• AndreaBD

    Sjukvården behandlar folk som barn

    Jag har varit ganska irriterad över att jag inte fick de detaljerade resultaten av en magnetröntgen som jag gjorde. Sjukgymnasten visade det för mig och förklarade närmare. Men han sa att han inte fick skriva ut det till mig. Jag var lite förvånad, men han menade att tjejen i expeditionen kan skriva ut det. De var inte heller säkra, i expeditionen om de fick skriva ut det. Till  slut sa de att läkaren kan skicka det till mig med posten. 

    Varför kunde det inte finnas med min journal på 1177? Röntgenbilden finns inte där heller. Okej, kanske är det för att det är för stor format. Men det känns löjligt att inte få ha tillgång till egna resultat och bilder. Och det är i regel inte praktiska problem, utan det är att de tänker att man då googlar det och blir jätte-orolig...... Obestämd  

    Kan folk inte tolka det de hittar på nätet? Det borde de kunna. Samma sak om man läser något på nätet på t.ex. 1177. Det står ju inte allt. Framför allt vad eventuella komplikationer tar de ju inte upp, för att kanske någon inte klarar av det?  Så, om man kan andra språk, så läser man andra länders sjukdomsinformation. Men, löjligt är det! Liknande erfarenheter, eller andra input? 

Svar på tråden Sjukvården behandlar folk som barn