• Mobila Bordet

    Dödsbo

    Det är min farmors dödsbo det gäller och alla tre, pappa (död) , farbror och faster är bröstarvingar i testamentet med lika andelar. Men det finns ett tillägg där det stor att min faster har fått bostadsrätten värd 6 miljoner i gåva?

  • Svar på tråden Dödsbo
  • Yuppyupp

    Jag förstår inte riktigt vad frågan är? Är det att du upplever att farmor har varit orättvis i sin fördelning? Hon får själv bestämma hur hennes tillgångar ska delas ut och det är bara din faster som kan bestämma hur hon vill göra med bostadsrätten. 

  • Daisy28
    Mobila Bordet skrev 2024-03-07 14:42:32 följande:
    Dödsbo

    Det är min farmors dödsbo det gäller och alla tre, pappa (död) , farbror och faster är bröstarvingar i testamentet med lika andelar. Men det finns ett tillägg där det stor att min faster har fått bostadsrätten värd 6 miljoner i gåva?


    Ett - Är testemenet formellt korrekt?
    Två - Är tillägget en del av testamenetet eller en separat gåvobrev. Om gåva räknas den som del i arvet om det inte utryckligen är skrivet att den inte är ett förskott på arv

    Tre - Ja, fasterna kan få brf men övriga barn, eller efterarvingar, har fortfarande rätt till laglotten. Räcker inte resten av arvet till det måste fasterna på något sätt lösa situationen.
  • Mobila Bordet

    1. Ja, testamentet är formellt korrekt och är daterat 1978 med vittnen osv.

    2, Separat gåva (ej fastställt som "gåvobrev" ordagrant (utan bara som gåva i bouppteckningen)). Är tillagt 6 månader innan dödsdatum av min farmor.

    3.Den avlidens tillgångar täcker inte värdet av bostadsrätten.

  • Mobila Bordet
    Mobila Bordet skrev 2024-03-07 15:03:38 följande:

    1. Ja, testamentet är formellt korrekt och är daterat 1978 med vittnen osv.

    2, Separat gåva (ej fastställt som "gåvobrev" ordagrant (utan bara som gåva i bouppteckningen)). Är tillagt 6 månader innan dödsdatum av min farmor.

    3.Den avlidens tillgångar täcker inte värdet av bostadsrätten.


    3.Den avlidens tillgångar täcker inte värdet av dödsboet.
  • Daisy28
    Mobila Bordet skrev 2024-03-07 15:03:38 följande:

    1. Ja, testamentet är formellt korrekt och är daterat 1978 med vittnen osv.

    2, Separat gåva (ej fastställt som "gåvobrev" ordagrant (utan bara som gåva i bouppteckningen)). Är tillagt 6 månader innan dödsdatum av min farmor.

    3.Den avlidens tillgångar täcker inte värdet av bostadsrätten.


    Då räknas gåva som förskott på arv och ska ses som en del av fasterna arv.

    Sen är det upp till övriga arvingar att agera, tex genom att käva sin del enl arvslagen. Om inte fasterna kan ge de pengar som behövs kan det leda till försäljning av brf för att sen dela upp pengarna.   
  • elsi
    Yuppyupp skrev 2024-03-07 14:45:16 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad frågan är? Är det att du upplever att farmor har varit orättvis i sin fördelning? Hon får själv bestämma hur hennes tillgångar ska delas ut och det är bara din faster som kan bestämma hur hon vill göra med bostadsrätten. 


    Fast, nej, har man barn så ska ju arvet fördelas mellan alla arvingarna, man får inte fördela hur man vill så att en får allt och de andra inget.

    Däremot, om fastern får något värt 6 milj och de andra också får motsvarande 6 milj var, då är det väl okej. 
  • Mandelskorpan
    Mobila Bordet skrev 2024-03-07 15:03:38 följande:

    1. Ja, testamentet är formellt korrekt och är daterat 1978 med vittnen osv.

    2, Separat gåva (ej fastställt som "gåvobrev" ordagrant (utan bara som gåva i bouppteckningen)). Är tillagt 6 månader innan dödsdatum av min farmor.

    3.Den avlidens tillgångar täcker inte värdet av bostadsrätten.


    Menar du att gåvan är tillagd i testamentet? Står det inget om att gåvan inte utgör arv? Ni borde ta hjälp av en jurist.
  • Daisy28
    Mobila Bordet skrev 2024-03-07 20:56:09 följande:

    Gåvan är inte upptagen i testamentet utan bara i bouppteckningen.


    Vad tänker du göra?
  • Mandelskorpan
    Mobila Bordet skrev 2024-03-07 20:56:09 följande:

    Gåvan är inte upptagen i testamentet utan bara i bouppteckningen.


    Ok, nu vet jag inget om bostadsrätter men för fastigheter måste man ha ett gåvobrev som ligger till grund för att ändra lagfarten. Något liknande krav måste ju finnas för lägenheter/BR? Det måste finnas dokument.

    Som redan nämnts, gåva är förskott på arv om det inte uttryckligen står att  gåvan inte ska vara förskott på arv.
Svar på tråden Dödsbo