• mommadearest

    Annorlunda mens

    Min mens förändrades runt sommaren förra året, den har varit väldigt regelbunden och likadan varje månad tidigare. Jag blöder lätt en dag eller två sedan blöder jag mer ett till två dygn och sedan tappar det av igen och jag blöder sammanlagt runt 5-6 dagar. 
    Sedan innan sommaren så har mensen blivit mindre och den kommer och går under en period på runt 8 dagar. Jag får som i mängd med mellanblödningar i några dagar, sen får jag någon dag med ganska mycket sedan kan den antingen tappa av helt i något dygn innan den plötsligt kommer tillbaka i ett par dagar i mindre mängd innan den tar slut eller så blöder jag lite mindre som mellanblödming igen i några dagar innan den försvinner... 

    Jag har tagit cellprov och allt såg normalt ut, har nyligen tagit blodprov där de kollade 17 olika saker, bland annat sköldkörteln, folat, b12, follikelstimulerande hormon, hypofysen, röda och vita blodkroppar, protein i blodkropparna, hemoglobinhalt, blopplättar folsyra, järn osv men allt såg normalt ut. Jag kunde förstått om den var lite konstig ett par månader då innan och in på hösten då jag jobbar 50% och började plugga 50% i höst och det var en stor omställning men att det har hållt i sig förstår jag inte. Mensen har aldrig påverkats tidigare då jag haft stora omställningar i livet och jag kan inte säga att jag längre känner mig särskilt stressad eller komma på något annat som kan påverka.

    Jag har inget sexuellt umgänge så kan inte vara gravid eller ha könssjukdomar och kan tillägga att jag är 34 år i år. 

    Någon som känner igen sig eller har någon aning vad det kan bero på? Har skrivit meddelande till VC om det finns något mer att kolla upp vad orsaken kan vara eller om det bara är att acceptera att mensen numera bara är som den är..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-02-21 16:43
    Kan tillägga att jag denna månaden dessutom plötsligt fått mellanblödningar i en vecka innan mensen startade enligt kalendern jag har. Brukar räkna mensstart från den dagen då det kommer ordentligt flöde med klarrött blod, dock har det blivit svårare senaste månaderna då jag blöder så lite i mellanåt så det blir svårt att se om det är "ordentlig" mens eller bara mellanblödning... Enligt kalendern jag har är jag på min andra dag, det är mer klarrött nu men det är fortfarande i mängd som mellanblödning, Väldigt lite och ibland kommer inget alls på nästan en hel dag...
Svar på tråden Annorlunda mens