• Anonym (Hej)

    Varför ska jag göra separationen lätt för henne?

    Jag och min exflickvän har varit i relation i 6.5 år. Senaste året har vi dock, ömsesidigt, glidit ifrån varandra rent romantiskt och sexuellt. Vi har inga barn, men vi har hund och hus och en grund som andra skulle drömma om. Känslorna finns inte kvar, vi har prioriterat annat som gjort oss blinda.

    För några veckor släppte hon bomben att hon ville separera. Hon känner sig färdig. Hon vill heller inte ge mig eller vår relation en andra chans. Utan hon vill göra allt för att bli av med mig. Hon vill inte ha mig i sitt liv helt enkelt.

    Hon säger att hon bara vill gå igenom detta så smidigt, enkelt och utan diskussioner eller känslor.

    Det är vad hon vill. Jag ville ge detta en andra chans. Men hon vill inte ha mig i sitt liv och det är ok. Hon vill därmed indirekt förstöra väldigt mycket av mitt liv, allt från det ekonomiska, känslomässiga, förtroendet, historian med mera.

    Och det är väl ok, sånt händer.

    Men, varför ska jag göra det här lätt för henne? Varför ska man göra det lätt för någon som inte vill veta av en i sitt liv? 

  • Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?
  • Anonym (Eh)

    Varför göra det svårt för henne?? Du säger själv att ni ömsesidigt har glidit ifrån varandra. Om du hade velat satsa på riktigt så hade du själv tagit upp det för länge sedan.

    Så varför straffa henne för något som är en helt naturlig följd? Elakt och barnsligt.

  • Anonym (S)

    Klart du kan välja att vara en skitstövel genom separationen, det kan ju inte hon bestämma över. Det lär dock cementera hennes övertygelse att det är rätt att göra slut.

  • Anonym (Eh)

    Hon vill inte förstöra för dig - det måste du väl fatta?? Hon vill bara inte vara olycklig längre!

  • Anonym (Det blir för jobbigt annars)

    Du skall göra det smidigt och enkelt för henne för annars kommer du må dåligt längre tid själv. På så sätt gör du det känslomässigt enklare för dig själv.

    Gör du det smidigt kommer du säkert vara på banan igen, tillräckligt känslomässigt återhämtad för att gå vidare inom tre månader till ett halvår. Krånglar du drar du ut på skiten till det dubbla. 

  • Hjelm

    För att det på sikt kommer att göra det lättare för dig också.

    Hur upprörd och sviken och berövad du än känner dig just nu, har hon inte begått något brott. Hon vill bara inte att ni ska vara ett par längre. Det är fruktansvärt tråkigt att ni känner olika, och jag menar inte att förminska den sorg du känner. Men det finns inget alternativ än att gå skilda vägar när den ene inte längre vill, och ingen av er tjänar på att det blir smutsigt.

    I längden kommer du att tacka dig själv för att du hanterade det snyggt och värdigt.

    Det enda motsatsen kan ge dig är dåligt rykte, dåligt samvete och större bitterhet.

  • Fjäril kär

    Tänk på att er separation också påverkar era vänner och familjer och alltså också drabbas av konsekvenser av att du beter dig som en skitstövel .  Vänner och familj kan med all rätt ställa till det för DIG i  SIN  tur... 

  • Lönnsirap
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-04 19:09:14 följande:
    Varför ska jag göra separationen lätt för henne?

    Jag och min exflickvän har varit i relation i 6.5 år. Senaste året har vi dock, ömsesidigt, glidit ifrån varandra rent romantiskt och sexuellt. Vi har inga barn, men vi har hund och hus och en grund som andra skulle drömma om. Känslorna finns inte kvar, vi har prioriterat annat som gjort oss blinda.

    För några veckor släppte hon bomben att hon ville separera. Hon känner sig färdig. Hon vill heller inte ge mig eller vår relation en andra chans. Utan hon vill göra allt för att bli av med mig. Hon vill inte ha mig i sitt liv helt enkelt.

    Hon säger att hon bara vill gå igenom detta så smidigt, enkelt och utan diskussioner eller känslor.

    Det är vad hon vill. Jag ville ge detta en andra chans. Men hon vill inte ha mig i sitt liv och det är ok. Hon vill därmed indirekt förstöra väldigt mycket av mitt liv, allt från det ekonomiska, känslomässiga, förtroendet, historian med mera.

    Och det är väl ok, sånt händer.

    Men, varför ska jag göra det här lätt för henne? Varför ska man göra det lätt för någon som inte vill veta av en i sitt liv? 


    Instämmer i det andra påverkar, att en smidig separation faktiskt är bra för dig också.

    Vill du på riktigt ha en andra chans kan du ju heller inte bete dig som en omogen idiot och jäklas... 

    Rent krasst så bygger relationer på att båda vill och varför lägga energi på att förstöra? Är det inte smartare att lägga fokus på din nya framtid? Att avyttra boendet? Eller ta över det. Att bestämma vem som får vad, osv. Att göra sådant som hon inte gillat.
  • Mimosa86

    Ni älskar inte längre varandra, ni ligger inte med varandra, ni vill inte blir föräldrar tillsammans. Ni är helt enkelt VÄNNER. Sååå varför inte fortsätta med just det - att vara vänner?

    Just det kommer du ju förstöra om du straffar henne. Då förlorar du ju henne på riktigt.

    ologiskt resonerat av dig 

  • Anonym (Kimchi)

    Men skärp dig. Du är vuxen. Fattar inte varför du är så upprörd?? Ni har ju glidit ifrån varandra och det är hon som har the balls att ta tag i det hela. Om du ville fortsätta skulle du långt tidigare satt klutarna till för att få relationen på rätt köl. Ni är två om det. Det här var oundvikligt. Håll inte på och fjanta nu utan kör hela pappersexercisen på en gång. Ni har inga barn att ta hänsyn till. Du säger att ni har mycket som andra önskar att de hade. Materiella ting. Det ni inte har är kärleken. Det är den viktigaste men det fattar inte du.

    Finns absolut ingen anledning att jävlas eller inte samarbeta. Du har lika stor skuld till den situation du sitter i. Men du är den fega partnern. Kudos till ditt soon to be ex. 

  • Anonym (Elena)
    Anonym (Hej) skrev 2024-01-04 19:09:14 följande:

    Men, varför ska jag göra det här lätt för henne? Varför ska man göra det lätt för någon som inte vill veta av en i sitt liv? 


    För att det är patetiskt att inte göra det. Eller tror du att hon kommer gilla dig mer efter att du jävlas och beter dig som ett småbarn? Varför avsluta en fin relation på ett dåligt sätt? Var vuxen och bete dig som en vettig person.
Svar på tråden Varför ska jag göra separationen lätt för henne?