• Janbo

    Ferielön och f-ledighet samtidigt

    Hej alla lärare och andra med ferielön!

    Jag är beräknad i april månad och tänkte börja arbeta igen strax innan höstlovet v.44. Jag ska alltså inte vara hemma så länge som andra brukar om man säger så.

    Jag har förstått att jag inte får vara f-ledig i början på sommaren då de 45 första dagarna räknas som semesterperiod. 

    Efter de 45 dagarna, är det då tillåtet att vara f-ledig samtidigt som man får ferielön? Alltså föräldrarpenning och lön samtidigt?

    Och hur är det med de andra loven? Får man ta föräldrapenning/vara f-ledig samtidigt som ferielön betalas ut?

    (Jag undrar alltså om dubbla utbetalningar).

    Om jag har förstått det rätt så måste jag ta ut 3 månader (som jag inte får ge bort till min sambo) vilket kan bli trixigt om man arbetar som lärare och inte vill vara hemma så länge (och sommarledigheten faller in samtidigt).

    Lite hjälp någon?
    Andra tips och tricks?
  • Svar på tråden Ferielön och f-ledighet samtidigt
  • Anonym (Fullt)

    Hej!

    Jag vet inte om man kan ta ut f- ledigt och feeielön samtidigt men om du tar ut full ersättning april, maj, halva maj och halva augusti, september och oktober så borde du ju redan där ha använt upp mer än de 90 dagarna du inte får lämna till den andra föräldern?

    Sen kan förutsättningar förändras, jag förstår att du inte är en person som önskar vara hemma länge med din nyfödda och det är helt OK. Det jag tänker på är att t ex kanske får ett barn som sover dåligt eller vad Som helst som gör att man inte orkar jobba heltid och då kanske det är skönt att ha  någon extradag sparad. Inskolningen på förskolan kräver ett par dagar och barnet kanske inte trivs i början så man kanske behöver gå ner lite i tid för att få det att funka. 


    Så mitt tips är: maxa dina uttag i början så att du blir av med de dagar du måste ta. Ta det lite lugnt med uttaget efter det tills du vet hur allt blir...

  • Janbo
    Anonym (Fullt) skrev 2024-01-14 22:37:48 följande:

    Hej!

    Jag vet inte om man kan ta ut f- ledigt och feeielön samtidigt men om du tar ut full ersättning april, maj, halva maj och halva augusti, september och oktober så borde du ju redan där ha använt upp mer än de 90 dagarna du inte får lämna till den andra föräldern?

    Sen kan förutsättningar förändras, jag förstår att du inte är en person som önskar vara hemma länge med din nyfödda och det är helt OK. Det jag tänker på är att t ex kanske får ett barn som sover dåligt eller vad Som helst som gör att man inte orkar jobba heltid och då kanske det är skönt att ha  någon extradag sparad. Inskolningen på förskolan kräver ett par dagar och barnet kanske inte trivs i början så man kanske behöver gå ner lite i tid för att få det att funka. 


    Så mitt tips är: maxa dina uttag i början så att du blir av med de dagar du måste ta. Ta det lite lugnt med uttaget efter det tills du vet hur allt blir...


    Tack för svar! 😊
    Jag är helt medveten om att förutsättningarna kan ändras. Men det finns en förälder till som längtar efter att få vara hemma. Då är det inte mer än rätt att vi hittar lösningar som passar båda (i den mån vi kan). Ledigheten blir i maj, halva juni och halva augusti, september och eventuellt oktober så de 90 dagarna bör gå att få ihop. Jag kommer att vara ledig i ca 6 månader trots allt. Det är eventuellt också en idé att gå tillbaka till 80% men jag vet inte om de förusättningarna finns då.

    Jag undrar mest över de dubbla utbetalningarna, om det är tillåtet överhuvudtaget 😊
  • Anonym (Ellen)

    När jag arbetade med löner på kommun så låg alltid föräldraledigheterna obrutna över sommaren.  Den intjänade ferielönen betalades ut så långt den räckte så att säga (f-ledighet är ju bara grund för ferie o semester i 120 dagar så ibland hade man inte fullt intjänad ferie.)  Men jag kan säga att 99% inte tog ut fp samtidigt.  De hade ju sin vanliga lön. Beroende på lönenivå så kan man hamna rätt högt i skatt också.  Så de flesta var ju glada och tacksamma över att INTE behöva ta ut dagar. 
    Du frågar om "andra lov",  är du i tjänst så har du lön som vanligt på de loven.
    För att ha rätt till lön över ett lov så ska du vara i tjänst minst 7 kalenderdagar i direkt anslutning till lovet enligt bilaga M till kollektivavtalet. 
    Ställ alla frågor till HR eller lönekontoret där du arbetar så ska du förhoppningsvis få bra svar!

