• Baramammaella

    Hur förberedda är ni om det skulle bli krig i Sverige?

    Funderar mycket kring detta nu. Är en familj med tre barn. Har en liten krislåda med typ batterier, pannlampa, värmeljus, våtservetter, stor vattendunk, filtar, stormkök och bränsle till det och powerbanks, så mycket mer än så har vi inte. Hur förberedda år ni andra? Och varför skulle ryssarna komma just hit?! borde vi på allvar vara oroliga för att det ska bli krig i Sverige?

  • Svar på tråden Hur förberedda är ni om det skulle bli krig i Sverige?
  • Xenia

    Inte alls. Vi har det så trångt, vill verkligen inte klämma in fler grejer.

    Ryssarna kommer väl inte hit helt överraskande. Det är om Sverige blir indraget via nato, men då får vi väl åas hjälp av andra nato-länder.

  • Baramammaella
    Xenia skrev 2024-01-10 20:25:17 följande:

    Inte alls. Vi har det så trångt, vill verkligen inte klämma in fler grejer.

    Ryssarna kommer väl inte hit helt överraskande. Det är om Sverige blir indraget via nato, men då får vi väl åas hjälp av andra nato-länder.


    man är så kluven, når dom säger att man ska vara förberedd så låter det som att något är på väg. och så svårt att veta hur mycket kan ska behöva ?förbereda sig? som dom menar att man ska göra..
  • Postman

    Jag har under det senaste året börjat preppa så vi klarar kanske några veckor eller en månad. Jag tror inte det blir krig men det kan ändå hända saker som att strömmen försvinner osv. Jag gillar tanken på att leva lite off grid faktiskt.

  • Sanna43

    Inte alls. Har inte ens råd att köpa stormkök. sedan tror jag ej något händer. Dessutom skulle det isåfall vara om 5-10 år har de sagt, eftersom att ryssarna har tömt all resurser på Ukraina 

  • KBow

    Vad de menar är i princip att vi måste ställa in oss på försvar..

    Ryssarna har ställt om sina industrier till att producera krigsmateriell så vi måste sammarbeta med europa och ställa in oss på lite sånt med. 

  • KBow

    Varför de skulle komma hit, är för att om dom tar gotland, så har dom i princip fri lejd i hela östersjön. 

    Estland, Lettland kommer ryka först. Då ryssarna nyss sagt att dom vill återupprätta en korridor till Kaliningrad.. Och det stället har i åratal fokuserat på att bygga upp ett försvar.. Det kan vara där som hela Rysslands flotta ligger och trycker någonstans. 

    Förmodligen därför man på vissa ställen siktar så mycket ubåtar. 

  • Sanna43
    KBow skrev 2024-01-10 21:07:33 följande:

    Varför de skulle komma hit, är för att om dom tar gotland, så har dom i princip fri lejd i hela östersjön. 

    Estland, Lettland kommer ryka först. Då ryssarna nyss sagt att dom vill återupprätta en korridor till Kaliningrad.. Och det stället har i åratal fokuserat på att bygga upp ett försvar.. Det kan vara där som hela Rysslands flotta ligger och trycker någonstans. 

    Förmodligen därför man på vissa ställen siktar så mycket ubåtar. 


    Kan ingen bara skjuta Putin så vi alla kan gå vidare med våra liv. Folk får livstid för de mördar en person med det är fullt acceptabelt att han beordrar att bomba hela städer. 
  • KBow

    Det hade ju varit en drömvärld. Men nu är det inte bara Putin som styr. Det är hela deras jäkla oligark maffia.. 

    Tänk er en massa banditer med fingrarna i dom största kriminella guldgruvorna, och sedan ge dom själva vapen på det. Då har vi ungefär vad Ryssland är... 

    Det är därför bandidos etc har kunnat etablera sig här.. Mc gänget bandidos är från början nästan enbart ryssar.. 

  • KBow
    KBow skrev 2024-01-10 21:13:05 följande:

    Det är därför bandidos etc har kunnat etablera sig här.. Mc gänget bandidos är från början nästan enbart ryssar.. 


    Dom har levt väl här, på att åka runt och sälja knark. 
  • Baramammaella
    Postman skrev 2024-01-10 20:52:48 följande:

    Jag har under det senaste året börjat preppa så vi klarar kanske några veckor eller en månad. Jag tror inte det blir krig men det kan ändå hända saker som att strömmen försvinner osv. Jag gillar tanken på att leva lite off grid faktiskt.


    Det är ju verkligen inte fel att preppa, oavsett hur det blir med allt. Känns tryggare på något vis. några månader, då låter det som du preppat en hel del!
Svar på tråden Hur förberedda är ni om det skulle bli krig i Sverige?