• Ano5

    Min partner vill att jag gör abort

    Jag är gravid med mitt och min sambos andra barn, han vill att jag ska göra abort. Tidigare har han alltid sagt att han vill ha tre barn, men efter att vi fått vårat första har han sagt att det inte kommer bli något mer. Han visste hur mycket jag vill ha ett till barn och att jag inte använde något preventivmedel, men valde ändå att köra oskyddat en av de få gånger vi legat sedan vi fick vårat första barn, och då blev jag gravid. Nu är han arg på mig för att jag inte vill göra abort och att jag kommer ?tvinga honom till ett barn han inte vill ha?. Han säger att alla kommer tycka att jag är helt sjuk för att jag behåller ett barn mot hans vilja och att vi måste flytta isär innan barnet kommer och att han inte kommer att ta något ansvar. Vårat förhållande har varit dåligt länge så jag skulle inte vara så ledsen över att flytta isär från honom, men mitt hjärta brister av tanken på att bara ha vår dotter på halvtid och om vårat andra barn skulle känna sig övergiven av honom. Hur hade ni tänkt i min situation? Tycker ni det är fel av mig att behålla?

  • Svar på tråden Min partner vill att jag gör abort
  • Tow2Mater

    Tycker ni båda agerat förkastligt i skyddsfrågan, men nu är det ju som det är. Du ville ju ha barnet så då ska du väl behålla. 

  • joffan

    Ni båda har ju hanterat det lite märkligt. För det första vill man inte ha barn så använder man skydd och eftersom din kille är den som inte vill ha barn nu då borde han ta sitt ansvar och köpa kondomer som ni använder varje gång. Men varför vill du ha barn med någon som du vet att du har en dålig relation med? Varför sätta ett till barn till världen i en relation som inte är bra? 

    Hur som helst har din kille inget att säga till om när det gäller att behålla eller inte. Han förlorade den rätten när han hade oskyddat samlag med dig. Men det är ju upp till han om han stannar kvar i relationen eller ej. Men varför stanna med någon som hotar att lämna dig om du inte gör som han vill? Om du behåller kommer han ändå inte undan ansvar. Antingen tar han ansvar som en pappa och finns där för barnet halva tiden eller så blir han tvungen att betala underhåll. 

  • Ano5
    joffan skrev 2024-02-22 00:41:31 följande:

    Ni båda har ju hanterat det lite märkligt. För det första vill man inte ha barn så använder man skydd och eftersom din kille är den som inte vill ha barn nu då borde han ta sitt ansvar och köpa kondomer som ni använder varje gång. Men varför vill du ha barn med någon som du vet att du har en dålig relation med? Varför sätta ett till barn till världen i en relation som inte är bra? 

    Hur som helst har din kille inget att säga till om när det gäller att behålla eller inte. Han förlorade den rätten när han hade oskyddat samlag med dig. Men det är ju upp till han om han stannar kvar i relationen eller ej. Men varför stanna med någon som hotar att lämna dig om du inte gör som han vill? Om du behåller kommer han ändå inte undan ansvar. Antingen tar han ansvar som en pappa och finns där för barnet halva tiden eller så blir han tvungen att betala underhåll. 


    Jag har stannat kvar för att vi har ett barn ihop och jag har hoppats på att det ska bli bättre. Jag vill ha ett till barn för att jag älskar barn och att vara mamma, och att vårat barn ska få ett syskon. 

    Han har sagt att han vet att han måste betala underhåll men att han inte kommer ta något annat ansvar eller bry sig om barnet. Jag kan bo och ta hand om barnet utan honom, det som gör så ont är tanken på att barnet skulle känna sig övergiven av sin pappa.
  • Mortiscia80

    Ni har båda rätt till era tankar och känslor men ni har också båda betett er dumt. Ni borde ha skyddat er så klart, av olika skäl, men nu är det som det är. Jag skulle rösta för abort för han vill inte och han beter sig dessutom rätt illa mot dig i det här. Frågan är snarare varför du skulle vilja fortsätta relationen ens. Sitter man och hoppas att relationen ska bli bättre så måste båda jobba aktivt för det, man skaffar inte ett barn som påfrestar och till 99,9 % säkerhet förstör de små chanser man haft!

