• jeanette02

    Betyg i åk 6

    Hej, är det rimligt att lämna ut muntligen betygen flera dagar före avslutning då man brukar ju annars kunna se dem, eller efter ngn dag på Infomentor som vi då har. Det kommer även brevledes inom någon dag. 

    Nu blev det ofantligt mycket tjäbbel, ledsenhet, gnäll, orättvisa i elevers ögon om betyg i dagarna osv precis det man ville undvika när mina äldre barn gick på denna grundskola. Då fanns inte på tal att lärare berättade betygen innan utan de kom med post. Just för denna stress och jämförelse.
    Är detta normalt förfarande? Att bidra till ännu mer stress och jämförelseångest.

  • Svar på tråden Betyg i åk 6
  • Anonym (Det är nog rätt vanligt)

    Ingen lärare pratar om detta inför klassen. Utan detta meddelas mellan läraren och eleven när ingen annan hör. Det är sedan valfritt att prata om sina betyg som elev.

    Det som är konstruktivt med att göra på det sättet är att man får tid att prata om varför man gjort den bedömningen och vad eleven skulle kunna förbättra om hen siktar högre framöver.

  • Anonym (Ingie)

    När jag gick i skolan på 1990-talet fick vi alltid betygen muntligt i förväg (iofs först i åttonde klass). Det var en bra möjlighet för läraren att förklara varför de gav just det betyget och berätta vad man behövde bli bättre på för att höja. 


    Men hela grejen med betyg i sjätteklass är ju idiotisk. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Ingie) skrev 2023-12-24 08:18:41 följande:

    När jag gick i skolan på 1990-talet fick vi alltid betygen muntligt i förväg (iofs först i åttonde klass). Det var en bra möjlighet för läraren att förklara varför de gav just det betyget och berätta vad man behövde bli bättre på för att höja. 


    Men hela grejen med betyg i sjätteklass är ju idiotisk. 


    Detta är min erfarenhet också.

    Att släppa betygen som en bomb efter avslutningen tycker jag verkar vara en mycket sämre idé. Då måste man gå och ruva på sina frågor och funderingar hela jullovet, innan det finns möjlighet till dialog med läraren. 
  • jeanette02
    Anonym (F) skrev 2023-12-24 11:38:10 följande:
    Detta är min erfarenhet också.

    Att släppa betygen som en bomb efter avslutningen tycker jag verkar vara en mycket sämre idé. Då måste man gå och ruva på sina frågor och funderingar hela jullovet, innan det finns möjlighet till dialog med läraren. 
    Fast man har ju detta tillfälle till dialog vid både utvecklingssamtalet att prata om läget och sedan när terminsbedömningen läggs ut i ämnena finns ju också information hur man ligger till. Som man kan fråga om vid behov.

    Lustigt när elever med A och B alla ämnen beklagar sig högljutt över sina dåliga betyg. O det blir gnäll i dagar. Sedan vet att det finns icke godkända i klassen. Hur kul är det i dessa sammanhang? Man är inte mogen att hantera infon själv sådär i åk 6 tycker jag. Långt ifrån alla iallafall. 
    Mitt barn klarade sig bra med främst C, B i alla ämnen. Ingen oro. Men vad hen ändå känt sig dålig. Inte klokt. 
    Ja ja. 
  • jeanette02
    Anonym (Ingie) skrev 2023-12-24 08:18:41 följande:

    När jag gick i skolan på 1990-talet fick vi alltid betygen muntligt i förväg (iofs först i åttonde klass). Det var en bra möjlighet för läraren att förklara varför de gav just det betyget och berätta vad man behövde bli bättre på för att höja. 


    Men hela grejen med betyg i sjätteklass är ju idiotisk. 


    Jo håller med, gick också i högstadiet på 90-talet. Det var lite annorlunda då och just att vi fick det först i åk 8. Man trots allt lite mer mogen. Betyg i  tidigare åk som numera kan nog ha någon fördel men skapar rätt mycket oro.
  • Anonym (A)
    jeanette02 skrev 2023-12-24 13:22:42 följande:
    Fast man har ju detta tillfälle till dialog vid både utvecklingssamtalet att prata om läget och sedan när terminsbedömningen läggs ut i ämnena finns ju också information hur man ligger till. Som man kan fråga om vid behov.

