• Anonym (Blodgruppsfundering)

    Blodgruppsfundering

    Hur är det möjligt? Blodgrupp RH-

    Hej!

    Jag har två barn som båda är A rh-.
    Hur är det möjligt?

    Deras pappa och jag är båda A rh+.
    Våra föräldrar är på pappans sida bägge A rh+ och mina föräldrar är A rh + samt AB rh+.

    Hur kan barnen då bli RH-? Det finns ju inga anlag genetiskt för detta? Eller?

    Snälla förklara för mig.

  • Svar på tråden Blodgruppsfundering
  • AndreaBD

    Jo, jag är också ett sånt "barn", som har rhesus negativ trots att mina föräldrar båda har positivt. Det är så att det kommer två gener från mamman och två från pappan. Barnet får dock bara det en från mamma och en från pappa. 

    Då måste det vara så att barnet får + och - från mamma och + och - från pappa. Eftersom + dominerar så har föräldrarna både positivt, trots att de även har ett negativt anlag. Men när man har både och så dominerar det positiva. 

    Barnet får alltså ett anlag/gen från mamma och ett från pappa och då kan det hända att båda är negativa. Och då får barnet negativ rhesusfaktor. 

    Förstår du? Inte helt enkelt.... :) 

  • EnAnonumius
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 11:39:31 följande:
    Blodgruppsfundering
    Hur är det möjligt? Blodgrupp RH-

    Hej!

    Jag har två barn som båda är A rh-.
    Hur är det möjligt?

    Deras pappa och jag är båda A rh+.
    Våra föräldrar är på pappans sida bägge A rh+ och mina föräldrar är A rh + samt AB rh+.

    Hur kan barnen då bli RH-? Det finns ju inga anlag genetiskt för detta? Eller?

    Snälla förklara för mig.


    AndreaBD förklarade väldigt bra.

    Det jag kan tillägga till det hon skrev (som en  extra förtydliga), är att anlag är inte bara vad du ser. Anlag är även det du inte ser.
    Så man kan vara en bärare av anlag. För även om din mamma och pappa inte har rh- så kan någon av dina släktingar (på bägge sidor) ha haft det, så din mamma och pappa blivit bärare avd det anslaget.

    Själv är jag 0-blod, medan min mamma och min pappa var båda A-blod, fast vi alla tre var/är rh+.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sunflora

    Rh - är ett recessivt anlag som både du och din man bär på (det är det enda sättet dina barn kan ha ärvt det) Statistiskt sätt är sannolikheten större att bli Rh positiv därför är de flesta i din släkt det men de kan bära på negativa anlag.  
      

  • Anonym (Blodgruppsfundering)

    Tack för förtydligandet.

    Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

    Tack för förtydligandet.

    Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?


    Eftersom ni fått rh-negativa barn vet vi redan att ni båda bär på anlaget. 25% vid varje graviditet gäller då. 

    Hade morförälder och farförälder varit rh-negativ hade vi kunnat veta att ni bar på anlaget även om era barn blivit rh-positiva. Men nu var det inte så. Har man ett plus och ett minusanlag är det 50% att föra vidare det minusanlaget så det är inte superkonstigt att det finns.
  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    AndreaBD skrev 2024-02-22 12:09:42 följande:
    Blodgruppsfundering

    Jo, jag är också ett sånt "barn", som har rhesus negativ trots att mina föräldrar båda har positivt. Det är så att det kommer två gener från mamman och två från pappan. Barnet får dock bara det en från mamma och en från pappa. 

    Då måste det vara så att barnet får + och - från mamma och + och - från pappa. Eftersom + dominerar så har föräldrarna både positivt, trots att de även har ett negativt anlag. Men när man har både och så dominerar det positiva. 

    Barnet får alltså ett anlag/gen från mamma och ett från pappa och då kan det hända att båda är negativa. Och då får barnet negativ rhesusfaktor. 

    Förstår du? Inte helt enkelt.... :) 


    Tack, förstår lite mera nu. 👍

    1. Har du/ditt barn haft problem vid ev. Graviditet/förlossning?
    2. Vet du sannolikheten för att få två barn med rh- när bägge föräldrar + grandparents är rh+?
    3. Vet du sannolikheten för att få två barn med rh+ enligt förutsättningarna ovan?
  • Sunflora
    Anonym (Blodgruppsfundering) skrev 2024-02-22 14:26:13 följande:

    Tack för förtydligandet.

    Hur stor är sannolikheten att få två rh-negativa barn när varken jag, barnens pappa eller någon av våra föräldrar är rh-negativa?


    Vad era föräldrar är har ingen som helst betydelse. Sannolikheten är 2-20% 
  • Anonym (Blodgruppsfundering)
    Sunflora skrev 2024-02-22 14:36:38 följande:
    Vad era föräldrar är har ingen som helst betydelse. Sannolikheten är 2-20% 

    Tack för svar.

    Betyder det då att alla nyfödda barn har typ 2-20% chans att bli rh-?

    Jag menar, alla människor borde ju ha recessiva rh- gener som ligger latent och kan ge utslag för eller senare? 


    I vårat fall måste ju den där rh- genen ligga långt bort eftersom ingen av våra föräldrar är rh-?

Svar på tråden Blodgruppsfundering