• Tom Araya

    Därför röstar jag inte på SD.

    Jag har tidigare betraktat mig som hemmahörande i högern, då jag är mot ständigt nya och högre skatter, mot pengaslöseri, mot en allt för generös migration, för kärnkraft, för ett starkt försvar, för ett starkt rättsväsende, för ordning och reda samt en bra skolutbildning även för duktiga elever.

    Jag har inte ändrat åsikt i detta med åren.

    Men så kom Reinfeldt och vände upp och ner på vad vi tidigare betraktat som typisk höger- eller vänsterpolitik.

    Som ung/ung vuxen i början av 90-talet intresserade jag mig för Sverigedemokraterna och röstade nog på den vid något riksdagsval där. Jag har senare röstat på SD i något kommunal- eller landstingsval.

    Men nu har jag kommit fram till jag inte alls är höger, utan vänster, för jag är inte bara emot att Ibn Rushd driver skolor, utan även hela systemet med privata skolor vars verksamhet finansieras med skattemedel.

    Slutligen så är jag för det sjuk- och socialförsäkringssystem som vi alla bidrar till och som Socialdemokraterna byggt upp.

    Så förutom nassebkgrund, rasasmanklagelser, mm, så kan jag inte rösta på sd något mer, för SD är ju höger och vill nedmontera det jag anser är positivt för vårt samhälle.

    Jag anser också att de allmännyttiga bostadsbolagen med byggande och förvaltande av hyresbostäder är fördelaktigt för hela samhället.

    Så därför kan jag inte rösta på sd eller på blått/höger något mer.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-29 09:39
    Det blev lite konstigt när jag försökte att redigera styckesindelning mm, funkar inte som det borde på FL + att skrivfältet blir stört av långa trådstarter. Meningen som börjar med "till sist..." skulle såklart ha legat sist.

  • Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.
  • TvillingmammaVästgöte

    Den politik du önskar stämmer väldigt väl med min syn.
    Allmännyttiga bostadsbolag är jätteviktiga för samhället. 


    Reinfeldt förstörde Moderaterna och duperade hela Sverige. 


    Det som skulle kunna bli bra är en S och C regering. Den breda mitten som Annie talade om. Jag tror att det är detta Magdalena ser som drömregeringen för henne. 

    Det viktigaste är ju att Miljöpartiet hålls utanför nästa Regering. 


    SD bör inte helller vara med.

    Så S och C, det kan bli bra.

  • Anonym (Q)

    Det enda jag hållet med om är att Reinfeldt och samtiden då(läs - öppna våra hjärtan) inte tillät något annat än villkorslös invandring. Om man tyckte något annat, så ansågs man bara vara rasistisk.

    S vänder kappan efter vinden, dom riktar sig hela tiden mot så stor väljarkår som möjligt och då är det svårt att stå på sig i olika frågor.

    C pratade bara feminism, iaf tidigare när Lööf satt vid rodret.

    V är rent av tokiga och Miljöpartiet vet ju knappt vad som är fram och bak i politiken.

    För mig är det inte aktuellt att rösta åt vänster, men vi har ett demokratiskt samhälle där alla har en röst var, så det blir som dom flesta tycker trots allt. 

  • Agda90
    Anonym (Q) skrev 2023-12-29 10:06:29 följande:

    Det enda jag hållet med om är att Reinfeldt och samtiden då(läs - öppna våra hjärtan) inte tillät något annat än villkorslös invandring. Om man tyckte något annat, så ansågs man bara vara rasistisk.

    S vänder kappan efter vinden, dom riktar sig hela tiden mot så stor väljarkår som möjligt och då är det svårt att stå på sig i olika frågor.

    C pratade bara feminism, iaf tidigare när Lööf satt vid rodret.

    V är rent av tokiga och Miljöpartiet vet ju knappt vad som är fram och bak i politiken.

    För mig är det inte aktuellt att rösta åt vänster, men vi har ett demokratiskt samhälle där alla har en röst var, så det blir som dom flesta tycker trots allt. 


    SD vänder också kappan efter vinden. Ta bara deras syn på sambeskattning. Det kunde man läsa om på deras hemsida att det var så bra och att de var för det. Sen kom kritiken och vips så var de emot det då det var en kvinnofälla. Var de står i frågan nu vet jag inte, har inte brytt mig om att kolla upp det. 

    Så tomma löften och kappvändande kan man nog applicera på många partier
  • Anonym (Q)
    Agda90 skrev 2023-12-29 10:10:49 följande:
    SD vänder också kappan efter vinden. Ta bara deras syn på sambeskattning. Det kunde man läsa om på deras hemsida att det var så bra och att de var för det. Sen kom kritiken och vips så var de emot det då det var en kvinnofälla. Var de står i frågan nu vet jag inte, har inte brytt mig om att kolla upp det. 

    Så tomma löften och kappvändande kan man nog applicera på många partier
    Det håller jag med om, tyvärr funkar politik på det sättet. 
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-29 09:54:00 följande:

    Den politik du önskar stämmer väldigt väl med min syn.
    Allmännyttiga bostadsbolag är jätteviktiga för samhället. 


    Reinfeldt förstörde Moderaterna och duperade hela Sverige. 


    Det som skulle kunna bli bra är en S och C regering. Den breda mitten som Annie talade om. Jag tror att det är detta Magdalena ser som drömregeringen för henne. 

    Det viktigaste är ju att Miljöpartiet hålls utanför nästa Regering. 


    SD bör inte helller vara med.

    Så S och C, det kan bli bra.


    C är ju som att mixa Reinfeldtmoderaterna med miljöpartiet... urrk!
  • Tom Araya

    Jag vill inte tillbaka till det samhälle och den samhällsordning som gällde före socialdemokraternas reformer på 30-talet och som fick ny kraft och fart efter andra världskriget. Det var ganska eländigt med allmänt dålig bostads- och levnadsstandard, dålig tillgång på bostäder och väldiga klasskillnader.

  • Less is more

    Jah håller med dig när det gäller bostad, skolor och välfärd men jag har alzrig röstat ppå SD. 

    Däremot röstade jag på ett annat högerparti. Det är för att jag sätter säkerhetspolitiken, polisen och försvaret högst nu och säkert nästa val också.

  • Tom Araya
    Less is more skrev 2023-12-29 19:03:45 följande:

    Jah håller med dig när det gäller bostad, skolor och välfärd men jag har alzrig röstat ppå SD. 

    Däremot röstade jag på ett annat högerparti. Det är för att jag sätter säkerhetspolitiken, polisen och försvaret högst nu och säkert nästa val också.


    Högern är de som skurit mest i de resurserna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2023-12-29 19:26:20 följande:
    Högern är de som skurit mest i de resurserna.

    Ja Moderaterna är inte pålitliga när det gäller polis och försvar. Men jag har röstat på dem i de två senaste valen eftersom de ändå känts bättre än alternativen , i dessa superviktiga frågor . 
    Tyvärr känner man hela tiden att hjärtefrågan för moderaterna är sänkta skatter och man kan när som helst börja spara in på vad som helst, inklusive polis och försvar. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2023-12-29 18:49:13 följande:
    C är ju som att mixa Reinfeldtmoderaterna med miljöpartiet... urrk!
    S kan inte regera själva och de kommer inte vilja regera med MP igen. Därför tror jag det blir S och C. C kommer att bli ett mycket bättre parti med nya partiledaren, tror jag. 
Svar på tråden Därför röstar jag inte på SD.