• Anonym (Sorg skuld)

    Kommer inte över min abort

    Bakgrunden är att jag har lidit av perioder av psykisk ohälsa i många år och inte haft det bästa stödet hemifrån, min mamma gick bort när jag var barn. Som ung vuxen studerade jag på universitetet och kämpade hårt för att skapa mig en bättre framtid ekonomiskt och socialt. Jag hade en lite trasslig relation med min pojkvän (nu sambo), det var mycket problem i vår relation på den tiden och vi gjorde slut och blev tillsammans igen flera gånger när vi var unga.
     
    I slutet av min utbildning, med bara några få kurser kvar, blev jag oplanerat gravid. Det kom som en chock eftersom vi hade varit jättenoga med kondom. Jag var jätterädd för att bli gravid då, så inget slarv, vet inte hur det gick till. Min situation just då såg ut så att jag bodde i en studentlägenhet, där jag inte skulle kunna bo kvar om jag inte studerade, och man fick inte bo där med barn i vilket fall, sa hyresvärden. Jag hade fått ett sommarjobb som jag skulle påbörja efter studierna, men därefter visste jag inte vad jag skulle göra. Min pojkvän hade varit arbetslös i många år och levde på låg ersättning från Försäkringskassan. Han bodde i en liten lägenhet som jag helst inte ville bo i, det fanns många negativa minnen där från tidigare i vår relation och jag trivdes inte så bra där. 
     
    I vilket fall så ville jag behålla, åh vad jag ville det. Först tänkte jag att jag skulle försöka lösa allt med studier, jobb och boende under graviditeten. Men under de där första veckorna började jag, som många andra, må illa och känna mig extremt trött, för att inte tala om mitt psykiska mående som hamnade i botten. Jag låg bara och vilade hemma hos killen och orkade inte ta mig iväg till mina föreläsningar. Höll på att misslyckas med de sista kurserna. Jag insåg att det skulle bli helt omöjligt för mig att klara det där sommarjobbet, som var helt nytt för mig och dessutom låg på annan ort med pendelavstånd. Jag orkade ju knappt ta mig upp ur sängen. Och chansen att jag skulle hitta något fast jobb när jag mådde som en påse skräp kändes obefintlig. 
     
    Jag hade tankar på att ge upp allt för tillfället för att kunna fullfölja graviditeten. Att bo hos killen och leva på hans låga ersättning. Jag tjatade på honom att han skulle ta tag i sin situation och söka jobb men det var ett stort motstånd från honom (trots att han ville behålla graviditeten, eller i alla fall inte var negativ till det). Jag kände mig så pressad att jag måste få ett fast jobb för att kunna försörja ett barn samtidigt som jag verkligen mådde för dåligt av graviditeten för att orka något alls. Utan fast jobb var det också omöjligt att få ett hyfsat boende och situationen kändes överjävlig. Tillslut bestämde jag mig och i vecka 7+5 gjorde jag medicinsk abort. I bakgrunden till beslutet fanns ju även de tidigare problemen i vår relation och en osäkerhet på relationen. 
     
    Direkt efter kände jag mig lättad, mådde bättre redan dagen efter. Jag orkade ta tag i studierna igen och när det var dags för sommarjobbet presterade jag mitt bästa. Men några veckor efter aborten började jag tänka väldigt mycket på det och kände sådan sorg. Det enda jag ville var att bli gravid igen och ha en liten bebis. Allt jag gjorde därefter var för att möjliggöra det. Jag flyttade hem till killen. Efter mycket tjat från mig började han plugga, efter att ha gått hemma så länge. Jag fick fast jobb och blev gravid snabbt därpå. Det hade inte ens gått 6 månader sedan aborten men allt hade förändrats så otroligt mycket. Å andra sidan så vet jag nu att jag rusade in i en ny graviditet för att jag inte orkade med min sorg och förlust efter aborten. Relationen car egentligen inte tillräckligt bra men jag ljög för mug själv. Jag ångrar såklart inte barnet jag fick men ibland känns det så dumt att jag blev gravid så snart igen, kan inte låta bli att döma mig själv för det. Trots att förutsättningarna var helt andra då, tack vare mitt jobb kunde vi flytta till en mycket finare lägenhet t.ex.
     
