• Skizzu

    Diagnoser

    Hej. Har flera diagnoser rätt mycket besök hos psyket har bl.a. schizofreni.

    Har det jättesvårt med det sociala jag tror att alla hör mina tankar eller jag är säker på det men som sagt omöjligt att bevisa der är som att alla ljuger för mig hela tiden säger inte det till någon utan de närmaste. Känns svårt är runt 25-30 års åldern o jag är så beroende av mina närstående jag klarar några timmar i sociala möten typ ett restaurang besök kan gå bra 2-3 timmar klarar att vara med familjen oså men det är tråkigt att inte ha fler vänner de pallar inte när jag inte längre orkar pga sjukdomen. Jag känner bara att man vill hitta en lösning. Kan ju inte sitta här om 20 år o inte förändrat nåt med slutkörda föräldrar o närstående. Någon som känner igen sig som har samma problematik o har hittat en lösning?  

  • Svar på tråden Diagnoser
  • Anonym (X)

    Hur länge sen är det du diagnostiserades? Har du fått prova olika läkemedel? Zyprexa vet jag en del som blivit hjälpta av. Ett tips är www.viska.se har inte läst där på länge, men där finns kunskap.

  • Anonym (G)

    Känns som en bra fråga att fråga läkaren på psykiatrin. De har ju erfarenhet av diagnoserna 

  • Anonym (Anhörig)

    Det finns föreningar för de med psykossjukdomar tror du att det skulle hjälpa att umgås med andra i samma situation så kan det vara en idé. Om du inte kan jobba kan du också få hjälp med någon slags sysselsättning så du kan komma ut och träffa folk, jag har två anhöriga med schizofreni och de är med i hantverksgrupper och allt möjligt där alla deltagare har svårare psykisk ohälsa. Det är alltså inget arbete utan mer en samlingspunkt så man får göra något kul och meningsfullt och personalen är utbildad. Prata med din handläggare på Försäkringskassan. Vissa psykiatriska mottagningar har olika grupper med aktiviteter också det kan vara värt att kolla upp. 


     

Svar på tråden Diagnoser