• Anonym (Nf)

    Vill ha barn men inte en pojke

    Jag är en man på 38 år och har varit tillsammans med min flickvän i två år. Vi har börjat prata om att skaffa barn. Just nu känner vi att vi bara vill ha ett barn. Jag vill däremot bara ha en flicka. Gillar inte tanken på en pojke.

    Vad gör man? Kan man optimera chanserna på att få en flicka? Hur? 

  • Svar på tråden Vill ha barn men inte en pojke
  • Anonym (Hm)

    Du får det barn som är menat att vara ditt. Det är dina spermier som avgör vilket kön bebisen har. Så nej, du kan inte optimera eller minska risken eller manipulera utgången. Det blir det barn som är menat att vara ert. 

  • Pernillafr

    Man ökar chansen för pojk om man har sex samma dag som ägglossning. Om du vill ha en flicka så ökar chansen för det genom att ha sex några dagar innan ägglossning. Men det är ju förståss ändå slumpen som avgör och jag hoppas innerligt att du blir glad för en pojk också.

  • Snelhäst

    Helt okej att man önskar sig ett viss kön på bebisen, men jag tror när ni ändå får ert barn så kommer det kännas väldigt annorlunda? förlossning är en speciell och oförglömlig minne där man blir tacksam och lycklig för precis den bebis man skapat med sin partner. 

  • Anonym (biologen)
    Anonym (Hm) skrev 2024-01-11 19:22:07 följande:

    Du får det barn som är menat att vara ditt. Det är dina spermier som avgör vilket kön bebisen har. Så nej, du kan inte optimera eller minska risken eller manipulera utgången. Det blir det barn som är menat att vara ert. 


    Allt är möjligt om man betalar.

    Centrifugering och urval av spermier ökar chansen för flicka till 70-80%, och 60-70% för pojke.

    Vill man vara 99.9% säker så får man betala för genanalys av foster, PGD.
  • Anonym (Lovisa)

    Man skaffar inte barn om man inte välkomnar barn av bägge kön lika mycket.

  • Anonym (Anonym 666)

    Det är för det första ägget som väljer den friskaste spermien och du kan inte påverka chanserna, men guuuud vad jag hoppas att det blir en pojke {#emotions_dlg.djavulsk}

  • Anonym (Nf)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2024-01-11 19:49:39 följande:

    Det är för det första ägget som väljer den friskaste spermien och du kan inte påverka chanserna, men guuuud vad jag hoppas att det blir en pojke  // {#emotions_dlg.djavulsk}


    Varför hoppas du det? Skadeglädje är den värsta sortens glädje. Du måste vara en vidrig människa. 


    Jag har mina skäl till att inte vilja ha en pojke. Ni har också haft preferenser men sen har ni ljugit för er själva för att må bra. Det är helt ok att göra det men döm inte mig för det.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Nf) skrev 2024-01-11 20:29:10 följande:

    Varför hoppas du det? Skadeglädje är den värsta sortens glädje. Du måste vara en vidrig människa. 


    Jag har mina skäl till att inte vilja ha en pojke. Ni har också haft preferenser men sen har ni ljugit för er själva för att må bra. Det är helt ok att göra det men döm inte mig för det.


    Hahaha neej du, varken skadeglad eller vidrig men DU behöver lära dig en livsläxa om att pojkar duger lika bra som flickor! Skiter i dina skäl, det finns INGA bra för att vilja välja bort en pojke. Och jag hade inga preferenser gällande kön, det gäller garanterat många MÅNGA föräldrar så du behöver inte kasta skit på andra för att rättfärdiga din åsikt.
Svar på tråden Vill ha barn men inte en pojke