    Han vill inte ha barn, han kommer inte engagera sig i barnet öht utan kommer att lämna dig. Ja, han borde ha skyddat sig så klart, vet inte hur han tänkte där alls faktiskt. Men du å andra sidan verkar mest tänka på vad DU vill, inte vad som är bäst i det stora hela och inte för fostret i magen, vad hen föds ut till för slags liv, bara för att DU tycker om att vara mamma och vill ha ett syskon till det barn du har, och det utan garanti att de ens kommer att vilja umgås varken som barn eller vuxna.

    Släpp dina egna tankar i detta och ta en titt på verkligheten. Ni ska inte ha fler barn och du borde dumpa idioten du är med.

  • Agda90
    Ano5 skrev 2024-02-22 00:05:31 följande:
    Min partner vill att jag gör abort

    Jag är gravid med mitt och min sambos andra barn, han vill att jag ska göra abort. Tidigare har han alltid sagt att han vill ha tre barn, men efter att vi fått vårat första har han sagt att det inte kommer bli något mer. Han visste hur mycket jag vill ha ett till barn och att jag inte använde något preventivmedel, men valde ändå att köra oskyddat en av de få gånger vi legat sedan vi fick vårat första barn, och då blev jag gravid. Nu är han arg på mig för att jag inte vill göra abort och att jag kommer ?tvinga honom till ett barn han inte vill ha?. Han säger att alla kommer tycka att jag är helt sjuk för att jag behåller ett barn mot hans vilja och att vi måste flytta isär innan barnet kommer och att han inte kommer att ta något ansvar. Vårat förhållande har varit dåligt länge så jag skulle inte vara så ledsen över att flytta isär från honom, men mitt hjärta brister av tanken på att bara ha vår dotter på halvtid och om vårat andra barn skulle känna sig övergiven av honom. Hur hade ni tänkt i min situation? Tycker ni det är fel av mig att behålla?


    1. Du visste att han inte ville ha barn
    2. Han visste att han inte ville ha barn
    3. Ni valde att inte skydda er.

    Hur gamla är ni? 15?
    Ni har båda två varit korkade!
  • Mimosa86
    Ano5 skrev 2024-02-22 01:46:31 följande:
    Jag har stannat kvar för att vi har ett barn ihop och jag har hoppats på att det ska bli bättre. Jag vill ha ett till barn för att jag älskar barn och att vara mamma, och att vårat barn ska få ett syskon. 

    Han har sagt att han vet att han måste betala underhåll men att han inte kommer ta något annat ansvar eller bry sig om barnet. Jag kan bo och ta hand om barnet utan honom, det som gör så ont är tanken på att barnet skulle känna sig övergiven av sin pappa.

    Oavsett om du gör abort eller inte är relationen körd. Frågan handlar inte om relationen (då mannen uppenbart är helt dum i huvudet) utan om du vill vara singelmamma till ett eller två barn. 


    Med tanke på din barnlängtan och att ert barn får ett helsyskon tycker jag det är helt rätt att behålla. 

    Och INGEN vettig människa kommer anse att du är sjuk i huvudet som blivit gravid och inte vill abortera ert barns syskon. HAN däremot kommer anses vara en riktig ynkrygg som lämnar sin familj över något han själv orsakat.

  • joffan
    Ano5 skrev 2024-02-22 01:46:31 följande:
    Jag har stannat kvar för att vi har ett barn ihop och jag har hoppats på att det ska bli bättre. Jag vill ha ett till barn för att jag älskar barn och att vara mamma, och att vårat barn ska få ett syskon. 

    Han har sagt att han vet att han måste betala underhåll men att han inte kommer ta något annat ansvar eller bry sig om barnet. Jag kan bo och ta hand om barnet utan honom, det som gör så ont är tanken på att barnet skulle känna sig övergiven av sin pappa.
    Av det han säger hade jag i din sits gjort abort men lämnat mannen. Jättedålig ide att skaffa barn med någon som redan nu talar om hur dåligt ansvar han kommer ta. Dessutom undrar man hur mycket ansvar han kommercta.över.det barn ni har. Gå på möten på familjerådgivningen. Jag var halvvägs in i en graviditet när en relation tog slut. hade jag vare kortare in i graviditeten så hade jag gjort abort. Tiden efter har vart jobbig på många sätt. Även om jag älskar barnet så hade jag önskat att det vart annorlunda. 
Svar på tråden Min partner vill att jag gör abort