• Dina 2

    Någon mer som undviker gym som kvinna?

    Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

    Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

    Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

    Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

    Hur gör ni andra? 

  • Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?
  • Anonym (JustAdude)

    Hej TS.

    Vad tråkigt att höra att du låter män som tränar på gym hindra dig från att våga gå på gym och träna.
    Du skulle inte kunna gå på gym med någon vän och träna tillsammans då och ignorera alla män som är på gymmet och tränar?
    Du skulle kunna anmäla dig till en spinning klass där det finns en instruktör som alla tittar fram på och samtidigt få en överblick i övriga gymmet på män som är där och tränar och se om de verkar vara softa män som fokuserar på sin egen träning eller om de verkar creepy.
    Eller att du tränar tillsammans med en PT som kör stenhårt med dig för att du ska komma i bra form.

     Visst att det finns många människor idag som är kropps-/utseendefixerad men de flesta män/kvinnor som går på gym är där och fokuserar enbart på sin egen träning för att bli starkare och bygga upp sig själva till att få bättre kropp och hälsa.

    Annars kan du börja på boxning eller någon annan fysisk sport för att få bra träning. Jag gick och provade på och träna boxning en gång en dag och jag dog efter bara 2 minuter. Därefter så slutade jag för jag insåg att jag tycker bättre om par-dans än ringdans.

    Hoppas att du hittar någon bra träningsform som passar för just dig.

  • Anonym (Mannen)
    Dina 2 skrev 2024-02-18 23:59:55 följande:
    Någon mer som undviker gym som kvinna?

    Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

    Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

    Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

    Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

    Hur gör ni andra? 


    De flesta som tränar seriöst på gym kommer inte att döma dig. Gymkulturen är oftast bra och inte dömande. 


    Däremot har vissa gym, speciellt "innegym", en del utseendefixerade personer som kan vara dömande. Och yngre personer kan också vara dömande. Annars tror jag kvinnor är mer dömande. De skvallrar mer än män.


    Jag har gymmat i 27 år och skulle acceptera dig fullt ut oavsett i vilket format du kom och det skulle även alla andra män jag känner som tränar på gym. Jag skulle vänligt ge dig tips om jag såg att du gjorde något tokigt. Men annars skulle jag låta dig få ditt space.

  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (JustAdude) skrev 2024-02-19 02:28:07 följande:

     Visst att det finns många människor idag som är kropps-/utseendefixerad men de flesta män/kvinnor som går på gym är där och fokuserar enbart på sin egen träning för att bli starkare och bygga upp sig själva till att få bättre kropp och hälsa.


    Många ja, de flesta faktiskt. Jag har kikat in på gymmen där jag bor och det var inte vanliga människor som tränade där. På deras hemsidor kan man läsa att man behöver inte vara vältränad innan man går dit, man ska inte känna någon press, alla är välkomna. Så, varför var det bara de som redan var vältränade som tränade där? I nya snygga kroppsnära kläder? Tränar de bara för sin hälsa, eller gillar de även att visa upp sig? Och oftast så var det fler kvinnor som tränade. Var var alla männen? De som glor på kvinnor i tajta kläder?
  • Anonym (Helsingfors)
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:43:18 följande:
    Många ja, de flesta faktiskt. Jag har kikat in på gymmen där jag bor och det var inte vanliga människor som tränade där. På deras hemsidor kan man läsa att man behöver inte vara vältränad innan man går dit, man ska inte känna någon press, alla är välkomna. Så, varför var det bara de som redan var vältränade som tränade där? I nya snygga kroppsnära kläder? Tränar de bara för sin hälsa, eller gillar de även att visa upp sig? Och oftast så var det fler kvinnor som tränade. Var var alla männen? De som glor på kvinnor i tajta kläder?
    Det kanske är vid speciella tider som de vanliga människorna tränar? För jag kikade in på gymmen både på förmiddagar och på kvällstid. Och det kanske är så att det faktiskt mest är kvinnor som gillar att gå till gymmet. De har stora speglar att beundra sig själva i. Och med tanke på alla kvinnor som lägger upp bilder på sig själva från gymmet. Det är ingen slump.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:43:18 följande:
    Många ja, de flesta faktiskt. Jag har kikat in på gymmen där jag bor och det var inte vanliga människor som tränade där. På deras hemsidor kan man läsa att man behöver inte vara vältränad innan man går dit, man ska inte känna någon press, alla är välkomna. Så, varför var det bara de som redan var vältränade som tränade där? I nya snygga kroppsnära kläder? Tränar de bara för sin hälsa, eller gillar de även att visa upp sig? Och oftast så var det fler kvinnor som tränade. Var var alla männen? De som glor på kvinnor i tajta kläder?
    Det skulle vara konstigt om de som gymmar inte vore vältränade?
    För en överviktig nybörjare rekommenderar jag Friskis och Svettis, där går många nybörjare och även överviktiga.
    Ett alternativ är vattengympa i simhallen, de flesta som går på vattengympa har övervikt , många har rejäl övervikt, det är väldigt bra träning för överviktiga .
    Ett annat alternativ är att gå en nybörjarkurs på ett gym, vissa gym har det, då får du träffa andra nybörjare. 
  • Anonym (Helsingfors)
    Dina 2 skrev 2024-02-18 23:59:55 följande:
    Någon mer som undviker gym som kvinna?

