• Anonym (Orolig)

    Någon som har koll på hjärtsjukdom och träning? Har ångest..

    Hej!

    Fick veta för ett par månader sen att min mamma har HCM, förtjockade hjärtväggar och att det ungefär är 50% risk att jag har det med. Verkar ta lång tid med utredning så jag vet ju inte säkert.
    I vilket fall som helst så har flera i uppåtstigande led dött av plötsliga hjärtstopp allt mellan 50-80 år. Vilket ger mig lite ångest.

    Till frågan. 
    Jag rör mig rätt mycket ändå, går långa promenader, Vandringar, simmar 4 km i veckan osv. Rör mig alltså varje dag på ett eller flera sätt. 
    Har aldrig varit en riktigt sportig människa utan blir gansks andfådd när jag springer bara 50 meter. 
    Jag kan alltså gå ganska snabbt tempo och brukar göra 5-10 km när jag är ute.. simma 60 min utan direkt vila (inget tantsim utan mer tempo) kanske 2-3 ggr/v.
    Dock blir jag sjukt andfådd I början av promenader och simning. I promenader släpper det kanske efter ett par km och sen är det ganska bra.. 

    Nu tänker jag att jag kanske aldrig kan få riktigt bra kondis och att jag har denna sjukdomen.. hör det ihop? Blir ni andfådd I promenader? Ganska raska då?

    Är ingen stor person, 53 kg på 170cm. Äter ganska nyttigt men absolut gillar jag socker för mycket :( är 35 år.

    Någon som har tips och råd, kan jag leva länge ändå? Träna upp konditionen mer? 😱 eller kan jag ta det lugnt och göra som jag gör och skita i att jag blir lätt andfådd.. hur blir ni vanliga när ni är ute och går raskt? Överanalyserar jag? 😮?💨

Svar på tråden Någon som har koll på hjärtsjukdom och träning? Har ångest..