• Anonym (Biomamman)

    Normalt med gruppkonversation med pappa & bonusmamma?

    Jag och mitt ex har vissa svårigheter att samarbeta kring vårt barn som är 4.5 år gammal. Vi ser på saker på olika sätt. Han har en sambo sedan snart 4 år tillbaka (vårt barns bonusmamma) och de har även ett gemensamt barn. Jag har  kontakt med henne ibland under mina barnfria veckor för att fråga hur mitt barn mår osv. Mitt barn verkar även gilla henne och hon ställer upp för honom. 


     


    Till saken: jag fick för några dagar sedan förslaget av mitt ex om att ha en gruppkonversation över sms. Han menar att det skulle underlätta för att information då kommer direkt till både honom och hans sambo och han slipper vara en ?mellanhand? som behöver informera om saker till höger och vänster. I deras hem verkar det vara sambon som har koll på det mesta när det kommer till planering av det praktiska osv. och hon är alltid trevlig mot mig men jag tycker att det är jag och pappan till mitt barn som ska ha kontakt. Det känns så fel med en gruppkonversation. 


     


    Hjälp, behöver en objektiv syn på detta! Normalt eller onormalt att ha en gruppkonversation med sitt barns pappa och bonusmamma? 

  • Svar på tråden Normalt med gruppkonversation med pappa & bonusmamma?
  • nihka

    Det finns inga regler utan du får göra upp med pappan om vad du känner dig bekväm med och det verkar vara att han får lösa kommunikationen med sin sambo på egen hand.

    Kanske kan ni dela en digital kalender istället? På så vis är det bara ni föräldrar som tar beslut men ni alla kan se planeringen.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Super Mario

    Förlåt om jag misstar mig nu, men har du inte redan kontakt med henne (ditt ex sambo) om ditt barn? För att kolla hur ditt barn mår osv? Men säger att du vill inte ha gruppkonversation, då du helst vill att kontakten ska vara mellan ditt ex & dig? Menar du då att du vill avsluta att kontakta ditt ex sambo & att bara ha kontakt med ditt ex angående ert gemensamma barn? 

    Hur som helst så verkar det som att du ska sätta dig ner & prata med ditt ex & isof säga det till honom...är alltid bäst med raka rör. Säg att du absolut inte har ngt emot hans sambo, du gillar henne & känner dig trygg med att hon är din sons bonusmamma. Men att rörande JUST er gemensamma son, så vill du att det är mellan bara er två. Och vill han sen själv informera hans nya sambo så är det ju upp till honom. Men då skulle jag nog också inte höra av mig så mkt till hans sambo på dina barnfria dagar, utan kontakta då ditt ex & fråga hur er son mår. 

  • Anonym (Mannen)

    Jag tycker inte det spelar någon roll vad som är normalt. Det viktiga är vad som kan göra föräldraskapet bättre.


    Sen verkar ditt ex vara lite som många andra pappor. Inte den som engagerar sig tillräckligt i hushållet utan lämnar det till sin sambo eller fru. Så den biten är ganska normal... ;) 

  • Dexter dot com

    Varför ser du det som ett problem att hon ingår i er gruppkonversation när du ändå kontaktar henne ang ditt barn?

  • Anonym (Caroline)

    Ditt ex verkar ha svårt att planera och prata om erat barn.Därför har hans sambo tagit över för att stötta sitt ex.Ganska vanligt.

  • Anonym (konstigt)

    För min del låter det konstigt att man har kontakt med bonusföräldern om ens barn på det viset, men jag är kanske för strikt där, jag är nog mer feministiskt lagd då jag tar för givet att det är pappan som ska axla helt det ansvaret, har man delad vårdnad kan det inte vara för mycket begärt av en annan vuxen normalfungerande man, utan att behöva dra in hans eventuella partner i det.

    Av ren principsak hade jag därför aldrig börjat kontakta någon bonusmamma om vårt barn. Jag tror det börjat gå upp för dig nu att upplägget är något skevt nu när man tar det här till nästa steg.

