• NMFTG

    Hur hantera pappan?

    Jag är skild från barnens pappa sedan 5 år tillbaka. Vi har 2 tonåringar.
    I höstas blev allt för mycket för vår yngsta son och han vägrade gå till skolan. Från att ha bott varannan vecka i 5 år har han nu bott hos mig på heltid sedan 5 månader. Han vägrar att träffa sin pappa och pratar inte ens med honom eller svarar på sms. Sonen är under utredning och det tyder på autism. Han har även valt bort all kontakt med sina kompisar. Pappan lägger enorm press på mig att han måste få träffa sin son, men jag vet inte hur. Han har dessutom under SIP-möten uttryckt att jag håller sonen från honom och att sonen inte får träffa honom. Hur hanterar man en sådan person?  

  • Svar på tråden Hur hantera pappan?
  • NMFTG
    Jemp skrev 2024-02-09 13:40:22 följande:

    Det måste ju vara en fråga för de vårdkontakter ni har, tänker jag. 


    Pappan är bra på att manipulera och trots att saker blivit bestämda på SIP-mötet lyckas han få familjerätten att gå på hans linje.
  • Anonym (Nn)

    Kan pappan komma hem till dig för att träffa sonen? ?Idag kommer pappa över på middag? typ? Se hur det går? 

  • NMFTG
    Anonym (Nn) skrev 2024-02-09 13:53:57 följande:

    Kan pappan komma hem till dig för att träffa sonen? ?Idag kommer pappa över på middag? typ? Se hur det går? 


    Nej, det fungerar inte. Sonen har under hösten fått panik varje gång det ringt på dörren och undrat vem det är (av rädsla för att det är pappan). Fått kli på kroppen när vi gått nära hans pappas hus. Sonen vill verkligen inte träffa honom. Pappan har hotat att om inte det går på något sätt får han bara tvinga sig in till sonen, men där har jag satt ner foten och menat att han inte får komma hit på det sättet. 
  • OlManH

    Jobbigt. Det positiva i allt är ju ändå att pappan vill träffa sin son. Borde va naturligt för alla att vilja träffa sina barn, men har sett skräckexempel på föräldrar som helt väljer bort att träffa sina barn.
    Hoppas det löser sig bra för er!

  • GalenMamma

    Man förklarar att grabben inte vill träffa sin far. 
    Om han trakasserar dig får du göra en polisanmälan.  

  • GalenMamma
    OlManH skrev 2024-02-09 14:14:19 följande:

    Jobbigt. Det positiva i allt är ju ändå att pappan vill träffa sin son. Borde va naturligt för alla att vilja träffa sina barn, men har sett skräckexempel på föräldrar som helt väljer bort att träffa sina barn.
    Hoppas det löser sig bra för er!


    Ska det ses som positivt, det är väl en självklarhet? 
  • NMFTG
    GalenMamma skrev 2024-02-09 14:16:22 följande:

    Man förklarar att grabben inte vill träffa sin far. 
    Om han trakasserar dig får du göra en polisanmälan.  


    Pappan har flyttat tillsammans med en annan familj för 1,5 år sen och det verkar inte ha funkat bra för sonen. Mycket bråk, pappan har aldrig tid för honom, han kände inte att pappan lyssnade på honom eller brydde sig om honom.
  • Anonym (din)
    NMFTG skrev 2024-02-09 13:37:21 följande:
    Hur hantera pappan?

    Jag är skild från barnens pappa sedan 5 år tillbaka. Vi har 2 tonåringar.
    I höstas blev allt för mycket för vår yngsta son och han vägrade gå till skolan. Från att ha bott varannan vecka i 5 år har han nu bott hos mig på heltid sedan 5 månader. Han vägrar att träffa sin pappa och pratar inte ens med honom eller svarar på sms. Sonen är under utredning och det tyder på autism. Han har även valt bort all kontakt med sina kompisar. Pappan lägger enorm press på mig att han måste få träffa sin son, men jag vet inte hur. Han har dessutom under SIP-möten uttryckt att jag håller sonen från honom och att sonen inte får träffa honom. Hur hanterar man en sådan person?  


    Är din uppfattning att kontakten med pappan är skadlig, eller i alla fall negativ för sonen? Eller handlar det om att sonen drar sig undan från alla kontakter pga sitt generella mående. För det tycker jag är lite avgörande för hur du ska hantera det.

    Om pappan är manipulativ och krävande och får sonen att må dåligt, då kan det ju vara vettigt att sonen slipper träffa honom.

    Hur du hanterar det vet jag inte, för föräldrarätten är ju väldigt stark i Sverige. Men från viss ålder tar man mer och mer hänsyn till barnets egen vilja. Så det är väl det du får hävda, att sonen vill inte, det handlar inte om dig, eller pappan, utan om sonen. 
  • GalenMamma
    NMFTG skrev 2024-02-09 14:22:29 följande:
    Pappan har flyttat tillsammans med en annan familj för 1,5 år sen och det verkar inte ha funkat bra för sonen. Mycket bråk, pappan har aldrig tid för honom, han kände inte att pappan lyssnade på honom eller brydde sig om honom.
    Ja? 
Svar på tråden Hur hantera pappan?