• Förkunnaren

    Funderar på att ansöka om skuldsanering

    Hej

    Har höga lån som gör att jag efter hyra + räkningar har 6-7000 kvar att leva på (mat, kläder etc).

    Blir skuldfri om 15-20 år. Tänker att då är det väl bättre att ansöka om skuldsanering och leva i princip som jag gör i 5 år för att sedan bli helt fri? 
    Än att leva så i 15 år?

    Har 2 barn på halvtid.

    Är det en dum idé?

  • Svar på tråden Funderar på att ansöka om skuldsanering
  • Sanna43

    Jag har 3000 att leva på efter hyra. Har ersättning från FK att leva på pga sjukdom. 


    Tror ej de skulle godkänna skuldsanering utifrån din situation 

  • rosesarewhite

    Jag tror att det kan bli svårt att få igenom en skuldsanering med de förutsättningar som du ändå har. Vad är det du har för lån och vad ligger skulderna på?

  • glassgumman78

    Hej

    Jag skulle råda dig till att kontakta kommunens budget och skuldrådgivare som kan hjälpa dig och se om skuldsanering är möjligt för dig och isåfall hjälpa dig med att se till att ekonomin/din situation är redo för detta, hjälpa dig med ansökan och stötta dig genom ansökningsprocessen.
    Eftersom skuldsanering är i regel något man beviljas en gång så är det ju viktigt att allt blir rätt.

    Ddt är omöjligt att avgöra om du har rätt till skuldsanering utifrån de uppgifter du lämnade här.
    Det är många parametrar som spelar in, inte bara skuldernas storlek och ditt betalningsutrymme. Kronofogden tittar mycket på om det är skäligt, eftersom de du är skyldig går miste om att få tillbaka sina pengar.
    En budget och skuldrådgivare kan gå igenom detta med dig.
    Kontakta redan idag, det är många kommuner som har kö...

    Lycka till

  • tombs

    Om man inte har en anmärkning så får man det om Kronofogden beslutar sig för att inleda skuldsanering, alltså att göra en utredning. Anmärkningen finns i så fall kvar även om man får ett avslag. Om man redan har en anmärkning finns det inget att förlora på att ansöka. Får man ett avslag så kan man ansöka igen. Kommunens budget och skuldrådgivare hjälper till med ansökan.

  • Förkunnaren
    tombs skrev 2024-01-30 10:31:31 följande:

    Om man inte har en anmärkning så får man det om Kronofogden beslutar sig för att inleda skuldsanering, alltså att göra en utredning. Anmärkningen finns i så fall kvar även om man får ett avslag. Om man redan har en anmärkning finns det inget att förlora på att ansöka. Får man ett avslag så kan man ansöka igen. Kommunens budget och skuldrådgivare hjälper till med ansökan.


    Va? Hur kan man få en anmärkning bara genom att ansöka?
  • Förkunnaren
    glassgumman78 skrev 2024-01-30 08:54:27 följande:

    Hej

    Jag skulle råda dig till att kontakta kommunens budget och skuldrådgivare som kan hjälpa dig och se om skuldsanering är möjligt för dig och isåfall hjälpa dig med att se till att ekonomin/din situation är redo för detta, hjälpa dig med ansökan och stötta dig genom ansökningsprocessen.
    Eftersom skuldsanering är i regel något man beviljas en gång så är det ju viktigt att allt blir rätt.

    Ddt är omöjligt att avgöra om du har rätt till skuldsanering utifrån de uppgifter du lämnade här.
    Det är många parametrar som spelar in, inte bara skuldernas storlek och ditt betalningsutrymme. Kronofogden tittar mycket på om det är skäligt, eftersom de du är skyldig går miste om att få tillbaka sina pengar.
    En budget och skuldrådgivare kan gå igenom detta med dig.
    Kontakta redan idag, det är många kommuner som har kö...

    Lycka till


    Tack, står redan i kö.
  • Förkunnaren
    tombs skrev 2024-01-30 10:31:31 följande:

    Om man inte har en anmärkning så får man det om Kronofogden beslutar sig för att inleda skuldsanering, alltså att göra en utredning. Anmärkningen finns i så fall kvar även om man får ett avslag. Om man redan har en anmärkning finns det inget att förlora på att ansöka. Får man ett avslag så kan man ansöka igen. Kommunens budget och skuldrådgivare hjälper till med ansökan.


