• mflyt

    Omvandling av hyresrätt

    Jag äger en hyreslägenhet som ska omvandlas. 


    Har ni tips på alternativ ifall jag ska vara kvar och köpa efter omvandlig eller byta innan?


    Vem kan vara intresserad av att byta till en omvandling BRF. 

    Allt gott
    M


     

  • Svar på tråden Omvandling av hyresrätt
  • Anonvm
    mflyt skrev 2024-01-12 15:36:20 följande:
    Jag äger en hyreslägenhet
    Hmmm?

    Menar du kanske att du bor i och har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt?
  • Hum Hum Humla

    Min erfarenhet är att det kan vara jobbigt att vara hyresgäst hos en bostadsrättsförening, alltså hos sina grannar. Det kan ju absolut gå bra, men åtminstone i mindre föreningar kan det bli problem för att styrelsen sällan har erfarenhet av att vara hyresvärdar och har koll på hur man underhåller en hyresrätt osv. 

    Så jag skulle rekommendera att antingen köpa lägenheten själv, eller byta innan ombildningen. Det brukar vara många som är intresserade av att vara med vid en ombildning så det är förmodligen god chans att du kan välja och vraka lite, om du kan tänka dig att flytta. 

  • Anonvm

    Handlar det om en större stad så är ju detta oftast en guldsits att hamna i, lite som att få en påse pengar...

    Stäm av med en erfaren mäklare som har koll på staden/området.
    Sen är det bara att jämföra mäklarens värdering mot summan du behöver betala för att bli medlem i den nybildade föreningen.

    Allt detta förutsatt att man har möjlighet att ordna finansieringen vill säga.

Svar på tråden Omvandling av hyresrätt