• cecilianys

    Hjärtaktivitet syns inte men fostret lever?


    Hej! I fredags 12/1 fick vi bekräftad tvillinggraviditet (enäggs) via ivf. Jag trodde jag var i vecka 7+5 men hon tyckte dom såg för små ut så eventuellt backa en vecka 6+5.
    Under helgen fick jag små brunröda flytningar var tredje timme ungefär, inga smärtor men ringde ändå till kliniken på måndagen för att be om ett till ultraljud. Kom in i tisdags 16/1 och vi såg direkt att det ena fostret börjat försvinna ut, det var blodet som skett under helgen. Hon började med att beklaga sig för missfall för båda då hon inte såg hjärtaktivitet för den andra som var kvar men sen vart hon osäker. Hon körde runt med staven och mumlade lite, hon sa att hon var osäker. Hon kallade in en till läkare som fick kontrollera. Hon kunde inte heller avgöra om fostret levde eller inte. Vi ska tillbaka på ultraljud igen 23/1 för att kontrollera. Vi förväntar oss det värsta, att fostret inte kommer leva. Men är det någon som varit med om detta och att det andra fostret ändå överlever och syns på nästa ultraljud? Jag har hört och läst att det är väldigt vanligt med tvillinggraviditet men att det ena fostret stöts ut och den andra överlever, men oftast i de fall man ser direkt hjärtaktivitet såklart..

    Tacksam för svar :)
Svar på tråden Hjärtaktivitet syns inte men fostret lever?