    Nu har det gått 7 år sedan aborten och jag kan inte släppa tankarna på det här. Vem det hade blivit, hur livet hade sett ut om jag hade valt annorlunda. Samtidigt som jag får skuldkänslor för mina tankar gentemot mitt äldsta barn. Under graviditeten och under de första småbarnsåren slog jag bort alla tankar på aborten, men nu har de kommit tillbaka med full kraft. Jag kommer liksom inte ur det utan bara grubblar, känner mig ledsen och känner svåra skuldkänslor. Både mot min äldsta och mot barnet som inte blev. Fy tusan vad ont det gör när man fastnar i dessa tankar.
     
    Ville mest skriva av mig, om någon orkat läsa. Är det någon som känner igen sig, varit med om liknande reaktioner efter em abort? Hur har ni gjort för att ta er ur de destruktiva tankebanorna? 
  • Svar på tråden Kommer inte över min abort
  • Anonym (Sorg skuld)

    Ursäkta stavfelen, skriver med mobilen 

  • Anonym (Sorg skuld)

    Någon mer som fortfarande tänker på sin abort och mår dåligt efter flera år? Eller som har kommit över det, och kan berätta hur? 

  • Anonym (Maja)

    Känner igen mig så i din berättelse. Jag gjorde en abort mot min vilja 2019 pga att min man inte ville ha barnet, då var jag typ i vecka 10. Ångrade mig grovt efter första tabletten var intagen och har mått skit över att jag inte gjorde som hjärtat ville utan totalt körde över mig själv. Känner samtidigt att jag inte hade nåt val pga att min man ville att jag gjorde abort. Vi hade redan flera barn när detta hände. Jag har gått i mycket terapi efteråt, sörjt och gråtit. Har du pratat med någon efter det som hände?

    Nu har jag plussat igen, gravid trots spiral. Min man säger att det är helt upp till mig hur jag vill att vi gör denna gången, och jag velar hela tiden. Jag läser ett tufft program på universitetet och kommer att ha läst 4.5 år när bebisen föds och vill inte behöva börja i en ny klass sista terminen efter föräldraledigheten, det är liksom det där praktiska som tar emot. Hjärtat vill men hjärnan säger att det är bättre att jag gör abort. Vill samtidigt inte ångra mig igen. Har bokat en tid för abort om 2 veckor..

  • Anonym (Malin)

    Jag vet inte vad "komma över" egentligen betyder i sammanhanget.

    Jag gjorde abort för nästan 20 år sedan. Jag var ung, mannen och jag hade precis träffats och att bli förälder fanns inte på kartan för nån av oss. Redan då funderade jag på om jag verkligen ville bli mamma, någonsin, och jag har bara blivit mer övertygad ju äldre jag blivit att nej, jag ska inte ha barn.

    Nu har jag fyllt 40, har fortfarande inga barn och känner inte minsta längtan efter några. För mig har det känts helt rätt att inte ha barn. Lever sedan många år i en underbar relation med en man som känner likadant.

    Men det hindrar mig inte från att ofta tänka på den enda gång jag var gravid och undra hur livet hade blivit om jag bestämt mig för att behålla.
    Någon sorts sorg kan jag ändå känna då, för en liten stund. Det är svårt att förneka att man är en däggdjurshona, biologiskt programmerad att föröka sig. Det är något som väcks i en när man blivit gravid och som man inte känt förut. Jag tror inte att det är många som gjort abort som tycker att det var helt okomplicerat känslomässigt.

    Men så är å andra sidan hela livet. Ett enda stort "tänk om" och saker man väljer och väljer bort. Och jag kan inte säga att jag ångrar mig. Jag har ett liv som jag är mycket nöjd med på det stora hela, och det är vad man får hålla högst när stunder av jobbiga känslor kommer.

