• Anonym (Socproblem)

    Behöver svar från en sochandläggare!

    Hej! Jag har hamnat i en jobbig situation med socialtjänsten och hade velat få svar från en handläggare på ekonomiskt bistånd.
    Jag har fått försörjningsstöd senaste åren och samtidigt haft ett missbruk. Nu har soc fått veta genom en dom från tingsrätten att jag blivit dömd för bedrägeri och dom har därför bett mig lämna in kontoutdrag för 2,5 år för att dom misstänker felaktiga utbetalningar pga detta.

    Jag tycker att detta är väldigt konstigt dels att dom anser att bedrägeripengar är som vilken vanlig inkomst som helst (?) och samtidigt har dom vetat om hela tiden att jag har haft ett drogberoende som kostat mycket pengar o på så sätt oxå förstått att jag måste ägnat mig åt någon form av brott eller prostitution för att kunna finansiera detta. Jag skulle därför vilja få svar från en handläggare på försörjningsstöd hur ni resonerar kring en sån här situation? 

    Och ifall det skulle bli så att dom beslutar att anmäla mig för bidragsbrott tillbaka i tiden, kan det då även hända att jag nekas försörjningsstöd i nuläget pga det? Det hade blivit katastrof för mig och jag hade blivit vräkt o fått mycket konsekvenser.

    Vill tillägga att jag har aldrig haft någon vanlig vit inkomst medans jag fått bistånd, utan dom pengar som jag fått har kommit ifrån brottslighet och det tycker jag inte att en myndighet borde se som en vanlig inkomst.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 18:29
    SNÄLLA om du inte jobbar eller har jobbat på socialtjänsten och faktiskt kan svara på det jag frågar i mitt inlägg så svara inte överhuvudtaget. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Behöver svar från en sochandläggare!
  • Anonym (M)

    Ok, så du vill knarka ifred, tjäna olagliga pengar vid sidan om och sedan ändå få skattepengar? Wow. 


     

  • Anonym (A)

    Så du tycker att du borde få bidragspengar av våra skattemedel samtidigt som du stjäl och skaffar svarta pengar? 
    Är du ren nu?

  • Anonym (B)

    Det de bryr sig om är att du har haft pengar, oavsett varifrån de kommit. De bryr sig inte om ifall du säger att du haft utgifter pga droger, det enda de tittar på är inkommande pengar och nej, de ser det inte som "inkomst" men om du HAR haft pengar så har du.

    Vet inte om de kommer att neka dig stöd framöver.

  • Anonym (Socproblem)

    NEJ Jag vill absolut inte knarka ifred eller begå brott överhuvudtaget. Jag har sökt hjälp runt 10 ggr under flera års tid utan att få hjälp och har varit totalt styrd över mitt beroende som fått mig att göra saker jag aldrig hade gjort annars så lägg ner alla vidriga dömande kommentarer, tack! Jag ville ha svar från en handläggare. Inte folk som inte har nåt bättre för sig än att sitta o döma folk i en situationen som ni aldrig varit i.

  • Anonym (Inna)

    För att få försörjningsstöd finns det ju vissa motkrav. Till exempel att man är arbetssökande eller sjukskriven på heltid.

    Om du har ett missbruk och soc har vetat om detta, har det inte funnits något som helst motkrav för att du ska få pengar av dem? Tex regelbundna drogtester? Möten med vården för att du ska komma ur missbruket?

    Jag gissar nu att du inte är misstänkt pga felaktiga utbetalningar för att du haft en brottslig verksamhet på sidan av där du fått in pengar, utan att du helt enkelt inte skött dina åtaganden av de motkrav som ställs på dig för att du alls ska få försörjningsstöd.

    Samhället måste ju få ställa vissa krav på de som ska försörjas av skattemedel, och ett av dessa krav bör ju vara att man som missbrukare tar till all hjälp för att bli ren. Inte att man kan göra brott för att kunna fortsätta knarka och samtidigt få hyran betald av skattemedel.

  • Anonym (A)

    Alla pengar på kontot räknas som inkomst, även om det är svarta pengar. 
    Får du en swish av någon okänd tex: inkomst.
    Pengar du förfogar över från bedrägerier: inkomst.

