• Anonym (ÖPT)

    Vad gäller vid ÖPT?

    Jag undrar vad som gäller för flytt inom Sverige om man har ett ÖPT? Alltså, får man lov att flytta till en annan region, och flyttar ÖPT:et sas med en då? 

    Supertacksam för all info jag kan få om detta - jag har försökt att googla, men lyckas inte hitta nåt direkt svar på just detta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-27 11:24
    Förstår utifrån de svar jag fått att det inte bara är att flytta... men vad skulle hända om jag ändå gjorde det? Om jag flyttar, och sen bara upplyser mina nuvarande vårdgivare om att jag har flyttat? Skulle de skicka polisen till en helt annan region för att hämta mig?

  • Svar på tråden Vad gäller vid ÖPT?
  • Anonym (ÖPT)
    Fjäril kär skrev 2023-12-26 16:06:52 följande:

    Det är förvaltningsrätten som avgör om du får flytta och vad som händer då. 


    Ok, så man måste alltså ansöka om att få flytta?? Så man kan inte bara ta sitt pick och pack och dra till en annan region..? Tänkte väl nånstans att man ju måste få lov att flytta; det är ju inte så att man är en brottsling som sitter  fängelse liksom... Även om det i praktiken är så man behandlas. Aja, tack för ditt svar iaf!
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Natta) skrev 2023-12-27 07:55:48 följande:

    Se till att bli av med ditt ÖPT till att börja med. Så länge du har det är du inte i skick att flytta ändå.


    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-27 11:01:09 följande:

    Ta upp det med din vårdkontakt. Din ÖPT utvärderas ju vid jämna mellanrum alltså vid förlängning. Du har ju sannolikt tät kontakt med psykiatrin. Ta upp dina tanjar med din stödperson eller god man/förvaltare. ÖPT följer med dig oavsett var du befinner dig. Ett stort projekt då många aktörer är inblandade. Tror du behöver vara där du är så länge du är tvångsvårdad. 


    Tack för era svar! Anledningen till att jag undrar är att min nuvarande sk "vård" är obefintlig, så jag tänkte att jag kunde flytta till en region där jag kanske faktiskt får någon vård... Aja, det är väl bara att gilla läget då :(

  • Anonym (ÖPT)
    Fjäril kär skrev 2023-12-26 16:06:52 följande:

    Det är förvaltningsrätten som avgör om du får flytta och vad som händer då. 


    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-27 11:01:09 följande:

    Ta upp det med din vårdkontakt. Din ÖPT utvärderas ju vid jämna mellanrum alltså vid förlängning. Du har ju sannolikt tät kontakt med psykiatrin. Ta upp dina tanjar med din stödperson eller god man/förvaltare. ÖPT följer med dig oavsett var du befinner dig. Ett stort projekt då många aktörer är inblandade. Tror du behöver vara där du är så länge du är tvångsvårdad. 


    Se gärna även tilläggskommentaren i trådstarten

  • Anonym (ÖPT)
    Fjäril kär skrev 2023-12-27 12:14:32 följande:
    Om du flyttar utan tillåtelse hamnar du sannolikt på LPT och blir inlagd och ja det blir polishämtning. 
    Right. Tänkte nästan det...
    Anonym (xz) skrev 2023-12-27 13:52:12 följande:
    Varför tror du att TS har en stödperson, god man eller dylikt? Står inget om det i trådstarten. 
    Det undrade jag ärligt talat också, haha. Har ingetdera.
    Anonym (xz) skrev 2023-12-27 13:55:07 följande:
    Det skulle jag inte se som något negativt. Personligen anser jag att det är värre att ha ÖPT än att ha LPT. Då ÖPT bedrivs i hemmet, är det värre. När ÖPT infördes 2008, så var det med kritik, och öppenspykiatrisk tvångsvård har fört med sig kritik både nationellt och internationellt. 
    Håller med såååå mycket om detta. ÖPT suger. Inte kul att vara inlåst, men på sitt sätt ändå betydligt bättre och enklare. Då får man iaf vård...
    Anonym (xz) skrev 2023-12-27 13:56:33 följande:
    Hur vet du det? När jag hade ÖPT pluggade jag på uni. 
    Exakt. Himla konstig kommentar (kommentaren om att man automatiskt måste vara i ett alltför dåligt skick alltså; inte ditt svar).
    Sunflora skrev 2023-12-27 14:06:25 följande:
    Det stämmer inte. ÖPT är ingen straffåtgärd för att hamna på LPT måste man uppfylla kriterierna för det. 
    Nä, varken ÖPT eller LPT är ju straffåtgärder så klart, men likförbannat behandlas man ju som om man vore kriminell. Men du menar alltså att det Fjäril Kär säger inte stämmer? Ju mer jag tänker på det, desto rimligare känns det ju att det är som Fjäril säger eftersom enda skillnaden mellan ÖPT och LPT ju är att man vid ett ÖPT bedöms kunna vårdas trots att man bor kvar i hemmet; om man flyr fältet kan man ju inte längre det, varför man alltså uppfyller kriterierna för ett LPT. 
    Sunflora skrev 2023-12-27 14:09:29 följande:

