• Anonym (snäll)

    Har stilen betydelse.

    Jag gillar min mans släkt mycket, men känner att jag lätt kommer bra överens med alla männen/killarna i släkten men tjejerna håller mer distans. 


    Det gäller svärmor, systrar, kusiner, vuxna syskonbarn, respektive. Ca 6 tjejer som jag träffar några gånger om året. 

    Jag har ganska olika stil (utseendemässigt) än dom. Kan det påverka att dom kanske inte upplever att vi har så mycket gemensamt?

    Dom lägger alla på sig nåt kilo varje år, lösnaglar och oftast tydlig utväxt i håret. Verkar gilla mycket smink och bylsiga blommiga blusar/klänningar. 


    Jag brukar ha mer ungdomliga kläder, är vältränad och gillar naturliga färger och toner. Så ganska stor skillnad rent utseendemässigt, men förutom att dom verkar lite avvisande så är dom verkligen trevliga och jag tycker vi har mycket gemensamt. 

    De flesta av mina andra vänner har mer liknande stil som jag. Vet inte, det har bara blivit så antar jag. 


    Hur stor betydelse har utseendet för att bli vänner?

  • Svar på tråden Har stilen betydelse.
  • Anonym (svägerskan)

    Jag är nog rätt annorlunda från mina svägerskor, men jag försöker anstränga mig och gå ut på lunch och kanske hitta på något med dem. Jag tror att om de bara får se dig mer som den person du är bakom klädstilen så kommer de att tycka om dig. 

  • felicityporter

    Jag skulle gissa att det är mer din något dryga och överlägsna attityd som skiner igenom och att de således har problem med din personlighet och inte ditt yttre. Prova att försöka vara mindre dömande och mer ödmjuk så ska du se att det blir lättare i livet för dig. ☺️

  • Anonym (snäll)
    felicityporter skrev 2024-03-10 21:56:57 följande:

    Jag skulle gissa att det är mer din något dryga och överlägsna attityd som skiner igenom och att de således har problem med din personlighet och inte ditt yttre. Prova att försöka vara mindre dömande och mer ödmjuk så ska du se att det blir lättare i livet för dig. ☺️


    Tack för feedback, skulle du vilja vara lite mer specifik på vad sätt jag verkar vara dryg och överlägsen? Vill verkligen inte verkar dömande så därav min fråga. 

  • felicityporter
    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 22:26:42 följande:

    Tack för feedback, skulle du vilja vara lite mer specifik på vad sätt jag verkar vara dryg och överlägsen? Vill verkligen inte verkar dömande så därav min fråga. 


    Sättet du beskriver kvinnorna är dömande och något föraktfullt, medan du beskriver dig själv i endast positiva ordalag. Hoppas du förstår hur jag menar, många människor har svårt för sådana människor och en sådan attityd lyser ofta igenom.
  • felicityporter
    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 22:26:42 följande:

    Tack för feedback, skulle du vilja vara lite mer specifik på vad sätt jag verkar vara dryg och överlägsen? Vill verkligen inte verkar dömande så därav min fråga. 


    Sättet du beskriver kvinnorna är dömande och något föraktfullt, medan du beskriver dig själv i endast positiva ordalag. Hoppas du förstår hur jag menar, många människor har svårt för sådana människor och en sådan attityd lyser ofta igenom.
  • Anonym (svägerskan)
    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 22:26:42 följande:

    Tack för feedback, skulle du vilja vara lite mer specifik på vad sätt jag verkar vara dryg och överlägsen? Vill verkligen inte verkar dömande så därav min fråga. 


    om man läser ditt inlägg kan man tolka det som att dina släktingar är feta, fejk och tantiga medan du är smal, ungdomlig och naturlig. Det är rätt dömande

    Måste de du umgås med ha fina kläder och bra stil?
  • Anonym (Man52)

    Intressant 
    hade varit ännu mer intressant å veta ungefär var i sverige 
    gissar att ni bor i nån större stad och att släkt ni träffar är lite mer på landet människor 
    men jag kanske gissar fel 
    Jag tror att kläderna har stor betydelse för kvinnor när ni träffas i en intim hemma miljö 
    fördomar finns nog en hel del i kläderna 
    testa komma i nåt blommigt krims krams som ett test för dig själv och få se vad som händer å håll en låg profil 
    dagen efter så är det tight s å åtsittande som gäller för dig  
    skrattar hej vilt nu 
    good luck from a man full av idéer 

  • Anonym (snäll)
    Anonym (svägerskan) skrev 2024-03-10 22:34:53 följande:
    om man läser ditt inlägg kan man tolka det som att dina släktingar är feta, fejk och tantiga medan du är smal, ungdomlig och naturlig. Det är rätt dömande

    Måste de du umgås med ha fina kläder och bra stil?

    Jag utgår ifrån att dom gillar sina kläder, naglar och frisyrer. Många gillar lösnaglar. Annars hade dom inte haft det ju. Jag går till frissan max en gång om året. Vet att dom flesta av dom går betydligt oftare. Så det kan väl lika gärna vara dom som har "bra" stil. Dom kanske tycker jag ser barnslig eller bohemisk ut.

    Valde ordet ungdomlig för jag tycker att det kan beskriva min stil typ jeans och en sportig top eller tights och en tunika. Sen finns det ju inget som säger att min still är bättre än någon annan. Om dom hade velat ha såna kläder hade dom ju haft det antar jag. 