  • Janbo
    Anonym (Ellen) skrev 2024-01-14 23:25:40 följande:

    När jag arbetade med löner på kommun så låg alltid föräldraledigheterna obrutna över sommaren.  Den intjänade ferielönen betalades ut så långt den räckte så att säga (f-ledighet är ju bara grund för ferie o semester i 120 dagar så ibland hade man inte fullt intjänad ferie.)  Men jag kan säga att 99% inte tog ut fp samtidigt.  De hade ju sin vanliga lön. Beroende på lönenivå så kan man hamna rätt högt i skatt också.  Så de flesta var ju glada och tacksamma över att INTE behöva ta ut dagar. 
    Du frågar om "andra lov",  är du i tjänst så har du lön som vanligt på de loven.
    För att ha rätt till lön över ett lov så ska du vara i tjänst minst 7 kalenderdagar i direkt anslutning till lovet enligt bilaga M till kollektivavtalet. 
    Ställ alla frågor till HR eller lönekontoret där du arbetar så ska du förhoppningsvis få bra svar!


    Obrutna över sommaren? Men man får väl inte vara f-ledig och få ferielön samtidigt under semesterperiod? (45 första dagarna på sommarperioden). Jag har fullt intjänad ferielön, dvs vanlig lön hela sommarperioden.

    Med andra lov tänker jag att vi lärare är i regel ?arbetsfria? under lov men har lön som vanligt. Så jag är ju inte ?i tjänst? men får ändå lön. Får jag då ta ut f-ledighet samtidigt? (detta gäller då efter min sammantagna f-ledighet, men vet att jag bara får
    bryta/gå in i f-ledighet 3 ggr/år).

    Tack för ditt svar! Jag ska ringa HR men man ska ju ha tid att ringa inom deras telefontider (inte alltid så lätt, därför jag ligger och fnular på detta om kvällarna 😅)
  • Anonym (Ellen)
    Janbo skrev 2024-01-15 17:35:50 följande:
    Obrutna över sommaren? Men man får väl inte vara f-ledig och få ferielön samtidigt under semesterperiod? (45 första dagarna på sommarperioden). Jag har fullt intjänad ferielön, dvs vanlig lön hela sommarperioden.

    Med andra lov tänker jag att vi lärare är i regel ?arbetsfria? under lov men har lön som vanligt. Så jag är ju inte ?i tjänst? men får ändå lön. Får jag då ta ut f-ledighet samtidigt? (detta gäller då efter min sammantagna f-ledighet, men vet att jag bara får
    bryta/gå in i f-ledighet 3 ggr/år).

    Tack för ditt svar! Jag ska ringa HR men man ska ju ha tid att ringa inom deras telefontider (inte alltid så lätt, därför jag ligger och fnular på detta om kvällarna 😅)
    Rent tekniskt så söker du ledighet för sammanhängande period, tex 12 april till 31 oktober. Lönesystemet kommer betala ut semesterdagstilläggen i klump i juni och ferielön löpande juni- augusti så långt som dagarna räcker. 
    Går du på ledighet i april så kommer du ha fullt intjänande första sommarlovet. Så jag kan inte se varför du skulle vilja plocka ut föräldrapenning när du har löneutbetalning sömlöst från det att vt24 tar slut till dess att ht24 börjar. 
    Men det är sällan något som arbetsgivaren bryr sig om, du behöver inte ta ut en enda dag föräldrapenning första året om du i vill. 
    Huruvida du får ta fp på andra  lov behöver du nog kolla med f-kassan. Föräldrapenning är tänkt att täcka lönebortfallet i samband med frånvaron. För ett vanligt höstlov tex kanske du bara har en arbetsdag (varierar mellan skolor) men inte något bortfall för de lediga dagarna.
  • Jemp

    Du har 12 år på dig att ta ut föräldradagarna. 


    Grundregeln är att man bara har rätt till FP om man avstår lön. Vet inte varför det skulle vara annorlunda för lärare, men jag har ingen erfarenhet av ferielön själv. 

Svar på tråden Ferielön och f-ledighet samtidigt