    Det blir inga konsekvenser om du flyttar så även om det inte skulle vara tillåtet kan du inte straffas för det. Eftersom ÖPT och LPT inte är straffande åtgärder så är ditt mående som ska avgöra vilken vård du får psykiatrin får alltså inte dela ut straff till de som inte följer reglerna. 


    Nej, som sagt: straffas gör man ju så klart inte! Men att bli konverterad till ett LPT är ju inte ett straff (även om det kan kännas så).
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-27 16:38:02 följande:

    Ja, precis det Kär Fjäril säger stämmer inte du har inte begått något brott så de har ingen rätt att straffa dig. Uppfyller man inte kriterierna för LPT finns de inget de kan göra samma sak gäller förövrigt med att ta medicin eller dyka upp på möten, svara i telefon mm Jag har lite svårt att se poängen med ÖPT ärligt talat. 


    Jag tycker inte det finns någon logik alls i att ÖPT skulle omvandlas till LPT för att man flyttar eller för att man inte går med på vården och så fungerar det som sagt inte heller. 


    Här är lite läsning: 
    https://lawline.se/answers/vad-hander-om-jag-bryter-mot-villkoren-vid-oppen-psykiatrisk-tvangsvard

    https://www.equalsthlm.se/artiklar/oppenvardstvang-mer-frihet-an-du-tror/


    Tusen tack! Ska läsa med en gång! Måste bara fråga vad du menar med "du har inte begått något brott så de har ingen rätt att straffa dig" - det är ju ingen som har sagt nåt om att man ska straffas; det är ju bara du som tar upp det. Så var menar du att Fjäril säger att man ska straffas? Jag vill bara förstå hur du menar :) Nu ska jag läsa det du länkar till!
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-27 16:38:02 följande:

    Ja, precis det Kär Fjäril säger stämmer inte du har inte begått något brott så de har ingen rätt att straffa dig. Uppfyller man inte kriterierna för LPT finns de inget de kan göra samma sak gäller förövrigt med att ta medicin eller dyka upp på möten, svara i telefon mm Jag har lite svårt att se poängen med ÖPT ärligt talat. 


    Jag tycker inte det finns någon logik alls i att ÖPT skulle omvandlas till LPT för att man flyttar eller för att man inte går med på vården och så fungerar det som sagt inte heller. 


    Här är lite läsning: 
    https://lawline.se/answers/vad-hander-om-jag-bryter-mot-villkoren-vid-oppen-psykiatrisk-tvangsvard

    https://www.equalsthlm.se/artiklar/oppenvardstvang-mer-frihet-an-du-tror/


    Äsch vad synd... ingen av de texter du länkar till motsäger ju tyvärr det Fjäril skriver... att man inte automatiskt kan konverteras till LPT om man motsätter sig villkoren i ett ÖPT innebär ju inte att man inte efter omprövning kan det. Om förutsättningarna för vårdens bedrivande ändras från att funka i hemmet till att inte funka annat än i slutenvården uppfyller man ju kriterierna - det är ju det enda som skiljer LPT och ÖPT åt. Aja, det är väl som sagt bara att gilla läget.
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-27 16:59:58 följande:

    Det finns ju en anledning till att du vårdas under lagstöd. I ditt fall en öppen tvångsvård. All tvångsvård ska bedömas med viss tidsintervall. Där är det väl ändå rimligt att du tar upp frågan om din vårdplan och hur den ser ut. Följer du inte den kan det bli konsekvenser. Att allvarligt läge blir du LPTad. Om du har noll sjukdomsinsikt och/eller skiter i ordinerad läkemedelsbehandling. Bäst att rådgöra med dina kontaktpersoner samt din behandlande läkare. 


