• Janbo

    Ferielön och f-ledighet samtidigt

    Hej alla lärare och andra med ferielön!

    Jag är beräknad i april månad och tänkte börja arbeta igen strax innan höstlovet v.44. Jag ska alltså inte vara hemma så länge som andra brukar om man säger så.

    Jag har förstått att jag inte får vara f-ledig i början på sommaren då de 45 första dagarna räknas som semesterperiod. 

    Efter de 45 dagarna, är det då tillåtet att vara f-ledig samtidigt som man får ferielön? Alltså föräldrarpenning och lön samtidigt?

    Och hur är det med de andra loven? Får man ta föräldrapenning/vara f-ledig samtidigt som ferielön betalas ut?

    (Jag undrar alltså om dubbla utbetalningar).

    Om jag har förstått det rätt så måste jag ta ut 3 månader (som jag inte får ge bort till min sambo) vilket kan bli trixigt om man arbetar som lärare och inte vill vara hemma så länge (och sommarledigheten faller in samtidigt).

    Lite hjälp någon?
    Andra tips och tricks?
  • Svar på tråden Ferielön och f-ledighet samtidigt
  • Anonym (Fullt)

    Hej!

    Jag vet inte om man kan ta ut f- ledigt och feeielön samtidigt men om du tar ut full ersättning april, maj, halva maj och halva augusti, september och oktober så borde du ju redan där ha använt upp mer än de 90 dagarna du inte får lämna till den andra föräldern?

    Sen kan förutsättningar förändras, jag förstår att du inte är en person som önskar vara hemma länge med din nyfödda och det är helt OK. Det jag tänker på är att t ex kanske får ett barn som sover dåligt eller vad Som helst som gör att man inte orkar jobba heltid och då kanske det är skönt att ha  någon extradag sparad. Inskolningen på förskolan kräver ett par dagar och barnet kanske inte trivs i början så man kanske behöver gå ner lite i tid för att få det att funka. 


    Så mitt tips är: maxa dina uttag i början så att du blir av med de dagar du måste ta. Ta det lite lugnt med uttaget efter det tills du vet hur allt blir...

  • Janbo