• undrarmest

    Ränta

    Hej!


    Om jag har 100000kr i lån och extra amorterar 10000kr i månaden i 10 månader. Slipper jag den höga räntan på något vis eller hur funkar det?

  • Svar på tråden Ränta
  • Anonym (L)
    undrarmest skrev 2024-03-06 18:44:46 följande:
    Ränta

    Hej!


    Om jag har 100000kr i lån och extra amorterar 10000kr i månaden i 10 månader. Slipper jag den höga räntan på något vis eller hur funkar det?


    Du betalar ränta på den återstående skulden varje månad. 
  • Lönnsirap

    Ja och nej!

    Om du har ett låneupplägg där extra amortering innebär att du får betala mindre, så är ju extra amortering guld värt, eftersom skulden ju går ner och beloppet för ränta ju blir mindre. Varje liten inbetalning blir då att komma närmare målet att ha betalat av.

    Andra låneupplägg har inte dessa villkor, utan är bundna till att betala ALLA räntekostnad som fanns i upplägget och då gäller det att prata med bank om villkoren och kostnaden för att lösa lånet i sin helhet. Och då brukar det inte vara smart att lägga in småbetalningar, utan då gäller det att spara bredvid och lösa lånet isin helhet när man har tillräckligt.

  • Anonym (1234)

    Har du rörlig eller bunden ränta påverkar ju också en hel del. Har du bundit lånet på 10 år och amorterar av det på ett år, så vill ju banken ha ränta för den bundna tiden. Men då blir det nog en förhandling.

  • Anonym (Anc)

    Ja efter 10 månader slipper du den. För då är ju lånet betalt. 😃

    Under förutsättning att du har fria amorteringar då.

  • Anonym (Mannen)

    Eftersom du betalar av lånet på kort tid blir dock inte räntekostnaden så hög. Ungefär 5000 kr kanske för ett lån på 100 000 kr.


Svar på tråden Ränta