    Plus jag KAN ju betala mina räkningar utan skuldsanering. Men hos dem står det att man kan ansöka om man inte kan bli skuldfri inom de närmsta åren. Och det kan jag ju verkligen inte. 
  • glassgumman78
    Förkunnaren skrev 2024-01-30 13:41:18 följande:
    Va? Hur kan man få en anmärkning bara genom att ansöka?
    Det är en särskild anmärkning som heter Inledande av skuldsanering. 
    Beviljas du skuldsanering så uppkommer en ytterligare anmärkning som heter Skuldsanering pågår.

    Det är en signal till långivare om din status (precis som vanliga anmärkningar är) men även signal vid exempelvis borgenärs/ombudsbyte att alla skulder som uppstått innan inledandedatumet inte kan krävas på (utöver bestämd betalningsplan), förutsatr att du fått skuldsanering beviljat.

    Jättebra att du står i kö...hoppas att du får komma snart och att du får bra hjälp
  • Stenen78

    Nu är jag lite osäker på vad man får skriva här på familjeliv. Jag har tidigare tipsat om sätt att kunna få en extra inkomst, men den kommentaren togs bort och jag blev portad från att skriva på en månad.
    Det var inget brottsligt eller sexuellt av något slag. Helt lagligt enligt konstens alla regler.
    Kanske tolkades som reklam 🤷?♂️
    OM det är av intresse för någon, så kanske det går att ge tipset på nått annat sätt?
    Om inte så önskar jag all lycka till och håll modet uppe! Det är tufft, jag vet. Men det går att ta sig igenom.

  • Västernorrlandskillen
    Förkunnaren skrev 2024-01-30 13:44:00 följande:
    Plus jag KAN ju betala mina räkningar utan skuldsanering. Men hos dem står det att man kan ansöka om man inte kan bli skuldfri inom de närmsta åren. Och det kan jag ju verkligen inte. 
    Vad beror situationen i sitter i nu på?
    Har du tagit lån med hög ränta som du kan betala även om det tar många år tycker jag det enda rätta är att du betalar din på genen hand. Kan låta hårt men men en skuldsanering drabbar ju alla oss andra som betalar och gör rätt för sig.
  • Latte1

    Jag funderar också på att söka då mina utgifter är högre än min lön. Jag blev plötsligt sjuk och hade inte rätt för sjukpenning då jag pluggade. Tvingades ta lån för att överleva. Jag hade krediter redan innan men de skulle jag kunna betala om jag vore frisk. De blev bara mer och mer. Jobbigt det är ?

  • SmulanFnulan
    Förkunnaren skrev 2024-01-30 13:44:00 följande:
    Plus jag KAN ju betala mina räkningar utan skuldsanering. Men hos dem står det att man kan ansöka om man inte kan bli skuldfri inom de närmsta åren. Och det kan jag ju verkligen inte. 
    De flesta har skulder som de betalar på i flera år.. Du kommer knappast bli beviljad skuldsanering med de premisser som du radar upp.
  • Latte1
    rosesarewhite skrev 2024-03-11 17:54:53 följande:

    Latte1, om man blir sjuk när man har csn får man väl fortsätta med csn?


    Jag visste inte det då. Ingen sa nåt till mig. Efter att ha varit utslagen en månad på sjukhuset ringde jag skolan för att avbryta mina studier då jag visste att jag skulle vara sjuk länge. Läraren frågade inte heller om jag har csn eller förklarat nåt. Har inte heller anhöriga som kunde ta reda på det åt mig och jag var inte i det tillståndet för att söka svar själv.
  • Fyllera

    6-7000 är mycket pengar. Ring och förhandla med dina långivare, amortera ner lånen mer. Du har tagit lånen. De är ditt ansvar. Gör upp en riktig budget. Sälj av dina saker och betala av dina lån!

Svar på tråden Funderar på att ansöka om skuldsanering