    Enda anledningen till att jag vill flytta är för att få tillgång till vård. Jag försöker alltså inte smita från vården, utan jag är trött på att tigga och be om hjälp men inte få någon. Det är inte jag som inte följer kriterierna för mitt ÖPT, det är vården som fullständigt skiter i mig. Trots att jag har ett ÖPT har jag inte haft nån kontakt med vården öht på flera månader. Ja, jag vet, det låter som ett dåligt skämt eller som att jag ljuger, men det är tyvärr helt sant. Jag har dessutom försökt kontakta dem gång på gång på gång utan att nånsin få något svar.
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-27 17:05:25 följande:
    Att automatiskt sätta LPT för att man bryter mot ÖPT är ett straff om det inte sker en bedömning är det inte längre frågan om att skydda patienten utan just en straffande åtgärd. Det var inte jag som tog upp det först både du och Kär Fjäril har pratat om att LPT kommer ske utan bedömning.  
    Ah! Då fattar jag hur du menade! Tack för ditt förtydligande!
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-27 17:05:25 följande:
    Att automatiskt sätta LPT för att man bryter mot ÖPT är ett straff om det inte sker en bedömning är det inte längre frågan om att skydda patienten utan just en straffande åtgärd. Det var inte jag som tog upp det först både du och Kär Fjäril har pratat om att LPT kommer ske utan bedömning.  
    Eller vänta, va? Var har vi sagt att det kommer att ske utan bedömning? Nu måste jag läsa vad vi har skrivit igen haha
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-27 17:09:04 följande:

    Du kan inte ha läst ordentligt om du tror det. Som jag sa från början uppfyller du kriterierna för LPT gör du det, om du inte gör det får de inte sätta LPT. ÖPT kan aldrig automatiskt omvandlas till LPT för att man vägrar behandling eller för att vård inte kan bedrivas i hemmet. 


    ?Det är viktigt att påpeka att behandling inom ramen för öppen tvångsvård inte får genomdrivas med tvångsåtgärder (Prop. 2007/08:70). Tvångsåtgärder är sådana åtgärder som kan vidtas mot patientens vilja, som till exempel medicinering, fastspänning och avskiljning. Detta kan endast ske under sluten tvångsvård (Socialstyrelsen, 2009d). Det finns följaktligen inget sätt att tvinga patienten att följa de föreskrivna villkoren. Återintagning får inte heller ske enbart som en sanktion för att patienten inte följt villkoren (Prop. 2007/08:70). Återintagning till sluten tvångsvård från öppen tvångsvård enligt 26a § LPT kräver att rätten på nytt prövar om förutsättningarna för sluten tvångsvård är uppfyllda.?


     


    Naturligtvis måste man uppfylla kriterierna för LPT för att kunna LPT:as, och naturligtvis måste detta prövas på nytt. Min poäng är att det inte finns någon förvaltningsrätt som  kommer att anse att kriterierna för LPT inte är uppfyllda i den här situationen - alltså leder det i slutänden till att man konverteras. är du med? Det enda de texter du länkar till säger är att det inte sker automatiskt, men det är ju ganska ointressant, när resultatet i praktiken ändå blir att man konverteras.

    I sista änden hade jag dock välkomnatr ett LPT eftersom att jag kanske då hade fått nån form av vård...
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-27 17:23:49 följande:

    Uppfyller du kriterierna för LPT ska du bli inlagd nu då har vården gjort fel som satt ÖPT. 


    Du får inte bedömas annorlunda för att du har ÖPT Förvaltnkngsrätten bedömer dig på exakt samma sätt som någon som inte har ÖPT. ÖPTet har alltså ingen betydelse överhuvudtaget, att du bryter mot överenskommelserna i ÖPTet har ingen betydelse. 


