• ME70

    Kronisk bihålsinflammation

    Hej,
    Jag undrar om nån har erfarenhet av kronisk bihålsinflammation därute ?
    Vad har ni gjort bortsett från antibiotika tex

  • Svar på tråden Kronisk bihålsinflammation
  • Tecum

    Vet inte om jag har kronisk bihåleinflammation, men jag har haft besvär sedan halva oktober. Jag var dålig fram till jul och är inte helt frisk än. Och jag får det ständigt när jag blir förkyld. Nu fick jag antibiotika då sänkan var förhöjd men det hjälpte inte alls. Övrig behandling är receptbelagd nässpray med kortison och att skölja näsan dagligen. Man ska också ligga högt med huvudet när man sover fast det är jag dålig på. Sen är det viktigt att hålla sig igång, vara ute istället för att sitta inne och dega.

    Har du blivit röntgad, det kanske jag ska göra? Har gjort det för längesen men då hittade de inget.

  • ME70

    Hej,
    Röntgad 2ggr (2020,2022) när det vart som värst trots läkare sa att jag inte hade inflammation...men det hade jag bägge ggr, har dragits med besvären i flera år jag tyvärr. Vädret påverkar har jag märkt.

    Vilken sorts spray använder du ?

  • Tecum
    ME70 skrev 2024-01-22 13:34:57 följande:

    Hej,
    Röntgad 2ggr (2020,2022) när det vart som värst trots läkare sa att jag inte hade inflammation...men det hade jag bägge ggr, har dragits med besvären i flera år jag tyvärr. Vädret påverkar har jag märkt.

    Vilken sorts spray använder du ?


    Det heter Momentasone Teva. Man kan ta det i månader utan risk. Jag tycker att det är vad som hjälper bäst, huskurerna varar bara för stunden.
  • BuoBä

    Jag vet inte vad det är jag har, men så fort jag blir det minsta förkyld eller allergisk för den delen så täpper mina bihålor igen. 
    För mig fungerar det att trycka på olika punkter på kinderna och massera ovanför ögonbrynen. Kolla videos på Youtube för "sinus trigger poins". Jag fick prova några olika innan jag hittade de som fungerar för mig. Det löser inte problemet helt såklart men lättar på trycket så jag kan fungera som människa. 

    Momentasone Teva är bra när det är riktigt illa. Flera receptfria allergisprayer innehåller samma verksamma substans men jag är osäker på om koncentrationen är högre i Mometasone eller varför den är på recept. 

  • Tecum
    BuoBä skrev 2024-01-22 17:28:45 följande:

    Jag vet inte vad det är jag har, men så fort jag blir det minsta förkyld eller allergisk för den delen så täpper mina bihålor igen. 
    För mig fungerar det att trycka på olika punkter på kinderna och massera ovanför ögonbrynen. Kolla videos på Youtube för "sinus trigger poins". Jag fick prova några olika innan jag hittade de som fungerar för mig. Det löser inte problemet helt såklart men lättar på trycket så jag kan fungera som människa. 

    Momentasone Teva är bra när det är riktigt illa. Flera receptfria allergisprayer innehåller samma verksamma substans men jag är osäker på om koncentrationen är högre i Mometasone eller varför den är på recept. 


    Vad jag förstår har receptfria Nasonex samma verksamma substans men troligen med lägre koncentration. Det biter inte så bra på mig iaf.

    Hur länge brukar du ha besvär efter att du blivit täppt?
  • BuoBä
    Tecum skrev 2024-01-22 17:33:56 följande:
    Vad jag förstår har receptfria Nasonex samma verksamma substans men troligen med lägre koncentration. Det biter inte så bra på mig iaf.