  • Anonym (Sorg skuld)

    Maja: tack för att du delade med dig, åh vad jobbig situation. Har hört många som känt sig pressade till abort av sin partner och sedan ångrat sig/ mått dåligt efteråt. Önskar killar kunde visa lite mer förståelse för hur traumatiskt det kan vara att göra abort mot sin vilja.

    Förstår det där med utbildningen, att det är tufft att behöva göra ett avbrott mitt i och komma till en ny klass. Jag skulle ju ändå säga behåll, om det är vad du innerst inne vill och om ekonomin och situationen tillåter i övrigt. Men sen är jag ju såklart färgad av min egen erfarenhet och jag vet ju att det även finns många som inte ångrar sig. Jag tror man behöver leta djupt inom sig, vad man känner inför graviditeten och så länge det praktiska inte är helt omöjligt att lösa så tror jag att det är värt att man kanske får ta vissa omvägar, t.ex att utbildningen tar lite längre tid att bli klar och du får byta klass. Å andra sidan vet jag ju hur jag har mått under mina graviditeter så för mig hade det varit mycket tveksamt om jag hade klarat en tuff utbildning... där måste du ju känna efter vad du orkar, har du haft lätta graviditeter innan? Önskar dig all lycka till och att du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig i slutändan. 

  • Anonym (Sorg skuld)

    Malin: det är sant, jag vet inte heller exakt vad "komma över" innebär. Det har blivit att jag grubblar så mycket över detta och får ångest. Jag kommer liksom inte vidare. Jag tittar på mina två fina barn och det känns så märkligt att jag valde att ta bort något som kunde ha blivit ett lika fint barn. Fast å andra sidan, då hade inte mina barn som jag har ens funnits. Det är så djupt existentiellt, för mig har det blivit ett ältande om när livet börjar, när vi får en "själ"/ ett medvetande och vad det egentligen har för betydelse i denna situation. "Barnet" lider ju inte av att det inte fick bli till och födas, ändå känner jag skuldkänslor. Även fast jag aldrig skulle döma någon annan som gjort abort eller tycka att någon annan kvinna borde känna skuld. Så det är ju egentligen inte logiskt att jag dömer mig själv så hårt.

    Jag gick några gånger hos psykolog efter aborten men kanske borde jag göra det igen. Vet dock inte vart jag ska vända mig isåfall då det har gått så lång tid. 

  • Anonym (Rebecka)
    Anonym (Maja) skrev 2024-01-29 14:55:42 följande:

    Känner igen mig så i din berättelse. Jag gjorde en abort mot min vilja 2019 pga att min man inte ville ha barnet, då var jag typ i vecka 10. Ångrade mig grovt efter första tabletten var intagen och har mått skit över att jag inte gjorde som hjärtat ville utan totalt körde över mig själv. Känner samtidigt att jag inte hade nåt val pga att min man ville att jag gjorde abort. Vi hade redan flera barn när detta hände. Jag har gått i mycket terapi efteråt, sörjt och gråtit. Har du pratat med någon efter det som hände?

    Nu har jag plussat igen, gravid trots spiral. Min man säger att det är helt upp till mig hur jag vill att vi gör denna gången, och jag velar hela tiden. Jag läser ett tufft program på universitetet och kommer att ha läst 4.5 år när bebisen föds och vill inte behöva börja i en ny klass sista terminen efter föräldraledigheten, det är liksom det där praktiska som tar emot. Hjärtat vill men hjärnan säger att det är bättre att jag gör abort. Vill samtidigt inte ångra mig igen. Har bokat en tid för abort om 2 veckor..


    Hur har det gått? 
  • Anonym (Kgkf)

    Vad jobbigt och sorgligt. Kanske kan du försöka tänka att du inte behöver komma över det och sluta tänka på det. Utan istället tänka att det är okej att vara ledsen över det. Tror att ju mer man stretar emot, ju svårare är det att acceptera det. 

Svar på tråden Kommer inte över min abort