• Angelicaass93

    Förkortad livmodertapp

    Hej, jag undrar mest bara om det är super vanligt med att få förkortad livmodertapp även med andra barnet? 
    Började i v23+6 att blöda och åkte in till förlossningen på morgonen där dom kunde konstatera att min tapp var 8mm, stängd utifrån men öppen inifrån som dom förklarat det. 
    Fick akut betapred samt tractasildropp och flögs ner till Umeå där jag låg med toa, vila läge i 4 veckor, tappen minskade till som minst 2mm och vandrade fram och tillbaka från 2-6mm. Fick utskrivet lutinus men den hjälpte tyvärr inte mig. Och våran lilla tjej behagade att titta ut i 28+2. 
    Allting har gått superbra verkligen och vi mår alla bra men alla här säger att jag kan räkna med cerklage om jag ska ha en till bebis i framtiden eller eventuellt progesteron tabletter. Någon med samma erfarenhet? Mvh Angelica 

  • Svar på tråden Förkortad livmodertapp
  • MtS19

    Jag fick cerklage akut i vecka 25 med första barnet efter jag förlorade ett tidigare, dom andra två graviditeterna efter de så fick jag cerklage i förebyggande syfte då jag fick diagnosen cervix insufficiens, så ja du kan nog räkna med de ifall ni ska ha flera barn

  • Angelicaass93

    Okej, har det hjälpt med cerklage tycker du? Har du kunnat arbeta med det? Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende med dementa så de är ett fysiskt tungt arbete och tänker att i regel när man läser om just de ingreppet blir man sjukskriven sen med vila läge? Vi vill absolut ha fler barn i framtiden men är livrädd för att göra om samma resa igen med toa vila läge i 4 veckor på Umeå universitetssjukhus och sen neo med flickan, vi är ju fortfarande kvar där men de var läkarna som drog upp frågan så jag tänkte att de tåls ju att fundera på. 

  • MtS19

    Ja absolut har de hjälpt, barnen är födda i vecka 37 , första och sista igångsatta i vecka 37 mellan barnet kom spontant 1 vecka efter klipp, de varierar från kvinna till kvinna men jag har fått vara sjukskriven från typ vecka 20 för jag har haft så många sammandragningar, så är absolut nöjd att dom satt cerklage dom andra gångerna också, första va de total vila typ efter cerklaget

Svar på tråden Förkortad livmodertapp