    Ok. Säg att personen X bedöms ha ett oundgängligt behov av psykiatrisk tvångsvård, men att denna vård bedöms kunna bedrivas polikliniskt. En dag bestämmer sig X för att inte längre ta de mediciner som förskrivits. Enda sättet att se till att X faktiskt tar sina mediciner som hen ska är att lägga in henom i slutenvården. Alltså uppfyller X nu kriterierna för ett LPT, vilket kommer att slås fast av förvaltningsrätten vid bedömning. Vården gjorde inte fel som satte ett ÖPT från början, eftersom X då tog sina mediciner, men nu har förutsättningarna ändrats, och kraven för ett LPT är uppfyllda. 

    Är du med på hur jag tänker?
    Sunflora skrev 2023-12-27 17:23:49 följande:

     


    Du får inte bedömas annorlunda för att du har ÖPT Förvaltnkngsrätten bedömer dig på exakt samma sätt som någon som inte har ÖPT. ÖPTet har alltså ingen betydelse överhuvudtaget, att du bryter mot överenskommelserna i ÖPTet har ingen betydelse. 


    Detta är jag helt med på. Men de anledningar som gjorde att det sattes ett ÖPT finns ju ff kvar, och dessa bedöms ju när man överväger LPT, eller hur?
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-27 19:04:51 följande:

    Hur som helst så har du en tuff situation. Att du inte tycker att du blir hörd. Det låter inte alls bra att du inte får kontakt eller den vård du behöver. De måste ju rimligen träffa dig för att kunna ta beslut om fortsatt ÖPT. Vilket i dig inte kan fortlöpa hur länge som helst. 


    Tack för din empati. Det har redan beslutats om fortsatt ÖPT, så i värsta fall har jag fyra månader av bara ingenting.
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-27 19:04:51 följande:

    Snälla försök att ta kontakt igen. 


    Ja men absolut, jag försöker hela tiden få kontakt med dem...
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Hemlig) skrev 2023-12-28 01:23:04 följande:

    Dra utomlands i stället! Jag kan aldrig tänka mig att ditt pass är spärrat. Funkar för övrigt om man fått ett barn LVU:at också. Varken ÖPT eller LVU gäller utomlands, och Intepol kopplas inte in för en sådan sak. 


    Jag känner dock inte att jag är riktigt redo för att flytta/bo utomlands... och det är ju som sagt inte frågan om att jag vill fly från vården - tvärtom. Tack ändå för tips!
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-28 10:07:29 följande:

    NEJ, SÅ ÄR DET INTE!!! Att förutsättningarna ändras SPELAR INGEN ROLL!!!! Det är OLAGLIGT för Förvaltningsrätten att ta hänsyn till det. Du kan få SKADESTÅND om de gör det.


     Jag vet inte om du har problem med läsförståelsen eller vad det är. Som jag har förklarat för dig tusen gånger så uppfyller man inte automatiskt kriterierna för LPT bara för att man inte tar sina mediciner vid ÖPT. Jag vet inte hur jag ska kunna säga det tydligare. Visa gärna den här konversationen för någon annan och be dem förklara eller använd talsyntes som läser upp text om det är där problemet sitter. 


    Haha, jag tänker precis det samma: jag vet inte hur jag ska uttrycka mig tydligare än jag redan gör, men du fattar ju ändå inte vad jag säger. Jag kan ju tillägga att jag har visat konversationen för två andra, som båda två reagerat som jag, och undrar hur du lyckas missförstå mig gång på gång.

    Men ok, jag gör ett sista försök:
    Sunflora skrev 2023-12-28 10:31:48 följande:

     


    1. Att man inte uppfyller kriterierna för ÖPT är INTE samma sak som att man uppfyller kriterierna för LPT


    Nej, självklart inte. Uppfyller man inte kriterierna för ÖPT uppfyller man ju med absolut största sannolikhet inte heller kriterierna för ett LPT. Det säger sig självt, och jag har heller aldrig påstått detta. Det jag försökt få fram är detta: Vid ett ÖPT såväl som vid ett LPT har bedömningen gjorts att patienten är i behov av psykiatrisk tvångsvård. Kan denna nödvändiga vård inte bedrivas polikliniskt görs bedömningen att patienten måste vårdas i slutenvården = LPT (under förutsättning, förstås, att pat motsätter sig vården). Jag fattar inte riktigt vad det är som är så svårt att förstå med detta.


