• Pollen

    Hur klara av arbetslöshet

    Jag pluggar nu och kommer snart vara klar med min utbildning. Jag har ännu inget jobb och kommer därför vara arbetslös. Det gör mig livrädd, hur ska jag psykiskt ska klara av det. Jag är en rätt tragiskt person redan, inga vänner, ingen hobby. Har iaf två barn varannan vecka, så dom veckorna blir lättare. Eftersom mina enda sociala kontakter sker genom jobb/skola har det varit upplyftande, men nu kommer dessa försvinna också.   


    Jag har tyvärr en skada som gör att jag är begränsad i mitt jobbsökande, annars hade jag sökt allt. 


    Jag håller på att falla in i en depression pga detta och behöver alla tips som finns för att försöka skapa ett så meningslöst liv som det går 

  • Svar på tråden Hur klara av arbetslöshet
  • Hjelm

    Att inte ha sociala kontakter är väsentligt mer nedbrytande än att ha ont om pengar.

    Du ska givetvis söka alla jobb du har minsta chans att få.

    Får du inget, så sysselsätt dig på något vis i väntan. Plugga mer, gå någon kurs. Gå med i någon lokal social grupp (kyrkan arrangerar ofta körer, föräldragrupper och allt möjligt). Gör en volontärinsats, organisationer och föreningar skriker alltid efter folk.

  • Pollen
    Hjelm skrev 2024-01-06 10:15:30 följande:

    Att inte ha sociala kontakter är väsentligt mer nedbrytande än att ha ont om pengar.

    Du ska givetvis söka alla jobb du har minsta chans att få.

    Får du inget, så sysselsätt dig på något vis i väntan. Plugga mer, gå någon kurs. Gå med i någon lokal social grupp (kyrkan arrangerar ofta körer, föräldragrupper och allt möjligt). Gör en volontärinsats, organisationer och föreningar skriker alltid efter folk.


    Det har du rätt i, att ha lite pengar är inget i jämförelse mot att inte ha något socialt liv.

    Kyrkan var ett bra tips, antar att det är okej att delta i deras aktiviteter utan att vara troende.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är själv långtidsarbetslös och jag vet hur det känns att må dåligt psykiskt. Man grubblar för mycket. Ett misstag jag gjort är att skriva för mycket här, och älta saker. Att försöka hålla igång, motionera, är bra. Jag mår bra av att komma ut i naturen, gå i skogen t ex, under sommarhalvåret.

  • Anonym (V)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-01-06 10:43:28 följande:

    Jag är själv långtidsarbetslös och jag vet hur det känns att må dåligt psykiskt. Man grubblar för mycket. Ett misstag jag gjort är att skriva för mycket här, och älta saker. Att försöka hålla igång, motionera, är bra. Jag mår bra av att komma ut i naturen, gå i skogen t ex, under sommarhalvåret.


    Fast, du ältar ju ingenting om din arbetslöshet eller ekonomi eller din brist på professionella kontakter som många får i och med arbete och studier. Du ältar mer bristen på förhållande...
  • Anonym (V)

    Gå med i en aktivitet, som någon gruppträning, eller körsång kanske?
    Om du har råd vill säga.

  • Pollen
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-01-06 10:43:28 följande:

    Jag är själv långtidsarbetslös och jag vet hur det känns att må dåligt psykiskt. Man grubblar för mycket. Ett misstag jag gjort är att skriva för mycket här, och älta saker. Att försöka hålla igång, motionera, är bra. Jag mår bra av att komma ut i naturen, gå i skogen t ex, under sommarhalvåret.


    Att bli långtidsarbetslös skrämmer mig, just pga grubblandet och ensamheten
  • Pollen

    Kan inte citera dig V 

    Har tyvärr inte ekonomi till träningskort. Men jag har en gratis prova-på-månad på ett gym som jag tänkte använda mig av. 


    Körsång är tyvärr svårt då jag är totalt omusikalisk Cool

  • Anonym (V)
    Pollen skrev 2024-01-06 11:10:24 följande:

    Kan inte citera dig V 

    Har tyvärr inte ekonomi till träningskort. Men jag har en gratis prova-på-månad på ett gym som jag tänkte använda mig av. 


    Körsång är tyvärr svårt då jag är totalt omusikalisk Cool


    Kul med gratis prova-på-månad! kanske kan du hitta pass på Youtube att följa och träna hemma också? :)

    Jag brukar själv inte följa pass, men jag har en yogamatta så jag gör lite styrke- och stretchövningar på den.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Pollen skrev 2024-01-06 11:06:14 följande:
    Att bli långtidsarbetslös skrämmer mig, just pga grubblandet och ensamheten
    Jag har en fördel som är introvert och inte behöver träffa människor hela tiden. Men även för mig så blir det för lite stimulans, och jag blir folkskygg av att gå hemma. Jobbigt bara att gå till affären. Gått upp i vikt, och jag mår dåligt av det också. Ofta känt pressen från andra att jag ska vara i bra form, även om det inte var bra då heller, fick negativa kommentarer. Så det blir lätt en ond cirkel. Man har för mycket tid att sitta och älta saker som andra sagt, och så mår man ännu sämre.
  • Anonym (S)

    Skapa rutiner så att du äter, sover och motionerar vid ungefär samma tider varje dag och inte vänder på dygnet. Handla lite varje dag och använd bemannad kassa, även om det finns självutcheckning, så att du åtminstone får säga hej till någon.

Svar på tråden Hur klara av arbetslöshet