    Hur länge brukar du ha besvär efter att du blivit täppt?
    Ett par veckor varje gång. Under våren är det konstant pga pollenallergi. 
  • ME70
    Hej, de där på youtube må jag kolla in, tack. Sorry men dä ä gött en inte ä ensam , ni förstår hur menar
  • Postman

    Intressant att läsa i tråden. Jag har fått problem med bihålorna sen innan jul, får värk på väster sidan av näsan, känner att det ömmar ovanför ögonen och blir inte av med det. Det konstiga är att det kommer och går, vissa dagar värk, vissa bara lättare värk och ibland knappt inget. Det gör också att det till och från slår lock för ena örat, ibland båda och det är sjukt frustrerande.

    Kör också med Momentasone Teva, det hjälper inte helt men det lindrar i alla fall. Värst är att sova när man är täppt i näsan. Har funderat på att söka för det igen men orkar inte gå en rond med en håglös läkare på vår usla vårdcentral.

  • BuoBä

    Det här är två av de videos som fungerade för mig. 








    "Sinus pressure points" eller "acupressure points" är nog bättre sökord. Jag skrev fel förut.

  • Tecum
    Postman skrev 2024-01-22 18:37:41 följande:

    Intressant att läsa i tråden. Jag har fått problem med bihålorna sen innan jul, får värk på väster sidan av näsan, känner att det ömmar ovanför ögonen och blir inte av med det. Det konstiga är att det kommer och går, vissa dagar värk, vissa bara lättare värk och ibland knappt inget. Det gör också att det till och från slår lock för ena örat, ibland båda och det är sjukt frustrerande.

    Kör också med Momentasone Teva, det hjälper inte helt men det lindrar i alla fall. Värst är att sova när man är täppt i näsan. Har funderat på att söka för det igen men orkar inte gå en rond med en håglös läkare på vår usla vårdcentral.


    Välkommen i gänget, det är typiska symptom. Särskilt det där att det kommer och går, ena dagen tror man att man håller på att bli frisk, nästa dag är man sämre igen.

    Jag fuskar och tar Nezeril innan jag lägger mig på kvällen, då sover jag bättre. Det är visserligen inte bra att ta Nezeril i långa perioder men som sagt, nöden har ingen lag.
  • Postman
    Tecum skrev 2024-01-22 18:58:09 följande:
    Välkommen i gänget, det är typiska symptom. Särskilt det där att det kommer och går, ena dagen tror man att man håller på att bli frisk, nästa dag är man sämre igen.

    Jag fuskar och tar Nezeril innan jag lägger mig på kvällen, då sover jag bättre. Det är visserligen inte bra att ta Nezeril i långa perioder men som sagt, nöden har ingen lag.
    Tack, jo jag fuskar med lite då och då bara för att få djupsömnen så man orkar med men jag försöker undvika näsdroppar då jag omedelbart blir beroende och blir sen än mer täppt i näsan, till slut måste jag ta näsdroppar mot näsdropparna :(

    Fattar inte vad som är knas, galet jobbigt är det.
  • AnonymZzZ

    Jag har samma, sen i okt, men även tryck i huvudet. Har ni oxå det? Också att det kommer o går, ibland höger ibland vänster. Trycket i huvudet är alltid på samma sida som jag är täppt. Sjukt frustrerande att det aldrig går över!

  • Tecum
    AnonymZzZ skrev 2024-01-24 13:47:12 följande:

    Jag har samma, sen i okt, men även tryck i huvudet. Har ni oxå det? Också att det kommer o går, ibland höger ibland vänster. Trycket i huvudet är alltid på samma sida som jag är täppt. Sjukt frustrerande att det aldrig går över!


    Jag hade tryck i i flera månader innan det gick över. verkar var många som har långvariga besvär i år. Har du sökt vård?
  • AnonymZzZ
    Tecum skrev 2024-01-24 16:59:19 följande:
    Jag hade tryck i i flera månader innan det gick över. verkar var många som har långvariga besvär i år. Har du sökt vård?
    Jo, har varit på vårdcentral och testat igenom utbudet av kortisonspray för att numera endast köra saltvattenspray. Har också äntligen fått göra röntgen av bihålorna men inte fått svar ännu, så befarar att de inte ser ngt på bilderna?
Svar på tråden Kronisk bihålsinflammation