• Pärlaaan

    NIPT - Vad betyder det att labbet behöver analysera även andra provröret med blod?

    Hej! 


    Gjorde NIPT för 10 dagar sen, och fick idag återkoppling att de behöver analysera även det andra provröret med blod. Fick ingen mer förklaring än så. Bortsett från att min bm sa att det INTE betyder att något är galet. Någon som vet vad det kan bero på/betyder? Gjorde NIPT i 10+0. Har inte högt, utan lågt BMI. 

    Tack på förhand :) 

  • Svar på tråden NIPT - Vad betyder det att labbet behöver analysera även andra provröret med blod?
  • Anonym4848

    Gissar nu, men de måste ju hitta tillräckligt mycket "fetal fraction" i blodet för att kunna analysera, och 10+0 är ju väldigt tidigt så kan ju vara på gränsen att de hittar tillräckligt med det. Ibland får vissa som gör nipt tidigt lämna nytt blod.

  • Pärlaaan

    Mycket möjligt! Hoppas ju att det är anledningen? Men har så lätt att noja mig och tänka att det är för att de såg något ?avvikande? - och därför vill repetera för att säkerställa. Även om bm sa att det inte betyder att nått är galet. 


    Någon som fått samma otydliga besked som mig tidigare? 


     

  • Blåbärsskogen

    Hej! Jag gjorde också Nipt i vecka 10+0 när jag väntade sonen. Efter cirka en vecka/10 dagar får jag återkoppling att dom är tvunga att gå vidare med det andra röret då första inte kunde analyseras. Ytterligare någon dag gick och sedan fick vi ett mail att de andra röret gick att analysera och allting såg bra ut! Idag har vi en snart 10 månaders, frisk kille här hemma 😊
    Men jag har även hört fall där inget av rören gått att analysera och man då har fått komma tillbaka för att lämna nytt blodprov. 

  • Blåbärsskogen

    Men ja, som anynom4848 skrev så är det för att det inte finns/fanns tillräckligt av fostrets dna i provet för dom att analysera. Så du behöver inte oroa dig att någonting är fel för det. Hoppas andra röret går att analysera och att allting ser bra ut!

Svar på tråden NIPT - Vad betyder det att labbet behöver analysera även andra provröret med blod?