• Buuuummbblee

    Jag missade deklerera skatt.

    Hej, 

    jag är utbildad undersköterska och jag Började jobba 1 månad direkt efter jag tog student i 5 Juni 2019. Men saken är nu när jag tänker efter har jag verkligen missat deklerera min skatt och missat få tillbaka skatte betalning? 

    Min första skatte återbetalning jag fick var i 2021-04-07 så har jag verkligen missat skatte återbetakning för 2020? Om så vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Jag missade deklerera skatt.
  • Anonym (H)

    Logga in på Skatteverket och gå till mina sidor. 


    Där finns gamla deklarationer och saldo på ditt skattekonto. Annars ring dem och fråga hur det ser ut för dig.

  • Anonym (Casanova)

    Jobbade du i Sverige för en svensk vårdgivare så har du med 99.999% sannolikhet betalat de skatter du ska betala.

    Det sköter din arbetsgivare åt dig nämligen. De betalar in skatterna åt dig, sen betalar de ut det som är kvar som lön.

    Undrar hur många som skulle vara hos fogden om det omvända ordningen rådde? :)

  • Anonym (Cissi)

    Man får inte pengar tillbaka varje år, bara så att du inte tror det. Men logga in och kika.

  • Anonym (Lis)

    Om du missat att betala skatt är risken större att du får restskatt, dvs krav att betala in skatt i efterhand, än att du ska få skatteåterbäring.
    Du kan som sagt se dina deklarationer om du loggar in. Men som nämnts så betalas skatt in när du får din lön så det är ovanligt att man inte betalat nån skatt alls. Däremot kan man ha betalat för lite eller för mycket skatt när man byter jobb, lön, sysselsättningsgrad eller dyl. 
    Tanken är ju att du ska betala rätt skatt vid lönen men om det dragits för mycket eller lite regleras det året efter vid deklarationen. 
    Har man bolån dras räntan av, vilket leder till att man kan få tillbaka mer på skatten än man fick innan man hade bolånen. 

  • Anonym (H)

    Man måste också deklarera varje år. Det räcker inte arbetsgivaren betalat skatt. Har du tidigare fått skatteåterbäring måste du deklarerat det åre.

  • Buuuummbblee
    Jag hade Inte deklererat för år 2020 för jag visste inte ens om det. Men Ja jag betala självklart skatt eftersom jag jobbade som undersköterska i hemtjänst. 
  • Buuuummbblee
    Anonym (H) skrev 2024-03-05 08:09:32 följande:

    Man måste också deklarera varje år. Det räcker inte arbetsgivaren betalat skatt. Har du tidigare fått skatteåterbäring måste du deklarerat det åre.


    Jag hade Inte deklererat för år 2020 för jag visste inte ens om det. Men Ja jag betala självklart skatt eftersom jag jobbade som undersköterska i hemtjänst. 
  • Buuuummbblee
    Anonym (Cissi) skrev 2024-03-05 07:36:21 följande:

    Man får inte pengar tillbaka varje år, bara så att du inte tror det. Men logga in och kika.


    Vad menar du man får inte varje år? Min familj har fått det i alla som dom jobbade
  • Buuuummbblee
    Anonym (Casanova) skrev 2024-03-05 06:17:42 följande:

    Jobbade du i Sverige för en svensk vårdgivare så har du med 99.999% sannolikhet betalat de skatter du ska betala.

    Det sköter din arbetsgivare åt dig nämligen. De betalar in skatterna åt dig, sen betalar de ut det som är kvar som lön.

    Undrar hur många som skulle vara hos fogden om det omvända ordningen rådde? :)


    Jag jobbade inom hemtjänst i sverige. 
  • Anonym (Lis)
    Buuuummbblee skrev 2024-03-05 14:14:08 följande:
    Jag hade Inte deklererat för år 2020 för jag visste inte ens om det. Men Ja jag betala självklart skatt eftersom jag jobbade som undersköterska i hemtjänst. 
    Isåfall har du nog inte deklarerat för 2019 heller. Men du borde ha fått påminnelse och förseningsavgift om du inte lämnade in deklarationen i tid. Du borde ju minnas om du inte deklarerat 2 för varken 2019 eller 2020 och fått påminnelser båda åren?
Svar på tråden Jag missade deklerera skatt.