• AHAS

    måste han får fängelse om jag förlåta honom?

    Hej!

    Min X avlyssna på mig i smeg. Jag har beställt spy detektor bara för att bli säker 100%. Vi var gifta i typ 10 år, jag är inte glad med honom. han kontrollerar mig, mina kläder, mina vänner och alla relationer även mina syskon. Jag har aldrig haft romantisk stunder i hela 10 åren även sex hade varit väldigt tråkit. Vi kommer från mellanöstern och det finns massa tråkiga traditioner som han tvinga mig och mina barn att följa. Jag stoppade honom flera gånger men jag har bestämt mig att jag måste skilja mig. 
    Jag skilde mig sen 1,5 år nu men vi bor fortfarande ihop. utöver att vi bor i ett fint hus i ett väldigt fint område, skolan är nära och många vänner bor i närheten men även han ville aldrig vara hjälpsam i separation processen. Han hävdar att han älska mig och vill ha mig kvar vilket jag inte alls vill ha.
    Jag sover i mitt eget rum och vi har inte haft sex i mer än 3 år. 
    Nu märkte jag att han vet mycket om mina samtal som sker hemma, oavsett samtal i telefonen eller med någon vän. Han vet mycket vad jag säger hemma. Nu känner jag mig säker att han avlyssna på mig . Om spy detektor visar att han gör det så ska jag anmäla honom till polisen. ska jag göra det via telefonen eller ska jag be polisen att komma hem?
    Som jag vet att olovig avlyssning kan man straffas med en böte eller fängelse i upp till två år. Jag vill inte att han ska gå till fängelse då behöver jag hans hjälp med barnen även ekonomisk situation kommer bli väldigt tuft, Måste han straffas om jag be att lägga ner polis anmälan? det räcker för mig att han få vara rädd och inte tänka att göra något likadant längre. Vad tipsar ni mig? vad är det bästa sätet att lösa det? 


    Amira
  • Svar på tråden måste han får fängelse om jag förlåta honom?
  • Anonym (F)

    Gör ingen anmälan om du ändå tänker ta tillbaka den. Du slösar viktiga resurser som annars kan användas för att lösa mord, våldtäkter, gängkriminalitet och annat. Lågt!!

    Lämna bara karln!

  • Anonym (Wa)

    Knappast troligt att han får fängelse
    Mån som beter sig sådär brukar komma undan eftersom polisen inte bryr sig om vad som händer med kvinnor

  • honeyhoney1986

    Du kan inte dra tillbaka anmälan om du har gjort det. Polisen ska utreda brott och det spelar ingen roll om du har förlåtit honom eller inte. Men jag tror inte att han ska gå till fängelse. I värsta fall betalar han böte. 

  • AHAS
    Anonym (Wa) skrev 2024-03-03 10:17:02 följande:

    Knappast troligt att han får fängelse
    Mån som beter sig sådär brukar komma undan eftersom polisen inte bryr sig om vad som händer med kvinnor


    vad tråkigt bli då. 
    Amira
  • AHAS
    Anonym (F) skrev 2024-03-03 09:10:03 följande:

    Gör ingen anmälan om du ändå tänker ta tillbaka den. Du slösar viktiga resurser som annars kan användas för att lösa mord, våldtäkter, gängkriminalitet och annat. Lågt!!

    Lämna bara karln!


    Polisen borde ha tillräckligt med insatser. Har de inte resurser behöver de höja deras möjlighet, inte att folk strunta i deras problem för att inte störa polisen oavsett om jag vill gå vidare eller dra tillbacka anmälan så länge jag följer lagen.
    Amira
  • Anonym (:-)
    AHAS skrev 2024-03-03 13:59:46 följande:
    Polisen borde ha tillräckligt med insatser. Har de inte resurser behöver de höja deras möjlighet, inte att folk strunta i deras problem för att inte störa polisen oavsett om jag vill gå vidare eller dra tillbacka anmälan så länge jag följer lagen.
    Oavsett vilka resurser polisen har ska skattebetalarnas pengar inte gå till folk som vill utnyttja polisen för att skrämma sin exman! Varför flyttar du inte bara därifrån? Eller är det "det fina huset i det fina området" som håller dej kvar? I så fall får du skylla dej själv tycker jag!
  • elliss

    Jag förstår hur du har tänkt när du väljer att bo kvar med din ex man. Men som du skrev så hjälper han dig ändå inte med barnen. Så varför bo ihop med honom? Är det bara pga ekonomin då? Sedan är det så att den som tar hand om barnen mest är den som får bo kvar i huset. Så han får flytta isof. Hade hellre sökt bostadsbidrag & andra bidrag än att leva med en sådan man. Oavsett så hoppas jag att ditt & dina barns liv blir bättre & att du finner lycka i framtiden.

