• Randomiserad

    Råd vid lön över 60000 kr

    Kära forum,

    Ni med erfarenhet och gott ekonomiskt kunnande - har ni några tips och råd för oss löntagare med lön över 60000 kr? Hur tänker ni ex kring flexpension, pensionsparande, gå ner i arbetstid istället för löneförhöjning? 

    Jag är nyfiken på att lyssna in och ta till mig om ni har goda råd. Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Råd vid lön över 60000 kr
  • Anonym (?)

    Också nyfiken .. tjänat det och mer men borde nog brytt mig mer känner jag

  • viktorjohan
    Anonym (Ellen) skrev 2024-03-02 23:24:38 följande:

    Löneväxling!


    Håller med. 
    Jag löneväxlade från ca 40 års ålder. Inte jättemycket, men typ 2000 kr/mån. Det har stor betydelse för min pension nu. Jag gjorde några andra pensionsplaceringar samtidigt. Har nu ut ca 38.000 efter skatt i 15 år framåt. Nästan lika mycket som jag hade i lön. 
  • Anonym (Yconoma)

    I år är rekommendationen extra stark att löneväxla på lön som överstiger 51250 kr/mån eftersom regeringen inte har höjt taket för statlig inomstskatt.

    Dvs du ska ha kvar det bruttot efter att du har växlat. 

  • Anonym (H)

    Jag röstar också för löneväxling. Jag började löneväxla för nästan 25 år sedan och är oerhört glad för det idag när jag är 60 år. Jag kommer lätt klara mig på att ta ut pension under statlig skatt när jag går i pension, så alla fördelar kommer falla ut.
    Att tänka på:
    1. Lönen ska vara minst 51.000 kr efter växlingen. Ta höjd för korttidssjukdom och ev. känd obetald tjänstledighet
    2. Man ska vara medveten om att blir man långtidssjuk räknas din ersättning på lön efter löneväxling (enligt vissa kollektivavtal). Så det är en risk man tar.
    3. Kolla att din inrapporterade lön för tjänstepension räknas på beloppet FÖRE löneväxling. Är man privatanställd inom ITP-avtalen ska inrapporterad lön till Collectum vara efter löneväxling, men AG kan erbjuda kompletterande premie för det, annars är det inte stor idé att löneväxla.
    4. AG brukar ha en förbestämd leverantör av löneväxling, t ex att den ska ske i Skandia eller Länsförsäkringar eller annat institut. Deras utbud av trad eller fonder ska vara vettigt nog. AG bör också ge flexibel möjlighet att ändra beloppet för löneväxling. Min AG ger den möjligheten online, inte för att jag ändrar månad för månad. Men valde att dra ned den lite då jag tvingades ta obetald tjänstledighet vid familjemedlems sjukdom.

    Så, jag tjänar strax över 60.000kr/månad och valde att löneväxla 4.000kr/månad. AG lägger på 5.6% så totalt blir det 4.220kr inbetalt varje månad.

    Att spara netto istället för brutto ger dock inte bara en skattemässig fördel, dvs att marginalskatten är 50% när jag betalar premien och  30% när jag tar ut pensionen. Att spara ett större belopp i kronor och ören, dvs brutto, mer mer utväxling över tid. En stor snöboll blir större än en liten. Säg att man sparar netto 2.000kr/månad i 20 år. Med 7% avkastning blir summan 1.015.000kr. Löneväxlar man för samma kostnad, dvs 4000kr är beloppet med samma ränta och tid 2.030.000kr. Dubbelt så mycket, men om skatten på denna summa är 30% när den tas ut blir nettot 1.420.000kr. Man har netto tjänat 405.000kr. Förutsatt att man håller sig under 50% i marginalskatt vid pensionering.

    Det finns också osäkerhetsfaktorer då sparhorisonten är lång. Idag kan man börja ta ut sin tjänstepension/löneväxling vid 55 års ålder. Det finns initiativ som vill ändra detta och höja den ålder. Uttagsåldern styrs av kollektivavtalen så riksdagen kan liksom inte bara gå in och ändra, så jag tror den kampen inte kommer gå helt lätt. Pengarna är också låsta och kan inte användas till annat, så det gäller att spara rimligt mycket och kunna dra ned sparandet om något oförutsett händer. Eller höja t ex vid engångsutbetalningar av bonus. Löneväxling räknas som tjänstepension och ingår inte i bodelningar vid skilsmässa. 
    Det kan ju vara exakt det man vill, eller vill man det inte behöver en ev partner kompenseras på annat sätt.

  • Anonym (Caroline)
    Randomiserad skrev 2024-03-02 22:47:52 följande:
    Råd vid lön över 60000 kr

    Kära forum,

    Ni med erfarenhet och gott ekonomiskt kunnande - har ni några tips och råd för oss löntagare med lön över 60000 kr? Hur tänker ni ex kring flexpension, pensionsparande, gå ner i arbetstid istället för löneförhöjning? 

    Jag är nyfiken på att lyssna in och ta till mig om ni har goda råd. Tack på förhand! 


    Fundera över vad du vill. Vet inte var du är i livet och hur det ser ut så svårt att ge råd. 


    Finns ett forum som heter Rika tillsammans, där finns många som är i samma sits som dig, och där kan du få ekonomiska råd, t ex maxa pensionen, FIRE osv. 


     

Svar på tråden Råd vid lön över 60000 kr