• ssafeheaven

    Tips på hur göra burkmat till mer fast form, som en biff eller liknande?

    Min son, 1 år äter i dagsläget i princip allt som serveras och vi lagar därför mycket mat som han äter på egen hand med sked, men mest med sina händer.

    Jag har dock märkt att han inte är så glad för puréer (åt det mest de första matmånaderna och sedan dess mycket BLW). 

    Har alltid 1-2 burkmat hemma/vecka utifall att vi inte skulle laga mat just den dagen eller tina något tidigare lagat.

    Funderar nu på om man kan steka burkmaten på något sätt? Så att den blir som en biff eller liknande. Försökte en gång med lute mjöl, men blev inte superbra Tungan ute

    Han får i sig puréen med sked tillslut, men mycket kämpande och ibland fyller jag en klämmis med burkmaten så går det lättare.

  • Svar på tråden Tips på hur göra burkmat till mer fast form, som en biff eller liknande?
  • Anonym (varför)
    ssafeheaven skrev 2024-02-12 11:32:47 följande:
    Tips på hur göra burkmat till mer fast form, som en biff eller liknande?

    Min son, 1 år äter i dagsläget i princip allt som serveras och vi lagar därför mycket mat som han äter på egen hand med sked, men mest med sina händer.

    Jag har dock märkt att han inte är så glad för puréer (åt det mest de första matmånaderna och sedan dess mycket BLW). 

    Har alltid 1-2 burkmat hemma/vecka utifall att vi inte skulle laga mat just den dagen eller tina något tidigare lagat.

    Funderar nu på om man kan steka burkmaten på något sätt? Så att den blir som en biff eller liknande. Försökte en gång med lute mjöl, men blev inte superbra Tungan ute

    Han får i sig puréen med sked tillslut, men mycket kämpande och ibland fyller jag en klämmis med burkmaten så går det lättare.


    Jag fattar inte riktigt. Äter han mat med hel konsistens i vanliga fall? Varfär ska han då ha burkmat? Och om det är för att spara tid från matlagning så blir det väl ingen tidsbesparing att steka burkmaten? 

    Laga nåt enklare och mindre tidskrävande istället, som fiskpinnar med pulvermos, köttbullar med makaroner, färdig lasagne, äggröra med potatis, nuggets med pasta eller liknande. 
  • Anonym (Kia)

    Lasagne! Går att mixa till önskad konsistens, och är lätt att fånga upp på gaffel eller sked. Det gjorde vi mycket nära våra barn var små. 

  • Anonym (Malin)

    Frys in vanlig hemmalagad mat, så har du alltid mat även om du inte hinner laga. 

  • Anonym (Anna)

    Men varför vill du över huvud taget köpa puréer? Köp en sådan fryst enportionsrätt eller paj, dela den på tre eller fyra och lägg till lite blandade frysta grönsaker (tex broccoli, ärtor, morot) och en liten klick majonnäs så har du en helt ok och relativt välsmakande måltid för en ettåring.

  • ssafeheaven
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-12 18:03:55 följande:

    Men varför vill du över huvud taget köpa puréer? Köp en sådan fryst enportionsrätt eller paj, dela den på tre eller fyra och lägg till lite blandade frysta grönsaker (tex broccoli, ärtor, morot) och en liten klick majonnäs så har du en helt ok och relativt välsmakande måltid för en ettåring.


    Jättebra idé ju, har inte tänkt alls på det, tack snälla Tungan ute
  • fribygg
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-12 18:03:55 följande:

    Men varför vill du över huvud taget köpa puréer? Köp en sådan fryst enportionsrätt eller paj, dela den på tre eller fyra och lägg till lite blandade frysta grönsaker (tex broccoli, ärtor, morot) och en liten klick majonnäs så har du en helt ok och relativt välsmakande måltid för en ettåring.


    Men varför köpa helfabrikat fryst? Både barnet och ekonomin/ miljön mår väl bättre om vi och våra barn äter vanlig hemlagad mat..
Svar på tråden Tips på hur göra burkmat till mer fast form, som en biff eller liknande?