  • svamparna

    Har jobbat på ekonomiskt bistånd och all inkomst räknas som inkomst, oavsett hur du har fått pengarna. Så när som kollar ditt kontoutdrag kommer dom att göra nya beräkningar för respektive månad och den totala summan som du bedöms ha Fått felaktigt kommer du att få betala tillbaka. Ditt bistånd nu och framåt kommer påverkas på det sättet att dom kommer dra av överenskommen summa från biståndet månadsvis som ska gå till återbetalningen. Men man gör alltid en individuell bedömning huruvida du har rätt till bistånd eller ej varje månad så det beror ju på om du haft inkomst dom senaste 3 månaderna som socialtjänsten bedömer yr du skulle ha sparat och hushålla med Fram tills nu. Att du har en missbruksproblematik spelar ingen roll. Man ansvarar själv för att förfoga över sina pengar. 


    om socialtjänsten bedömer att du begått gärningen med uppsåt, alltså att du har vetat om reglerna att all inkomst ska redovisas så gör dom även en polisanmälan för bidragsbrott. 

  • Anonym (S)

    Hej
    Jag har jobbat på försörjningsstöd i många år.

    För det första.
    Alla pengar in, oavsett var de kommer ifrån är att anse som inkomst. 

    För det andra.
    Det är ditt ansvar att informera om du har annan inkomst, det är inte socialtjänsten som ska gissa/förstå att du som missbrukare har haft andra inkomster. Du skriver ju på ansökan på heder och samvete. 
    Om du har fått pengar utan att uppge dem så kan detta komma att anses som bidragsbrott och du kan dömas och bli återbetalningsskyldig.

    Att ha inkomster ifrån brottslighet är inte förenligt med att samtidigt ha försörjningsstöd.
    Du kan inte separera din ekonomi på det sättet, att försörjningsstöd är dina hyrespengar/vanliga pengar och dina kriminella pengar är för ditt missbruk.
    Du behöver på allvar landa i vilket liv du vill leva.
    Är du riktigt redo att bli nykter och arbeta aktivt för detta? 

    Du skriver att du sökt hjälp 10 gånger men inte fått hjälp. Hur och var har du sökt denna hjälp?
    Har du just nu stöd/planering för att komma ur ditt missbruk?
    Kontakt med beroendeenheten och/eller beroendemottagningen.
    Om inte, på vilka grunder har du beviljats försörjningsstöd?

    Jag förstår att du är orolig och att det kan kännas kantigt med alla regler och krav med myndighetsvärlden.
    Om du har bestämt dig för att sluta på riktigt så är mitt råd att få till ett välordnat SIP-möte med alla dina soc, vård och myndighetskontakter för att få en samordnad hjälp. 

  • Anonym (strong)

    Men herregud, är du helt tappad?

    Inte nog med att du snyltat dig till våra skattepengar utan motprestation eller ens försöka skaffa jobb, du har samtidigt skaffat pengar till ditt missbruk, vilket är detsamma som att staten/vi gett dig pengar till knark, du tycker att du nu inte ska få några repressalier för att ha blåst staten på pengar?

    Varenda öre du får in, på vilket sätt du än införskaffar dem, räknas som inkomst!

    Du både ska och kommer att bli återbetalningsskyldig, och med den inställningen du har hoppas jag det drabbar dig hårt!

  • Anonym (C)

    Nu har du fått svar att alla pengar räknas som inkomst. Det du kan fråga din handläggare är om bedrägeri och stöldpengarna är grundande för din pension och sgi. Någon form av motprestation ska man ha gör att uppbära bidrag av olika sorter. Varför har du inte taget emot hjälpen att bli drogfri? Du har haft alla chanser i världen. 


    Så kontentan är att du fortsätter ditt destruktiva leverne. Du har valt det själv. Nu sitter du och tär på min skattsedel. Tack så jävla mycket! 

  • Anonym (T)

    Allltså ekonomiskt bistånd är extremt hårda. De nekar folk pengar som har diagnoser psykisk sjukdom osv, trots att de gör rätt för sig och kämpar. Om en person fått pengar från tex föräldrar för att kunna köpa mat så kommer de dra av det från nästa månad. De är helt empatilösa. 

    Så de kommer absolut att kräva att du betalar tillbaka om du fått pengar från annat håll. Med all rätt Med tanke på hur andra som gör rätt för sig behandlas. Det är pga de oärliga som de är hårda mot alla. 

  • Sanna43

    Jag är ledsen att säga men du borde ha förstått att om man tar emot pengar från soc så måste man vara väldigt noga med att inte ta emot annan inkomst samtidigt. De är ju jättenoga med att man ska redovisa minsta lilla slant så det är väldigt tydligt med. 

Svar på tråden Behöver svar från en sochandläggare!