    Jag hade inte förstärkt det här skeva upplägget med att ni ska ingå i en grupp ihop utan sagt att jag har funderat på det här och tycker att du ska steppa upp som pappa, den andre vårdnadshavaren, om vår kontakt fungerar bra ska vi inte behöva en mellanhand (som bonusmamman). Du och jag måste själva kunna fixa detta. Mitt svar till hans fråga hade alltså varit NEJ. Sen hade jag slutat höra av mig till bonusmamman på det sättet. Det här är ett sånt typisk kvinnofälla att kvinnorna tar över planeringen och kontakterna med sin mans familj, sååå trött på det. Jag vet det är svårt när den andre kvinnan börjar, man vill inte vara otrevlig, men jag hade bara sagt som det är, varit helt rak i det. 

    Kvinnor måste själva också identifiera vad det är i vår kultur innan det är för sent och inte göra/uppmuntra sånt här. Det är år 2024 nu. Dags nu om inte förr att låta män ta sitt ansvar. Tar man det inte åt dem måste de växa. Vet män som fungerat hur bra som helst och sedan får de nån mammig partner som bara tar över  planeringen. Jag själv har också känt mig pressad i familj, släkter från min mans sida att kontakten, planeringen ska ske mellan oss, och jag vägrar av ren princip. Visar sig sen att det är inte männen som dragit igång detta, det är kvinnorna och männen lutar sig tillbaka, jätteskönt för dem ju, slipper de ta det ansvaret ,så nu har kvinnan inte bara ansvar för sin familj utan också för hans. Och alla tar det för givet... och så åkte ännu en kvinna in i väggen...

    Det är dags för den här lille pappan du har till ditt barn att växa upp nu, bara för att han blir gulligullad med av sin mummy-partner behöver inte du också göra det ;) 

  • Aliona

    Jag tycker inte att det är underligt att bonusmamman är med när det kommer till planering, för det kommer troligtvis att beröra henne också. De är ju en familj och har gemensamt barn så hon påverkas när det blir ändringar. Att då ha en gruppchat låter inte fel. 


    Jag tycker däremot att det är konstigare att du har kontakt med henne under dina barnfria veckor för att se hur din son mår. Varför pratar du inte med pappan om det? Det är väl han som är ansvarig för ert barn och tar hand om honom? 

  • Anonym (Mamma)

    Mitt äldsta barns bonusarna hade bättre koll på barnets behov så jag pratade alltid med henne vid lämning och planering av semester osv.
    Verkar som ni har en relation redan så förstår inte problemet.

  • Räkan77

    Ett alternativ är att ha denna gruppchat för konversationer som du vet berör båda den två, tex om bonusmamman brukar lämna/hämta på förskola och vid era lämningar.

    Men att du är tydlig med pappan att andra konversationer ni har kring barnet sker mellan dig och honom. 

  • Anonym (Bonusbarn)

    När jag var liten var min pappa mellanhand hela tiden. Dock tog mest min bonusmamma hand om mig när jag var där. Jag hade känt att det var jätteskönt om mina "mammor" kunde planera och prata tillsammans. 

    Ditt barn kommer troligtvis bli bättre omhändertagen av sin bonusmamma än pappa. Speciellt när barnet är litet. Om du kan ge information direkt via gruppchat kan det gynna ditt barn.

    Om tex pappan glömmer säga att nu brukar barnet Kissa på sig varje natt runt 12 så väck vid 10 och gå på toa. Pappan jobbar natt och så måste ditt barn Kissa på sig 2 nätter innan bonusmamma kommer på lösningen själv. 

    Låter ju även jättebra att bonusmamma vill ta del av information från dig.

  • Anonym (Eh)

    Låter som en otroligt bra lösning! Jag fattar verkligen inte vad som är ditt problem här.

  • Anonym (Hej)

    Tänker ni kam väl ha en gruppkonbersation om vissa saker men en del saker vänder du dig direkt till honom. 

Svar på tråden Normalt med gruppkonversation med pappa & bonusmamma?