• MimmiM

    Angående BVC och tvång till möte varje vecka

    Hej!

    Om man inte är nöjd med BVC..dvs sköterskan som frågar masaa privata frågor som de inte har att göra med eller tvingar en komma varje vecka fast besöken är frivilliga...Kan man skriva ur sig vårdcentralen utan att bestämma sig vilken vårdcentral man ska flytta till..typ betänketid?

    Mvh
    Glad mamma

  • Svar på tråden Angående BVC och tvång till möte varje vecka
  • Anonym (Ja)

    Ja det kan man, men jag skulle rekommendera att byta VC så ni kan fortsätta vaccinationsprogrammet. Avboka de tider ni får och byt bara. Man behöver inte höra av sig eller förklara sig.

  • Anonym (Lis)

    Du kan be om att byta sköterska eller byta BVC.
    Att inte gå till BVC alls kan vara lite varningsflagg, framförallt om du innan vägrat svara på frågor de ställt, om det tex är frågor om våld i hemmet som du inte svarar på och du sedan inte vill gå till BVC så hade nog sköterskan blivit orolig för hur barnet har det hemma?

  • Jemp

    Det är BVCs jobb att vara uppmärksamma även på ditt mående, så privata frågor kan höra till.

    Om ditt barn behöver uppföljning varje vecka verkar det dumt att neka vård. Varför inte hitta en ny först (eller be om annan sköterska på samma BVC) och sen byta?

  • Anonym (Självinsikt)

    Vad är det som BVC personalen känner oro kring och som du vill undvika att svara på? BVC är till för barnet. 

  • Anonym (X)

    Vad är det för frågor och vad anger de för anledning till besök varje vecka?

  • MimmiM

    Inte oro utan de vill man ska komma varje vecka. När jag sa att det är frivilligt då sa de:- Du måste komma varje vecka..det är ett måste. 

    Att det är ett måste. Att man måste släppa allt annat viktigt och komma till dem.

    Sedan om man säger att man har annar viktigt ex jobb, viktiga möten med  myndigheter eller sin egen läkartid accepteras inte. Väldigt sjukt. 

  • MimmiM

    Inte oro utan de ser det som tvång att man ska komma varje vecka. De sa:- Du måste komma varje vecka..det är ett måste. 

    Att det är ett måste. Men när jag läser överallt så är det frivilligt. Att man måste släppa allt annat viktigt och komma till dem. D.v.s. de undrade vad man EXAKT ska göra så man inte kan komma...De har inget med det att göra. 
    När jag ville göra de nöjda och sa typ: - Jo, men typ viktigt möte med chefen ang. min försörjning eller ngn annan läkartid på centrala sjukhuset med en annan läkare ang mig och barnet,  möte med myndigheter ang barnet eller ngt giltigt livsskäl ...de accepterar inte. Normala..giltiga skäl. 

    De sa..du MÅSTE komma varje vecka. Jag försökte säga att jag kan komma varannan vecka eller en gång i månaden.. pga av andra viktiga åtaganden i livet. Logiskt.

  • Jemp
    MimmiM skrev 2024-02-10 23:51:37 följande:

    Inte oro utan de ser det som tvång att man ska komma varje vecka. De sa:- Du måste komma varje vecka..det är ett måste. 

    Att det är ett måste. Men när jag läser överallt så är det frivilligt. Att man måste släppa allt annat viktigt och komma till dem. D.v.s. de undrade vad man EXAKT ska göra så man inte kan komma...De har inget med det att göra. 
    När jag ville göra de nöjda och sa typ: - Jo, men typ viktigt möte med chefen ang. min försörjning eller ngn annan läkartid på centrala sjukhuset med en annan läkare ang mig och barnet,  möte med myndigheter ang barnet eller ngt giltigt livsskäl ...de accepterar inte. Normala..giltiga skäl. 

    De sa..du MÅSTE komma varje vecka. Jag försökte säga att jag kan komma varannan vecka eller en gång i månaden.. pga av andra viktiga åtaganden i livet. Logiskt.


    Vanligtvis är det bara första veckorna man går så ofta. Är barnet nyfött eller finns det något som väcker oro som kräver tätare besök?
  • Anonym (Lis)
    MimmiM skrev 2024-02-10 23:51:37 följande:

    Inte oro utan de ser det som tvång att man ska komma varje vecka. De sa:- Du måste komma varje vecka..det är ett måste. 

    Att det är ett måste. Men när jag läser överallt så är det frivilligt. Att man måste släppa allt annat viktigt och komma till dem. D.v.s. de undrade vad man EXAKT ska göra så man inte kan komma...De har inget med det att göra. 
    När jag ville göra de nöjda och sa typ: - Jo, men typ viktigt möte med chefen ang. min försörjning eller ngn annan läkartid på centrala sjukhuset med en annan läkare ang mig och barnet,  möte med myndigheter ang barnet eller ngt giltigt livsskäl ...de accepterar inte. Normala..giltiga skäl. 

    De sa..du MÅSTE komma varje vecka. Jag försökte säga att jag kan komma varannan vecka eller en gång i månaden.. pga av andra viktiga åtaganden i livet. Logiskt.


    Fast det låter ju lite konstigt att man som föräldraledig inte kan få till en enda tid? Framförallt när man har tid att träffa andra läkare, myndigheter mm.

    Jag antar att barnet är nyfött eftersom det är de första 8 veckorna som besöken sker ca 1 gång i veckan. Men vanligtvis brukar det ju inte vara något konstigt om man inte kan en vecka tex över jul eller på sportlovet eller om man tänkt åka bort.

    Vad är det för frågor de ställt som de inte har med att göra?
Svar på tråden Angående BVC och tvång till möte varje vecka