• Pollen

    Hur klara av arbetslöshet

    Jag pluggar nu och kommer snart vara klar med min utbildning. Jag har ännu inget jobb och kommer därför vara arbetslös. Det gör mig livrädd, hur ska jag psykiskt ska klara av det. Jag är en rätt tragiskt person redan, inga vänner, ingen hobby. Har iaf två barn varannan vecka, så dom veckorna blir lättare. Eftersom mina enda sociala kontakter sker genom jobb/skola har det varit upplyftande, men nu kommer dessa försvinna också.   


    Jag har tyvärr en skada som gör att jag är begränsad i mitt jobbsökande, annars hade jag sökt allt. 


    Jag håller på att falla in i en depression pga detta och behöver alla tips som finns för att försöka skapa ett så meningslöst liv som det går 

  • Svar på tråden Hur klara av arbetslöshet
  • Hjelm

    Att inte ha sociala kontakter är väsentligt mer nedbrytande än att ha ont om pengar.

    Du ska givetvis söka alla jobb du har minsta chans att få.

    Får du inget, så sysselsätt dig på något vis i väntan. Plugga mer, gå någon kurs. Gå med i någon lokal social grupp (kyrkan arrangerar ofta körer, föräldragrupper och allt möjligt). Gör en volontärinsats, organisationer och föreningar skriker alltid efter folk.

  • Pollen
    Hjelm skrev 2024-01-06 10:15:30 följande:

    Att inte ha sociala kontakter är väsentligt mer nedbrytande än att ha ont om pengar.

    Du ska givetvis söka alla jobb du har minsta chans att få.

    Får du inget, så sysselsätt dig på något vis i väntan. Plugga mer, gå någon kurs. Gå med i någon lokal social grupp (kyrkan arrangerar ofta körer, föräldragrupper och allt möjligt). Gör en volontärinsats, organisationer och föreningar skriker alltid efter folk.


    Det har du rätt i, att ha lite pengar är inget i jämförelse mot att inte ha något socialt liv.

    Kyrkan var ett bra tips, antar att det är okej att delta i deras aktiviteter utan att vara troende.
  • Anonym (Kaffedraken)