    Sunflora skrev 2023-12-28 10:31:48 följande:

     


    2. Tvångsvård får inte bedrivas inom ÖPT. Villkoren/reglerna håller inte juridiskt utan är mer en vänskaplig överenskommelse.


    Haha, va? Alltså... nu är du ju fullständigt ute och cyklar. Inser du att det du säger är att man inte får bedriva tvångsvård inom öppen psykiatrisk tvångsvård? Så tvångsvården får alltså enligt dig inte vara tvångsvård...
     

    Sunflora skrev 2023-12-28 10:31:48 följande:

    3. Förvaltningsrätten tar INTE hänsyn till om du brutit mot överenskommelserna i ditt ÖPT då de beslutar om LPT. Att du har ÖPT har absolut ingen och noll betydelse. 


    Och det har jag inte sagt heller. Det jag säger är fortfarande att om patienten bedöms att vara i oundgängligt behov av sluten psykiatrisk tvångsvård (vilket hen kommer att bedömas vara om vården inte kan bedrivas polikliniskt) så sätts ett LPT. Det har inget att göra med huruvida patienten har eller inte har ett tidigare ÖPT. Återigen förstår jag inte vad det är som är så svårt att förstå här - jag håller ju med dig om att det "har absolut ingen och noll betydelse" om man har ett ÖPT eller inte - det som har betydelse är att vården inte (längre) kan bedrivas polikliniskt om patienten inte samverkar till vården.

    Om du fortfarande inte hänger med tror jag att vi helt enkelt får lägga ned. Även om jag hade föredragit att slippa din trista och nedlåtande ton så har dina inlägg ändå gjort nytta i det att jag själv tvingats tänka till lite extra och även damma av lagen om psykiatrisk tvångsvård igen :)
     
  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-29 00:17:37 följande:

    Vad tröttsamt att du använder exakt samma argument som mig, ord för ord. Har du inget eget att komma med? 


    Nej, man bedöms inte vara i oundgärdigt behov av vård för att vården inte kan bedrivas polikliniskt. Nej, det spelar ingen roll om patienten inte medverkar till vården man har rätt att välja om man vill ha vård eller inte. 


    Jag förstår precis vad du säger men du har fel som jag har förklarat för dig tusen gånger vid det här laget. 


    Sunflora skrev 2023-12-29 00:28:13 följande:

    Men herregud människa! Du har inte förstått ett ord av vad jag sagt och du tycker jag har svårt att hänga med?! ÖPT är 100% frivilligt LPT sker med tvång däri ligger skillnaden. Det är INTE min åsikt, vad jag tycker, något jag har hittat på mm det är så lagen ser ut. Tvångsåtgärder får INTE ske vid ÖPT. 


    När jag sa att man inte uppfyller kriterierna för ÖPT menade jag självklart att man inte gör det för att kan bryter mot överenskommelsen dvs inte tar sin medicin, kommer på vårdbesök mm. Skillnaden mellan ett ÖPT och LPT är att vid ett ÖPT är vården frivillig det är den inte vid LPT. Vid ÖPT får inga tvångsåtgärder ske. 


    Jag förstår precis vad du menar men du tar som sagt fel. ÖPT är 100% frivilligt. Att vården inte kan bedrivas polioklinitiskt för att patienten motsätter sig får inte vara underlag för LPT. 


    Så är det inte enligt mig utan enligt LAGEN. Lagen säger att ÖPT är frivilligt, det är inte vad jag tycker, min åsikt eller något har hittat på utan som sagt vad lagen säger. 


    Jaja, vi säger så Solig

  • Anonym (ÖPT)
    Sunflora skrev 2023-12-29 00:28:13 följande:

     ÖPT är 100% frivilligt 


    😆🤣😂
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 00:34:23 följande:

    Men solrosen. Tvångsvård är tvångsvård av en anledning. Då har inte patienten rätt att välja. I allra möjligaste mån försöker man motivera till frivillig vård enligt HSL. Tvångsvård styrs av lag med strikta regler. Självklart även de metoder man behöver ta till under en LPT, ex vis bältning, övervakning, tvångsmedicinering. ÖPT anser jag vara vanligast att komma efter en inneliggande period inom slutenvården. Övergår till ÖPT där ett SPOT team får uppdraget att hålla kontakt och/eller behandling. Medicindelning mm. Självklart kontakt med ÖVM. 


