• Pärlaaan

    Orolig efter 39 graders feber i första trimestern - vecka 9 (8 + 4)

    Vi har äntligen blivit gravid med hjälp av IVF. 8 + 3 var vi på tidigt ultraljud och fick se hjärtat på vårt lilla hjärta slå <3 Dagen efter började jag känna mig hängig med feber (ca. 38 grader) och natten därpå hade jag 39 graders feber. Tog alvedon, men febern blev ändå hög under nån/några timmar. Dagen efter var febern borta. Nu är jag jätteförkyld. Försöker slappna av och tänka att det mest sannolikt har gått bra, men har så svårt att få slut på orostankarna. Hjälper inte att jag fortfarande känner mig svag och förkyld, och inte alls lika illamående som de senaste dagarna...

    Snälla ge mig lite betryggande historier om att det gått bra, trots hög feber. Samt lite tips på hur man kan sluta oroa sig. Internet är inte till nån bra hjälp då jag inser att jag får extremt olika besked på olika nätsidor. 

  • Svar på tråden Orolig efter 39 graders feber i första trimestern - vecka 9 (8 + 4)
  • Anonym (K)

    Det HAR gått bra. Och om det mot all förmodan inte skulle gå vägen så är det INTE på grund av febern.

    När jag känner mig orolig brukar jag tänka på alla kvinnor som burit barn genom historien. Genom hårt kroppsarbete, sjukdomar och brinnande krig. Kroppen är tålig.

  • Lizzylizz

    Det är nog ingen fara. Själv fick jag covid runt vecka 12 med feber i flera dagar, är nu i vecka 22. Tror inte du behöver oroa dig!

  • Lövsångerska1991

    Har också haft feber under tidig graviditet, 39 ca. Var i kontakt med vården och det var ingen fara enligt den barnmorska jag pratade med. Tror det är först vid kanske 40, 41 det skulle kunna vara någon fara och tar man febernedsättande så hjälper det jättebra. Sitter just nu och kvällssammar min lille son på snart 1,5 år. Han mår hur bra som helst! Glad Så du behöver inte oroa dig för det här, försöka njuta  av graviditeten! Kramar

  • Geometri12345

    När jag var i början av graviditeten med dottern så fick jag ett magvirus som tog sig ned till gallan. Så jag kräktes galla var femtonde minut i 8 timmar. Jättefarligt men dottern överlevde! Så oroa dig inte. 

  • Pärlaaan

    Tack för att ni delar era erfarenheter Lizzylizz, Lövsångerska1991 och Geometri12345. Det lugnar att höra :) Trodde inte alls att jag skulle bli så nojig som jag har blivit. Illamåendet har också kommit tillbaka nu när jag är tillbaka på jobbet, så hoppas också det är ett bra tecken. Håller tummarna fortsatt att det är bra med lillen nu. 

  • Pärlaaan

    Om det skulle vara någon mer som oroar sig (efter för mycket googling) och hittar den här tråden... Så vill jag uppdatera och säga att ultraljud idag (i samband med NIPT) visade att krabaten växt till 10+2 precis som den ska och såg ut att leva loppan :) Fick bannor på mig att sluta googla när jag berättade om min oro - så nu blir det nästa mål. Finns mycket att oroa sig över efter lite för mycket googlande. Och tack igen ni övriga för era snälla svar :) 

  • Pärlaaan

    ... barnmorskan sa också att hon inte hade erfaranhet om att varken influensa eller feber och förkylning ska orsaka några problem. Lätt att tro det motsatta, framförallt om man läser på amerikanska men också en del svenska hemsidor. 

Svar på tråden Orolig efter 39 graders feber i första trimestern - vecka 9 (8 + 4)