• Anonym (Lo)

    Får era barn vara uppe till tolvslaget på nyårsafton?

    Kommer de få vara vakna till 12? 
    Är ni hemma eller borta?

    Ålder på barn?

    Har skälv en femåring som alltid fått gå i säng i vanlig tid. Men funderar på om hon ska få va uppe till tolv och sen lägga sig, ipr, då dygnet ändå blivit lite förskjuten nu på lovet. Barnet somnar ändå vid 22 nu, ibland lite senare.

    Eller är det onödigt ha en femåring vaken så länge. Vi är hemma, inga gäster ,inget särskilt planerat

  • Svar på tråden Får era barn vara uppe till tolvslaget på nyårsafton?
  • Anonym (När som)

    Barnen somnar när de somnar på julafton och nyårsafton. Vill de gå och lägga sig så får de göra det, somnar de i soffan, på golvet eller i någons famn så får de det också. Om de somnar på golv eller i någons famn bäddas de ner i soffan. Om de lyckas hålla sig vakna till midnatt är det vickning och sen tänder och säng som gäller. De är 5, 8 och 10.

  • Aliona

    Det får bli som det blir. Orkar barnet vara uppe så får han det, somnar han så somnar han. 


    I fjol, när han var sex år, var första gången som han lyckades hålla sig vaken. Nu råkar vi ha fönster i hans rum med direkt utsikt över fyrverkerierna, så vi tog på oss pyjamas, borstade tänderna och firade tolvslaget allihop i hans säng. Sen kunde han bara somna där. 

  • Anonym (Mamma Mu)

    Det får bli som det blir- låt dem vara uppe på nyår tycker jag, det brukar vara roligt för dem att se sitt första fyrverkeri.

  • Anonym (Haha)
    Anonym (När som) skrev 2023-12-27 02:15:09 följande:

    Barnen somnar när de somnar på julafton och nyårsafton. Vill de gå och lägga sig så får de göra det, somnar de i soffan, på golvet eller i någons famn så får de det också. Om de somnar på golv eller i någons famn bäddas de ner i soffan. Om de lyckas hålla sig vakna till midnatt är det vickning och sen tänder och säng som gäller. De är 5, 8 och 10.


    Haha, detta kunde ha varit mitt inlägg! Detta är exakt - alltså exakt! - det jag alltid kört med mina fyra ungar typ sen födseln 😊 
  • Anonym (Hej)

    Mina har fått vara uppe om de vill. Har även innan frågat om de vill bli väckta el ej till tolvslaget. 

  • Alexi

    Vi har lagt barnen när de varit trötta. Sen har vi om de velat väckt den vid tolvslaget.  Vilket i vår yngstes fall innebar att han nog var 11 innan han var vaken till tolvslaget. 


     

  • Anonym (Goli)

    Våra barn tror jag har varit uppe till 12 sedan de var 5-6 år gamla. Orkar de så orkar de och från den åldern har de orkat. Roligare klockan 12 om de är med. Raketer är inte så stor grej annars.

  • LaFontaine

    En fyraåring och en sjuåring. Jag tvivlar på att fyraåringen orkar, men gör han det får han gärna vara uppe. Sjuåringen kommer nog orka. Hon har orkat sen hon var tre år.

  • Anonym (Lo)

    Ja från 5 ungefär kan barn få vara uppe, så länge man är hemma och kan lägga sig närsomhelst.

  • Anonym (När som)
    Anonym (Haha) skrev 2023-12-27 09:11:38 följande:
    Haha, detta kunde ha varit mitt inlägg! Detta är exakt - alltså exakt! - det jag alltid kört med mina fyra ungar typ sen födseln 😊 
    Kul! Ja, vi har alltid gjort så också, och själva vuxit upp på samma sätt.
  • Anonym (När som)
    Anonym (Lo) skrev 2023-12-27 19:04:25 följande:

    Ja från 5 ungefär kan barn få vara uppe, så länge man är hemma och kan lägga sig närsomhelst.


    Så du svarar på din egen TS med ett påstående/pekpinne/regel? Fint.
  • Anonym (Erika)

    Min dotter fyller 4 om några veckor, hon ska få vara uppe på nyår. Lägger sig annars 1930. 


    dock tvivlar jag att hon orkar, på julafton kom vi hem ca 2130 och då kraschade hon och grät för att hon var så trött. 


    nu på nyår ska vi vara hemma med gäster som går hem runt 19-20.  pappan och jag planerar bara att spela bingolotto på kvällen så tror hon blir uttråkad och somnar . Dock tänker jag inte väcka henne kl 00.00 även om hon vill. det tycker jag är onödigt när hon fortfarande är så pass liten

  • Anonym (Från bebistiden)

    Mina har varit vakna vid tolvslaget sedan bebistiden. 

    Den förstfödde försökte vi lägga i tid de två första åren, dvs vid 9 månaders ålder och 1 år och 9 månaders ålder. Samma resultat båda gångerna - vaknade 20 minuter innan tolvslaget (sov i en källare där det var tyst i övrigt, så det var verkligen inte pga fyrverkerierna),och tittade storögt på fyrverkerierna. 

    Numera är barnet snart 15 år (!) och har inte missat ett tolvslag i sitt liv, precis som de yngre syskonen. De har varit vakna och sedan lagt sig framåt 00:30 när de fått prata av sig sina upplevelser, glada och nöjda. 

  • Anonym (Nyår)

    Jag har också gjort som tidigare trådsvarare skrivit. Om de vill och orkar får de vara uppe oavsett ålder. Alla barn har varit kvällspigga utom ett. Han var inte med förrän i 11-12 årsåldern. De andra tre har alltid velat vara med från 4-6 årsåldern. Tycker inte det är snällt om man tvingar barnen att lägga sig om de inte vill. Jag har varit med om nyårskvällar där en föräldrar tvingat en 9-åring att sova fast barnet hemskt gärna vill se fyrverkerierna som dess kompisar gör. Jag upplevde att föräldern gjorde detta för att få egentid istället för att uppleva tolvslaget med barnet.

    I år är vi bortresta utomlands med barn mellan 7-17. Vi ska gå på ett nyårsfirande på hotellet. Det är en show och buffé på ett familjehotell utomlands. Om 7-åringen orkar är vi alla kvar till tolvslaget. Orkar inte 7-åringen så får en av oss föräldrar gå till rummet med honom. Jag skulle dock bli förvånad om han inte orkar.

Svar på tråden Får era barn vara uppe till tolvslaget på nyårsafton?