• Haipodai

    Present till tvspels-tokig 10-åring som inte är digital?

    Hej

    En bekants son fyller strax 10 år. Han älskar tv spel i alla dess former, men jag tänkte ge något som uppmuntrar till andra lekar så tänkte om någon här inne har tips till det?

    Jag såg super mario-lego som är delvis digitalt så där möts man på mitten tänker jag. Dock är det 6+ eller 7+ enligt paketet och vill inte att sonen ska känna sig "liten". Någon som har erfarenhet av att barn kring 10 leker med det? Är det populärt bland barnen i den åldern?

    Någon som har förslag på annan present?

  • Svar på tråden Present till tvspels-tokig 10-åring som inte är digital?
  • LostNLate

    Luftgevär, kniv och moped var mina favoriter i den åldern. Kanske inte så gångbart idag, det har hunnit hända en del med samhället på 25 år. Men om du verkligen vill aktivera ungen gäller det nog att hitta något som ger liknande kickar som dagens tv-spel gör. 

  • Agda90

    Finns det andra intressen? Vi gav upplevelser i julklapp för något år sedan. Ett barn tog vi med på minigolf, ett barn på fotbollsmatch och några ungar släppte vi av på Jump medan vi vuxna fick andas ut. Dessa saker gjorde vi ju så klart vid olika tillfällen 

  • Haipodai
    LostNLate skrev 2024-01-25 11:43:25 följande:

    Luftgevär, kniv och moped var mina favoriter i den åldern. Kanske inte så gångbart idag, det har hunnit hända en del med samhället på 25 år. Men om du verkligen vill aktivera ungen gäller det nog att hitta något som ger liknande kickar som dagens tv-spel gör. 


    Hmm, ja det är svårt att ge ja... Allt med vapen i dess former går helt bort.
  • Haipodai
    Agda90 skrev 2024-01-25 11:52:20 följande:

    Finns det andra intressen? Vi gav upplevelser i julklapp för något år sedan. Ett barn tog vi med på minigolf, ett barn på fotbollsmatch och några ungar släppte vi av på Jump medan vi vuxna fick andas ut. Dessa saker gjorde vi ju så klart vid olika tillfällen 


    Inga andra intressen var jag vet nej... Spel på mobilen antar jag.

    Men typ Minecraft, är man för stor för det när man är 10? Tänkte något lego Minecraft kanske som han kan bygga ihop... Vad gillar kidsen idag?
  • Agda90
    Haipodai skrev 2024-01-25 12:20:34 följande:
    Inga andra intressen var jag vet nej... Spel på mobilen antar jag.

    Men typ Minecraft, är man för stor för det när man är 10? Tänkte något lego Minecraft kanske som han kan bygga ihop... Vad gillar kidsen idag?
    Min 12 åring älskar fortfarande Lego. Men det ska vara lite mer avancerat
  • Kermit1561
    Haipodai skrev 2024-01-25 11:23:20 följande:
    Present till tvspels-tokig 10-åring som inte är digital?

    Hej

    En bekants son fyller strax 10 år. Han älskar tv spel i alla dess former, men jag tänkte ge något som uppmuntrar till andra lekar så tänkte om någon här inne har tips till det?

    Jag såg super mario-lego som är delvis digitalt så där möts man på mitten tänker jag. Dock är det 6+ eller 7+ enligt paketet och vill inte att sonen ska känna sig "liten". Någon som har erfarenhet av att barn kring 10 leker med det? Är det populärt bland barnen i den åldern?

    Någon som har förslag på annan present?


    De flesta större spel finns det böcker om, dels skönlitteratur som bygger på figurerna/världen från spelen men också mer tekniska böcker. Det kan vara ett sätt att uppmuntra läsning. 
  • Ruter

    Min 10åring tycker om lego technic och brädspel utöver tvspel. Favoritställen just nu är minecraftbrädspel och catan. 

  • Lönnsirap
    Haipodai skrev 2024-01-25 11:23:20 följande:
    Present till tvspels-tokig 10-åring som inte är digital?

    Hej

    En bekants son fyller strax 10 år. Han älskar tv spel i alla dess former, men jag tänkte ge något som uppmuntrar till andra lekar så tänkte om någon här inne har tips till det?

    Jag såg super mario-lego som är delvis digitalt så där möts man på mitten tänker jag. Dock är det 6+ eller 7+ enligt paketet och vill inte att sonen ska känna sig "liten". Någon som har erfarenhet av att barn kring 10 leker med det? Är det populärt bland barnen i den åldern?

    Någon som har förslag på annan present?


    Jag fattar grejen med att uppmuntra till annat, men samtidigt vill jag faktiskt tipsa om att just försöka få en present som uppskattas och inte uppfostrar....

    Spel på dator, TV, eller digitalt är ju inte en grej, utan troligen har barnet också faktiskt någon form av smak. 
  • Erica94

    Min grabb fyller 10 nästa vecka. Han älskar minecraft och ska få några av de nya minecraft legobyggena och minecraft pussel på 300 bitar.
    Lego är hans stora intresse, han älskar att bygga. 

  • Nattviol

    Av förslagen här skulle jag säga något likande studsmatteland som Jumpyard. Se till att 10-åringen får ta med sig en kompis. 

  • Tusselina
    LostNLate skrev 2024-01-25 11:43:25 följande:

    Luftgevär, kniv och moped var mina favoriter i den åldern. Kanske inte så gångbart idag, det har hunnit hända en del med samhället på 25 år. Men om du verkligen vill aktivera ungen gäller det nog att hitta något som ger liknande kickar som dagens tv-spel gör. 


    Moped när du var 10? Låter onekligen tidigt. 
  • LostNLate
    Tusselina skrev 2024-01-25 17:25:38 följande:
    Moped när du var 10? Låter onekligen tidigt. 
    Beror väl på vad man jämför med. Jag skulle absolut aldrig släppa mina ungar i stan på något motordrivet i den åldern. Men en hel del har förändrats sedan dess. Farsan hade inte ens mobil och jag har för mig att jag var typ 8 när han lärde mig att hjälpligt köra bil så jag kunde köra hem ifall något hände i skogen. Jag var 9 när jag sköt första haren och 12 när jag fick mitt första salongsgevär. 
Svar på tråden Present till tvspels-tokig 10-åring som inte är digital?