    TS har mer koll på läget än vad du tror. Önskar att TS får kontakt och tillgång till den behandling hen vill ha. 


    Anonym (8) skrev 2023-12-29 14:05:32 följande:
    ÖPT är inte alls 100 % frivilligt. Det heter öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård av en anledning. 
    Ja, jag vet att med ÖPT får tvångsåtgärder inte förekomma, men det betyder inte att det är 100% frivilligt. 

    Om det är nu så frivilligt som du påstår, varför heter det öppenpsykiatrisk TVÅNGSvård? Det borde ju heta i sådana fall öppenpsykiatrisk vård, istället då.
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-29 19:19:10 följande:

    Solrosen. Det var vid LPT som jag gav exemplet om medicinering, bältning mm. Inte vid ÖPT. 


    Däremot har du inte många valmöjligheter vid ÖPT. Klipper in under vilka villkor ÖPT bedrivs. Solklart juridiskt  


     

    Öppen psykiatrisk tvångsvård

    26 §   Den som ges öppen psykiatrisk tvångsvård får vistas utanför sjukvårdsinrättningen.
    Vid beslut om öppen psykiatrisk tvångsvård ska rätten föreskriva de särskilda villkor enligt 3 § första stycket 2 som ska gälla för vården. Rätten får överlämna åt chefsöverläkaren att besluta om dessa villkor. När det finns skäl för det, får rätten återta denna beslutanderätt.

     


    De särskilda villkoren får avse
       - skyldighet att underkasta sig medicinering eller annan vård eller behandling,
       - skyldighet att hålla kontakt med en viss person,
       - skyldighet att vistas på ett hem eller annan institution för vård eller behandling eller att besöka en vårdcentral eller anlita socialtjänsten,
       - vistelseort, bostad, utbildning eller arbete,
       - förbud mot att använda berusningsmedel,
       - förbud mot att vistas på en viss plats eller att ta kontakt med en viss person, eller
       - annat som är nödvändigt eller följer av vårdplanen. Lag (2008:415).


    Alltså, jag förstår er vilja att försöka få Solrosen att förstå, men om ni läser igenom tråden (inklusive hens svar på era inlägg) ser ni att det inte är lönt. Nåja, hen har iaf bjudit på ett och annat gott skratt, vilket ju är positivt iaf 🙂

  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-30 00:28:34 följande:

    Stackars TS som behöver läsa det här käbblet 😂 

    Om man vänder på pannkakan så ser du ju vad du ska ha. Stödperson som övergår till kontaktperson. En klar och tydlig vårdplan som antingen finns på ÖVM eller kommunen. Där ska det klart och tydligt framgå vilken vård ska få. Finns ju regelverk för det. Med det sagt inte alltid det funkar så i praktiken. Men hur det än är så skall en evaluering göras av ditt psykiska mående som ligger till grund för ny ansökan hos förvaltningsrätten. (4 mån i taget). Om du ska tillbaka till slutenvård eller fasas ut till vård enligt HSL. 


    Hur som helst så önskar jag dig ett nytt bättre år där du får den hjälp du behöver och får må bra. Komma upp på banan och återta livet. 


    Tack Hjärta Ja, jag hade verkligen välkomnat allt det du beskriver...

    (Vad gäller käbblet har jag ju varit rätt tjabbig själv, så... men ja, lite skumt när det kommer nån och påstår en massa saker som bara är totalt nonsens haha)
  • Anonym (ÖPT)
    Anonym (Cyllid) skrev 2023-12-30 20:17:53 följande:

    Nej du käbblar inte. Du var ändå bra koll på läget nu. Du har säkert lärt dig en hel del. Visst ska man diskutera men när det missförstås med flit och när man killgissar. När man jobbar där man måste ha Koll på sina lagrum både gentemot patient och vårdgrannar. Ex vis när socialtjänsten begär olika saker med hjälp av lagrum. Samt när vi själva behöver polishandräckning. 


    Ha ett fint nyår varän du är! 


    Hjärta Hjärta Hjärta

    Du med! Hjärta
Svar på tråden Vad gäller vid ÖPT?