• Zeta98

    Flicknamn Rosalia eller Christina

    Vilket namn gillar ni mest? 


    Förutom Rosalia och Christina har jag tänkt på Chrisalia (som kombinera både Christina och Rosalia) samt Christy som är min mammas namn. Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn Rosalia eller Christina
  • trollhona

    Christina av de namnen.

    Rosalia har för många uttalsvarianter; Rås-a-lija, Rosa-liiia, Ross-allja?
    Chrisalia samma och dessutom låter det konstigt.
    Christy är ett nej, undvik y-namn

  • Mrs Moneybags

    Christina är finast. 

    Rosalia är lite ovanligt i Sverige och har kanske klangen av en sagoprinsessa eller något liknande. Kanske passar på en häst? Om du förstår vad jag menar.

    Christina kan kallas för Tina, Stina eller Chrissie eller Tin-tin eller vad som helst. 

  • Maymom

    Döp till christina kalla för christy, så får du med båda.

    Rosalia är inte nån favorit hos mig och att slå ihop dem känns konstigt.

  • Xenia

    Jag röstade för Rosalia, som är vackert och ovanligt. Visst låter det som en prinsessa, men det är ingen nackdel i mitt tycke. Lite långt men finns många smeknamn; Rosa, Rose, Rosie, Lia. Men egentligen tycker jag Rosalie (3 stavelser istf 4) är ännu finare.

    Christina känns lite uttjatat men är annars fint och klassiskt. Men samma där, jag skulle föredra Christine (eller det rejäla Kristin). Christy är ju ett bra smeknamn men jag gillar det inte så mycket som formellt namn, låter för amerikanskt. Jag gillar också Christel (men inte Crystal).

    Chrisalia låter för "nypåhittat" för min smak. 

  • Cathariiina

    Christina är det enda namnet som är vettigt här överhuvudtaget. Det är alltid rätt! Gammalt, svenskt, kungligt... Och speciellt fint när det stavas så med Ch. Med K blir det lite bonnigt.

  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-03-07 00:54:25 följande:

    Jag röstade för Rosalia, som är vackert och ovanligt. Visst låter det som en prinsessa, men det är ingen nackdel i mitt tycke. Lite långt men finns många smeknamn; Rosa, Rose, Rosie, Lia. Men egentligen tycker jag Rosalie (3 stavelser istf 4) är ännu finare.

    Christina känns lite uttjatat men är annars fint och klassiskt. Men samma där, jag skulle föredra Christine (eller det rejäla Kristin). Christy är ju ett bra smeknamn men jag gillar det inte så mycket som formellt namn, låter för amerikanskt. Jag gillar också Christel (men inte Crystal).

    Chrisalia låter för "nypåhittat" för min smak. 


    Christel är vackert, men kanske lite konstigt om man inte har tysk anknytning?
Svar på tråden Flicknamn Rosalia eller Christina