  • Anonym (F)
    AHAS skrev 2024-03-03 13:59:46 följande:
    Polisen borde ha tillräckligt med insatser. Har de inte resurser behöver de höja deras möjlighet, inte att folk strunta i deras problem för att inte störa polisen oavsett om jag vill gå vidare eller dra tillbacka anmälan så länge jag följer lagen.
    Men sluta resonera så konstigt. Ja, de BORDE men de har INTE de resurser som krävs både för att utreda allvarliga brott och småfjanterier som inte ens går att bevisa. De kommer att lägga ner ditt ärende rätt snabbt, tack och lov, men de timmarna borde de ha lagt på något vettigare.

    Du måste fatta att man inte kan trolla fram pengar och resurser som inte finns!!
  • AHAS
    Anonym (F) skrev 2024-03-03 14:48:59 följande:
    Men sluta resonera så konstigt. Ja, de BORDE men de har INTE de resurser som krävs både för att utreda allvarliga brott och småfjanterier som inte ens går att bevisa. De kommer att lägga ner ditt ärende rätt snabbt, tack och lov, men de timmarna borde de ha lagt på något vettigare.

    Du måste fatta att man inte kan trolla fram pengar och resurser som inte finns!!
    Jag förstår ditt asikt men du ser att min grej är småsak men inte jag. för mig är storsak. ett beslut som kan ändra hela mitt och mina barns liv. 
    Amira
  • AHAS
    elliss skrev 2024-03-03 14:08:23 följande:

    Jag förstår hur du har tänkt när du väljer att bo kvar med din ex man. Men som du skrev så hjälper han dig ändå inte med barnen. Så varför bo ihop med honom? Är det bara pga ekonomin då? Sedan är det så att den som tar hand om barnen mest är den som får bo kvar i huset. Så han får flytta isof. Hade hellre sökt bostadsbidrag & andra bidrag än att leva med en sådan man. Oavsett så hoppas jag att ditt & dina barns liv blir bättre & att du finner lycka i framtiden.


    Det handlar mest om ekonomi. jag förtjänar 19 000 kr per månad och min plats i kö är bara på dyra lägenheter. Jag har inte bil att bo långbort för billigare hyran. jag lånar en av hans två bilar mot att jag betalar bensin och service.  jag behöver minst 13-14 tusen hyra, el, vatten. jag klarar inte mig alls. jag har aldrig sökt bidrag tidigare och är väldigt ovan. 
    Amira
  • Anonym (ah)
    Anonym ( skrev 2024-03-03 14:07:29 följande:
    Oavsett vilka resurser polisen har ska skattebetalarnas pengar inte gå till folk som vill utnyttja polisen för att skrämma sin exman! Varför flyttar du inte bara därifrån? Eller är det "det fina huset i det fina området" som håller dej kvar? I så fall får du skylla dej själv tycker jag!
    Hon skrev tydligt att hon är inte glad hos honom.  det låter inte att det är din grej att förstå. 
  • Anonym (:-)
    Anonym (ah) skrev 2024-03-03 15:22:18 följande:
    Hon skrev tydligt att hon är inte glad hos honom.  det låter inte att det är din grej att förstå. 
    Det finns massor med saker som jag inte är glad för, men jag anser inte att skattebetalarna ska stå för att ordna upp det!
  • Anonym (F)
    AHAS skrev 2024-03-03 15:10:38 följande:
    Jag förstår ditt asikt men du ser att min grej är småsak men inte jag. för mig är storsak. ett beslut som kan ändra hela mitt och mina barns liv. 
    Men skit i inspelningar, polisanmälan och allt annat jox, FLYTTA!!
  • Anonym (Flytta!)
    AHAS skrev 2024-03-03 15:17:52 följande:
    Det handlar mest om ekonomi. jag förtjänar 19 000 kr per månad och min plats i kö är bara på dyra lägenheter. Jag har inte bil att bo långbort för billigare hyran. jag lånar en av hans två bilar mot att jag betalar bensin och service.  jag behöver minst 13-14 tusen hyra, el, vatten. jag klarar inte mig alls. jag har aldrig sökt bidrag tidigare och är väldigt ovan. 
    Flytta! Det är enda lösningen.
    Ta kontakt med kommunens ekonomirådgivare så du får översikt över dina rättigheter i samband med separationen, samt vilka möjligheter det finns ekonomiskt.
    Om barnen bor hos dig får du barnbidrag, underhåll och troligen bostadsbidrag. Även om du får leva snålt så är det 1000 gånger bättre än att dela bostad med ett kontrollerande ex.
  • AHAS
    Anonym (Flytta!) skrev 2024-03-03 16:16:46 följande:
    Flytta! Det är enda lösningen.
    Ta kontakt med kommunens ekonomirådgivare så du får översikt över dina rättigheter i samband med separationen, samt vilka möjligheter det finns ekonomiskt.
    Om barnen bor hos dig får du barnbidrag, underhåll och troligen bostadsbidrag. Även om du får leva snålt så är det 1000 gånger bättre än att dela bostad med ett kontrollerande ex.
    Tusen tack. jag gör så imorgon, jag kommer sjukskriva mig imorgom i alla fall. jag är djupt sårad och chockad. den bästa natten ska vara den natt utan han under samma takt. Håller med dig... tusen gånger bättre trots snålt...
    Amira
Svar på tråden måste han får fängelse om jag förlåta honom?