycket konstigt. Gå en veckas språkkkurs i finska i finland, kan rekommenderas. Du kommer genast känna mer gemensamt med nordiska grannar genom en vecka, än du gor med t ex afrikas länder.


    Hur är det relevant? 
  • Tow2Mater
    SweeneyTodd skrev 2023-12-23 16:35:43 följande:
    Hur är det relevant? 
    Eftersom en stor andel muslimer är immigranter eller barn till immigranter i Sverige och det finns ingen liknande motsvarighet i de andra nordiska länderna de kan känna samhörighet med i form av liknande matkultur, släkt, språk eller traditioner, etc. Förstår du nu relevansen? Danmark kanske är närmast med mindre än hälften av vad Sverige har, men varken Norge, Finland eller Island alls i närheten.
Svar på tråden Är det nordiska samarbetet dött?