• Steph123

    Skillnad mellan missfall och graviditetsblödning

    Hej!
    Har precis fått en blödning, är i v.5(4+5) och är ju såklart orolig ifall det är ett missfall.
    Hade tagit 5 gravtest innan som visade positivt och fick blödningen på förväntade mensdagen.

    Ser ut som det brukar när jag har mens..

    Ni som har upplevt båda fallen, har det varit någon skillnad?
    Skulle ni åka in för att bekräfta detta?

    Känns konstigt att gå runt i ovetandes :/

  • Svar på tråden Skillnad mellan missfall och graviditetsblödning
  • Kronärtskocka

    Beklagar. Så tungt med blödning efter plus. 


    Jag hade inte åkt in. Så tidiga missfall är tyvärr väldigt vanliga. Och skulle det inte vara ett missfall är det svårt att bekräfta en levande graviditet så tidigt. Vore du längre gången kan hjärtaktivitet synas. Jag har varit med om det två gånger, då jag blivit gravid genom ivf har mina kliniker bett mig ta blodprov för att mäta halten av hcg i blodet. När svaren kommit har det visat att halten varit för låg för att innebära graviditet. Så jag har fått bekräftelse på att blödningarna varit mens. ( Hcg prov kan köpas på testsajter med remiss till lokalt labb.)  Vill du inte ta blodprov kan du ta nya graviditetstest på morgonurin, när missfallen sker så tidigt kommer de snart vara blanka eller stå inte gravid.  

  • Steph123
    Kronärtskocka skrev 2024-02-25 07:51:38 följande:

    Beklagar. Så tungt med blödning efter plus. 


    Jag hade inte åkt in. Så tidiga missfall är tyvärr väldigt vanliga. Och skulle det inte vara ett missfall är det svårt att bekräfta en levande graviditet så tidigt. Vore du längre gången kan hjärtaktivitet synas. Jag har varit med om det två gånger, då jag blivit gravid genom ivf har mina kliniker bett mig ta blodprov för att mäta halten av hcg i blodet. När svaren kommit har det visat att halten varit för låg för att innebära graviditet. Så jag har fått bekräftelse på att blödningarna varit mens. ( Hcg prov kan köpas på testsajter med remiss till lokalt labb.)  Vill du inte ta blodprov kan du ta nya graviditetstest på morgonurin, när missfallen sker så tidigt kommer de snart vara blanka eller stå inte gravid.  


    Tack för svar!!

    Ja, jag misstänkte att de inte kan se nåt men mer om de har nåt test som kan mäta om hcg har minskat eller nåt. Svårt! 


    Ska ta å köpa ett idag, är dock orolig att hcg fortfarande kan upptäckas och visa falskt positivt ifall det faktiskt inte är nåt. 😕

  • Cookee

    Som ovan säger är det ingen idé att åka in, de kan inte se något så tidigt och om det bara är en blödning gör de heller inga undersökningar eller test. 


    Det du kan göra är att följa testen med några dagars mellanrum och se om de ökar eller minskar, och kolla med digitalt med veckor om veckorna ändras. Såpass tidigt går hcg ner snabbt vanligtvis vid missfall, efter en vecka bör du kunna se skillnad på testen. Du kan även boka privat hcg test via werlabs på nätet som du tar två st med 48 tim mellanrum. 


    Andra tecken är om symptom försvinner eller ökar och även om blödningen är rent blod eller slemblandat. Är det rent blod utan smärta är det större chans att det är en ofarlig blödning.

    Det är superjobbigt att undra, jag vet, men tyvärr är det inte så mycket annat att göra.

  • Steph123
    Cookee skrev 2024-02-26 11:10:09 följande:

    Som ovan säger är det ingen idé att åka in, de kan inte se något så tidigt och om det bara är en blödning gör de heller inga undersökningar eller test. 


    Det du kan göra är att följa testen med några dagars mellanrum och se om de ökar eller minskar, och kolla med digitalt med veckor om veckorna ändras. Såpass tidigt går hcg ner snabbt vanligtvis vid missfall, efter en vecka bör du kunna se skillnad på testen. Du kan även boka privat hcg test via werlabs på nätet som du tar två st med 48 tim mellanrum. 


    Andra tecken är om symptom försvinner eller ökar och även om blödningen är rent blod eller slemblandat. Är det rent blod utan smärta är det större chans att det är en ofarlig blödning.

    Det är superjobbigt att undra, jag vet, men tyvärr är det inte så mycket annat att göra.


    Tack! Tog ett digitalt för 20 min sen och det visar gravid fortfarande ???? 

    Ska kolla in Werlabs och bra tips om veckoindikatorn! Är helt rent och utan smärta men försöker inte hoppas så mycket. hade inge gravsymptom med första så kan inte utgå så mkt från det då jag inte vet om jag skulle fått med denna.

    Super tack för svar!!
  • Steph123
    Steph123 skrev 2024-02-26 11:57:15 följande:
    Tack! Tog ett digitalt för 20 min sen och det visar gravid fortfarande ???? 

    Ska kolla in Werlabs och bra tips om veckoindikatorn! Är helt rent och utan smärta men försöker inte hoppas så mycket. hade inge gravsymptom med första så kan inte utgå så mkt från det då jag inte vet om jag skulle fått med denna.

    Super tack för svar!!
    Oj alla frågetecken var en emoji haha
  • Cookee

    OM det skulle vara missfall kan det ta någon vecka eller två innan test blir negativt (ibland ännu längre). men om du bara blöder rent utan smärta så finns det inget skäl att utgå från att det är missfall. Jag brukar följa utvecklingen med sådana stickor som visar en färgad linje, som RFSU, testlagret eller gravidkollen, där kan man se om det blir starkare eller svagare efter några dagar.

  • Sofiasdrömmar

    Får du missfall såhär tidigt minskar de inom 1-2 dagar hcg på test. Det kommer vara blankt. Och gyn kommer bara se din blödning. Inget om graviditeten pågår.  Dom ser blödande hinna som mens

Svar på tråden Skillnad mellan missfall och graviditetsblödning