• Klobibblan

    Orolig för listeria

    Hej, jag är gravid i v. 5 och allt med graviditet är helt nytt för mig. Innan jag visste Att jag var gravid åt jag massor av olämpliga saker som mögelost, gravad lax, skinka som pålägg osv. Jag pratade med VC samt min gynekolog och bad om ett test men de lugnade mig och sa att risken är så liten. De avrådde mig från att testa (förstår inte riktigt varför?). Nu i helgen var vi hemma hos några vänner på middag och åt. de bjöd på en kall röra till maten som var supergod och jag åt mycket av. Efteråt fick jag veta att det var en röra med chévre i vilken gav mig lite ångest igen. Jag tänker fråga BM som jag träffar nästa vecka om jag inte kan få ta det där testet ändå (dock måste det ha gått två veckor från och med potentiellt smittotillfälle). Hur många här har tagit testet? Jag har förstått att fler har blivit nekade till det. De tar oftast bara testet om man har symtom, men det är ju långt ifrån alla som får det. Knepigt.

  • Svar på tråden Orolig för listeria
  • Anonym (Men nej…)

    Varför ska du testa utan symtom på listeria? Chansen att du fått det är som BM redan påtalat minimal, att ta test är bara en onödig kostnad för vården. Gjort är gjort. Håll koll på vad du stoppar i dig framöver om du är ovanligt nojigt lagd. 

  • Anonym (H)

    Du kommer inte få ta testet om du inte har symptom. Att vara orolig är inte ett tillräckligt skäl, been there done that.

    Försök att ta det lugnt. Vi är många som ätit olämpliga saker under graviditeten och det brukar gå bra ändå. Får du symptom ska du givetvis kontakta vården. 

    Tänk på vad du äter framöver och försök ta det lugnt och inte oroa dig för mycket så kommer det gå bra ❤️

  • Klobibblan
    Anonym (H) skrev 2024-01-07 13:40:38 följande:

    Du kommer inte få ta testet om du inte har symptom. Att vara orolig är inte ett tillräckligt skäl, been there done that.

    Försök att ta det lugnt. Vi är många som ätit olämpliga saker under graviditeten och det brukar gå bra ändå. Får du symptom ska du givetvis kontakta vården. 

    Tänk på vad du äter framöver och försök ta det lugnt och inte oroa dig för mycket så kommer det gå bra ❤️


    Tack snälla för att du tog dig tid att svara ❤️ känner mig redan lugnare!

  • Anonym (biologen)

    Av de som får listeria i Sverige årligen (jag läste på om ett års statistik när jag själv var gravid) så är ca 70% pensionärer som ätit för gammal mat, och endast en person av ca 125 listeriafall det året var en gravid kvinna.

    Så ta det lugnt och oroa dig inte i onödan. Stress är troligen skadligare för fostret än att äta fel ost en gång.

  • Klobibblan
    Anonym (biologen) skrev 2024-01-07 19:17:46 följande:

    Av de som får listeria i Sverige årligen (jag läste på om ett års statistik när jag själv var gravid) så är ca 70% pensionärer som ätit för gammal mat, och endast en person av ca 125 listeriafall det året var en gravid kvinna.

    Så ta det lugnt och oroa dig inte i onödan. Stress är troligen skadligare för fostret än att äta fel ost en gång.


    Tack snälla för det lugnande svaret. Man blir ju helt koko av att gå runt och tänka på allt som man inte bör äta och som kan skada fostret 😅
Svar på tråden Orolig för listeria