• RH2023

    Utslag runt munnen av ersättning

    Hej alla! 

    har en dotter som är 3,5 månader. hittills har jag hel ammat henne och försöker nu börja ge henne lite ersättning vid behov. för det första så gillar hon inte smaken alls. Provat både NAN och Semper. hon vill knappt suga på natten och de 2-3 droppar som råkar komma i munnen blir hon nästan äcklad av. till problemet är att av den lilla lilla mängden ersättning som hon får i sig, får hon röda utslag runt munnen. Ganska direkt Typ. när hon en av gångerna fick i sig lite mer mjölk än 2-3 droppar, så fick hon lite utslag på kroppen med. dessa utslag försvinner efter ca 20 min. någon som haft liknande ? pratade med en barnläkare som säger att det inte handlar om mjölkallergi.
    och jag Undrar även om ni har Tips på mjölk som liknar bröstmjölk i smaken?

  • Svar på tråden Utslag runt munnen av ersättning
  • Cereal Killer
    Var har du pratat med denna barnläkare? Vet du att läkarna på BVC oftast inte är barnläkare? I bästa fall är de färdigutbildade allmänläkare. Har läkaren sett utslagen? För mig låter det dumdristigt att påstå att det inte rör sig om en allergi med den beskrivning du ger. Det finns risker med att fortsätta ge ett barn något om barnet reagerar på det sätt du beskriver. I värsta fall får barnet en livshotande reaktion nästa gång. 

    Vore det mitt barn så skulle jag INTE ge ersättning igen och jag skulle dessutom själv avstå från mjölk tills vidare (och fortsätta helamma, alltså), och sedan skulle jag försöka prata med en annan läkare. 
  • RH2023

    Det var en barnläkare men hon såg inga bilder. jag förklarade bara och hon hävdade att det inte handlade om allergi utan mer att hon behöver vänja sig vid mjölken. nu har jag provat nan, Semper och hipp. Hipp får hon minst utslag av men det kmr ändå ut lite rodnader. känns att det blir mindre och mindre för varje gång så det kanske är som läkaren säger ändå. 
    Jag äter precis allt, mejeriprodukter vissa laktosfria och andra inte alls. hon har aldrig reagerat på min mjölk. borde inte hon göra det då? 

Svar på tråden Utslag runt munnen av ersättning