• Anonym (villrådig)

    ta hand om äldre dement föräldrer

    Har ett problem


    Har en äldre dement föräldrer som bor ensam sin lägenhet.På sista tiden har demensen blivit värre och börjar få svårt att ta hand och klara sig själv.


    Jag som barn har börjar få ta över mer och mer ansvar och är nu i situationen att jag går dit efter jobbet och går hem kl 2130 + heltid lördag och söndag.


    Mina syskon vill inte på vis att vi ska blanda in kommun eller skaffa plats på äldreboende.
    Var ska man göra när man inte orkar med längre med att vårda sin äldre förälder och ingen vill ta hjälp in utifrån ?


    Har sådana skuldkänslor när ja vill få lite egentid , kanske bara en timme själv för att andas

  • Svar på tråden ta hand om äldre dement föräldrer
  • Postman

    Kontakta en biståndshandläggare hos kommunen, det är en ohållbar situation och det du gör är enbart konstgjord andning, det äter upp dig sakta men säkert och värre kommer det bli, jag talar nu av egen erfarenhet. Vet du varför dina syskon är emot?

  • Anonym (villrådig)

    Man vill vårda föräldern hemma så länge det bara går , och det är då ja som får dra vården får det mesta

  • Postman
    Anonym (villrådig) skrev 2024-03-07 22:17:08 följande:

    Man vill vårda föräldern hemma så länge det bara går , och det är då ja som får dra vården får det mesta


    Nej ställ inte upp på detta, du kommer med tiden bränna ut dig helt. Hur många syskon har du? Orkar du ta en fajt? Varför ställer inte de upp?
  • Tow2Mater

    Gör ett schema vilka dagar och tider alla ni syskon turas om. Vill/kan inte de andra, så måste ni ju ta in  hjälp vare sig de vill eller inte.

  • Anonym (villrådig)

    det är väl smidigt att ja tar nästan allt tror jag ;(


    samtidigt kan man inte lämna sin förälder själv när den behöver vård 24/7  men samtidigt går man ju sönder själv , man orkar inte

  • Postman
    Anonym (villrådig) skrev 2024-03-07 22:23:18 följande:

    det är väl smidigt att ja tar nästan allt tror jag ;(


    samtidigt kan man inte lämna sin förälder själv när den behöver vård 24/7  men samtidigt går man ju sönder själv , man orkar inte


    Såg nu att de bodde på annan ort, jag hade kontaktat en biståndshandläggare. Din förälder kommer definitivt inte bli piggare utan allt mer vårdkrävande.
  • AnnaSthlm

    Det som händer är att du kommer att krascha. Det handlar inte om utan om NÄR. Ni KOMMER att behöva ta in hjälp. Gör hellre det nu än när du kraschat. 
    Vad bekvämt för dina syskon att tycka en massa utan att dela upp bördan? 

    Du har fått många bra råd. Jag skulle också råda dig att söka upp en terapeut för att hantera skuldkänslor. Det kommer att lätta då. 
    Ta hand om dig! 

  • Goneril

    Jo minsann, det kan ju syskonen tycka, de som bor långt borta. Ganska fräckt att kräva att TS ska sköta sin förälder, all ledig tid verkar krävas för vården. Varför har inte föräldern hemtjänst? Det är väl självklart att det ska krävas när så mycket vård behövs. Ett äldreboende vore förstås ännu bättre, men går inte det är det hemtjänst som gäller där allting sköts, matlagning, tvätt och städning och personlig hygien.                                                                                                          Är syskonen rädda för att det kommer att kosta pengar? Jag får nästan den känslan när de så hårdnackat vägrar diskutera äldreboende. TS, det är ingenting att bry sig om, du kan inte dra detta lass ensam. Annat boende kan påverka arvet förstås, det är väl det som syskonen befarar.                                              

  • Goneril

    Mitt tidigare inlägg: Varför i allsin dar ska du ha dåligt samvete? Du verkar ju ha gjort mer än vad som förväntas redan! Du gör ju nästan en 40-timmarsvecka hos föräldern om man räknar ihop tiden! Fullständigt orimligt! Du har ju också ett liv! Jag skulle helt ignorera mina syskon, protesterar de kan du ju fakturera dem för dina 40-timmars veckor. Detta inlägg fick mig att gå i taket, har väl aldrig hört något så fräckt. Visa dem gärna tråden.

Svar på tråden ta hand om äldre dement föräldrer