    Jag tog mig mod, att skriva om något som jag faktiskt inte brukar prata högt om. Om egentligen inte ibland mina bekanta med.

    Jag har alltid varit otrygg och aldrig riktigt gillat mitt utseende och kropp. Jag är närmare 40 idag. Och det kommer liksom aldrig att ske. Jag har accepterat det och kan kontrollera det. Om jag är själv. Men t.ex. så badar jag aldrig ute. Hatar att visa mig i baddräkt osv. Bär aldrig kjol, klänningar.

    Nu till min fråga, är det mer kvinnor som undviker att gå till ett gym pga av män? Jag tycker det är obehagligt. Och män ser ju bara utseende och kropp i kvinnor. Då jag på senare år. Blivit överviktig. Och med tanke på att jag upplever att kropphetsen och utseendesfixering I detta land. Blivit mycket värre. Kommer jag nog aldrig besöka ett gym.  Om det inte finns gym för enbart kvinnor? Men jag tror dom har tagit bort det.

    Jag brukar göra övningar hemma. Men ibland önskade jag att jag kunde besöka ett gym. Utan att känna oro. Och bara kunna slappna av. Tyvärr är det ju en miljö där mycket män vistas. 

    Hur gör ni andra? 


    Nu är jag man, men jag känner igen mig där. Jag tar inte av mig på överkroppen eller badar ute bland folk sen många år tillbaka. Det är kvinnors kommentarer om min kropp som har pajat det för mig. Det har aldrig varit nåt fel på min kropp, men de fick mig att känna som att det är det. Jag kan inte slappna av, känner mig påpassad och granskad, och jag förväntar mig nån syrlig kommentar om min kropp om jag skulle ta av mig t-shirten på stranden. Jag har tränat på gym, men det var aldrig min grej. Mycket skönare att göra det hemma. Slippa tänka på att man måste ha snygga kläder, och att andra ska glo på en. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Helsingfors) skrev 2024-02-19 07:48:00 följande:
    Det kanske är vid speciella tider som de vanliga människorna tränar? För jag kikade in på gymmen både på förmiddagar och på kvällstid. Och det kanske är så att det faktiskt mest är kvinnor som gillar att gå till gymmet. De har stora speglar att beundra sig själva i. Och med tanke på alla kvinnor som lägger upp bilder på sig själva från gymmet. Det är ingen slump.
    På mitt gym finns inga speglar, bara i gruppträningssalen. Den stora spegeln i gruppträningssalen är för att man skall se sina egna rörelser. Friskis och Svettis brukar inte ha speglar alls. 
  • Anonym (Helsingfors)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-19 07:54:36 följande:
    Det skulle vara konstigt om de som gymmar inte vore vältränade?
    För en överviktig nybörjare rekommenderar jag Friskis och Svettis, där går många nybörjare och även överviktiga.
    Ett alternativ är vattengympa i simhallen, de flesta som går på vattengympa har övervikt , många har rejäl övervikt, det är väldigt bra träning för överviktiga .
    Ett annat alternativ är att gå en nybörjarkurs på ett gym, vissa gym har det, då får du träffa andra nybörjare. 
    Så du läste inte vad jag skrev? Gymmen skriver att nybörjare är välkomna. Var var nybörjarna då? Har de speciella tider? Och eliten tränar alla övriga tider? Många nybörjare blir säkert avskräckta när de ser vilka som tränar där, hur man förväntas se ut.
  • Anonym (Bnn)

    Jag har köpt hem en tjänst som heter MyMoWo. Hemmaträning som är riktigt bra. Jag slipper åka iväg och får träna dagligen hemma ifred. 

  • Anonym (Helsingfors)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-19 07:56:16 följande:
    På mitt gym finns inga speglar, bara i gruppträningssalen. Den stora spegeln i gruppträningssalen är för att man skall se sina egna rörelser. Friskis och Svettis brukar inte ha speglar alls. 
    Besökt tre gym här och alla har speglar. Ja, speglar är till för att man ska kunna se sig själv. Om man  vet hur träning funkar så behöver man inte sig själv i speglar. Man känner när man gör rätt.
Svar på tråden Någon mer som undviker gym som kvinna?