    Lustigt när elever med A och B alla ämnen beklagar sig högljutt över sina dåliga betyg. O det blir gnäll i dagar. Sedan vet att det finns icke godkända i klassen. Hur kul är det i dessa sammanhang? Man är inte mogen att hantera infon själv sådär i åk 6 tycker jag. Långt ifrån alla iallafall. 
    Mitt barn klarade sig bra med främst C, B i alla ämnen. Ingen oro. Men vad hen ändå känt sig dålig. Inte klokt. 
    Ja ja. 
    Fast ditt barn visste väl vilket betyg hen skulle få? Om hen inte är nöjd så får ju hen plugga mer. Ditt barn blir ju varken sämre än bättre för att andra får bättre betyg. 
  • Tow2Mater
    jeanette02 skrev 2023-12-24 13:22:42 följande:
    Fast man har ju detta tillfälle till dialog vid både utvecklingssamtalet att prata om läget och sedan när terminsbedömningen läggs ut i ämnena finns ju också information hur man ligger till. Som man kan fråga om vid behov.

    Lustigt när elever med A och B alla ämnen beklagar sig högljutt över sina dåliga betyg. O det blir gnäll i dagar. Sedan vet att det finns icke godkända i klassen. Hur kul är det i dessa sammanhang? Man är inte mogen att hantera infon själv sådär i åk 6 tycker jag. Långt ifrån alla iallafall. 
    Mitt barn klarade sig bra med främst C, B i alla ämnen. Ingen oro. Men vad hen ändå känt sig dålig. Inte klokt. 
    Ja ja. 
    Varför har de inte tillgång till att se sina betyg hela tiden? Vi har dem på portalen, dit både elever och föräldrar loggar in. Betyg är aldrig någon direkt överraskning, de ser hela tiden hur de ligger till och kan efter det planera sina insatser. Hör aldrig något tjafs, beklagan eller jämförande av betyg. De är liksom det de är.
  • jeanette02
    Tow2Mater skrev 2023-12-24 15:56:08 följande:
    Varför har de inte tillgång till att se sina betyg hela tiden? Vi har dem på portalen, dit både elever och föräldrar loggar in. Betyg är aldrig någon direkt överraskning, de ser hela tiden hur de ligger till och kan efter det planera sina insatser. Hör aldrig något tjafs, beklagan eller jämförande av betyg. De är liksom det de är.
    Inte i åk 6 kan man inte se betygen innan. Men bedömningar. Man kan se först nu när de fått ett betyg kan de framöver se de senaste. Så var det för mina äldre ungdomar iallafall. Man kan se så man uppfyller olika krav, vad man kan förbättra osv.

    Anonym A. Jo hen var nöjd, det bör man vara med de betygen. Men så blir det jättedrama i klassen från  vissa som har A i det mesta och något B, att de är så dåliga. Vad är då alla andra? Ja jisses.
    Samtidigt finns de som knappt kan nå E trots de är normalt begåvade och sliter r*v ärligt talat. Då hela betygssystemet i Sverige är mycket märkligt utformat. Men ja det är en annan fråga. 
  • PH76
    jeanette02 skrev 2023-12-24 13:26:34 följande:
    Jo håller med, gick också i högstadiet på 90-talet. Det var lite annorlunda då och just att vi fick det först i åk 8. Man trots allt lite mer mogen. Betyg i  tidigare åk som numera kan nog ha någon fördel men skapar rätt mycket oro.
    Alla barn är givetvis olika men om jag ser till mig själv så skulle jag absolut mått bra av att ha fått mina betyg innan 8an.
  • jeanette02
    PH76 skrev 2023-12-25 14:30:50 följande:
    Alla barn är givetvis olika men om jag ser till mig själv så skulle jag absolut mått bra av att ha fått mina betyg innan 8an.
    Jo så kan det vara. Jag hade nog haft Max E i många ämnen då inte vågade prata i skolan förrän i åk 8/ 9 typ. Med vänner ja, men inte annars. Hemskt var det.
    Det blir man ju enormt straffad för nu med det nya systemet om man är blyg men ändå  klok t ex. Det är synd i åk 6 redan kan jag känna. 
Svar på tråden Betyg i åk 6