     

  • Anonym (snäll)
    Anonym (Man52) skrev 2024-03-10 22:41:30 följande:

    Intressant 
    hade varit ännu mer intressant å veta ungefär var i sverige 
    gissar att ni bor i nån större stad och att släkt ni träffar är lite mer på landet människor 
    men jag kanske gissar fel 
    Jag tror att kläderna har stor betydelse för kvinnor när ni träffas i en intim hemma miljö 
    fördomar finns nog en hel del i kläderna 
    testa komma i nåt blommigt krims krams som ett test för dig själv och få se vad som händer å håll en låg profil 
    dagen efter så är det tight s å åtsittande som gäller för dig  
    skrattar hej vilt nu 
    good luck from a man full av idéer 


    Hm, förstår din tanke. Nä vi kommer alla från mindre städer typ. Och alla har jobb som kräver några års utbildning. Vi har alla barn i ungefär samma ålder (min barn lite mittemellan deras). Vi har alla aktiva liv och (delvis gemensamma) fritidsintressen. 


    Hihi, jag har väldigt svårt att se mig själv i en blommig hellång klänning eller byxor med pressveck och blommig blus. Men dom har alltid nya kläder, så tror dom har stort klädintresse medan jag kommer i mina favoritjeans och 15 år gamla top om och om igen :)

  • Goneril

    Så som TS beskriver släktingarnas garderob, byxor med pressveck och blommig hellång klänning, låter det inte fult på något vis. Det hade jag hellre burit än gamla jeans och en 15 år gammal top. Det är en fråga om tycke och smak helt enkelt, var och en blir salig på sin fason. Det där med vikten och naglarna tycker jag inte TS behöver bry sig om, släktingarna kan vara trevliga och allmänbildade och klädsel och smink är deras ensak.                                                                                                                                                                               Det finns ingen anledning att vara överlägsen och snobbig, långt bättre att hitta gemensamma samtalsämnen. Jag hade nog berömt kläderna och frågat var de köpt dem, det kostar inte så mycket att gå folk till mötes  särskilt som TS trots allt tycker att de är trevliga. 

  • Anonym (Jadu)

    Varför tror du ens att det handlar om utseende? Haha. Din fråga svarar sig nästan själv ju. Du ser uppenbart ner på deras utseende med tanke på hur du beskriver dem. Jag kan tänka mig att det är mer din personlighet de inte gillar.
    Vad vill du höra egentligen? Att du har bättre stil och de skulle vara avundsjuka på dig? Snälla, du har ful personlighet och den lyser igenom helt enkelt.

  • Anonym (snäll)
    Goneril skrev 2024-03-10 23:34:10 följande:

    Så som TS beskriver släktingarnas garderob, byxor med pressveck och blommig hellång klänning, låter det inte fult på något vis. Det hade jag hellre burit än gamla jeans och en 15 år gammal top. Det är en fråga om tycke och smak helt enkelt, var och en blir salig på sin fason. Det där med vikten och naglarna tycker jag inte TS behöver bry sig om, släktingarna kan vara trevliga och allmänbildade och klädsel och smink är deras ensak.                                                                                                                                                                               Det finns ingen anledning att vara överlägsen och snobbig, långt bättre att hitta gemensamma samtalsämnen. Jag hade nog berömt kläderna och frågat var de köpt dem, det kostar inte så mycket att gå folk till mötes  särskilt som TS trots allt tycker att de är trevliga. 


    Dom är absolut trevliga och allmänbildade. Ja kläder och smink är deras ensak. Jag tänker mer att dom tycker att jag inte passar in. Som att dom är undvikande och både dom får en känsla att dom känner sig lite obekväma. På ett sätt jag inte brukar känna band mina vänner, kollegor, släktingar, grannar eller i andra sammanhang. Tycker att vi har gemensamma samtalsämnen, men ändå att dom knappt svarar men pratar med varandra. Försökte tänka varför. 
  • Anonym (T)
    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 22:49:34 följande:

    Jag utgår ifrån att dom gillar sina kläder, naglar och frisyrer. Många gillar lösnaglar. Annars hade dom inte haft det ju. Jag går till frissan max en gång om året. Vet att dom flesta av dom går betydligt oftare. Så det kan väl lika gärna vara dom som har "bra" stil. Dom kanske tycker jag ser barnslig eller bohemisk ut.

    Valde ordet ungdomlig för jag tycker att det kan beskriva min stil typ jeans och en sportig top eller tights och en tunika. Sen finns det ju inget som säger att min still är bättre än någon annan. Om dom hade velat ha såna kläder hade dom ju haft det antar jag. 


     


    Oj, tights och tunika är inte modernt. Du får naturligtvis ha vilken stil du känner dig bekväm i. Jag tror inte det är stilen som avgör ens umgängeskrets. Du säger ju att dom är trevliga att umgås med så jag förstår inte problemet.
  • Anonym (P)

    Allvarligt?


    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 21:50:53 följande:
    lägger alla på sig nåt kilo ... tydlig utväxt ... bylsiga 
    vs
    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 21:50:53 följande:
    ungdomliga ... vältränad ... naturliga 

    Självklart skapas det en distans mellan er när du upplever dem som så fula, fel och främmande och dig själv som så fin och föredömlig!
  • felicityporter
    Anonym (P) skrev 2024-03-12 00:23:00 följande:

    Allvarligt?


    vs
    Anonym (snäll) skrev 2024-03-10 21:50:53 följande:
    ungdomliga ... vältränad ... naturliga 

    Självklart skapas det en distans mellan er när du upplever dem som så fula, fel och främmande och dig själv som så fin och föredömlig!
    Touché! Där finns svaret. 😆
  • Anonym (j)

    det sitter inte i kläderna eller i håret eller i sminket eller i naglarna. det är personligheten som vinner över allt. de ändrar inte sin stil till din eller hur, du ska inte ändra din stil till någon annans för att passa in. idag finns det hur många olika stilar som helst, mina vänner har olika stilar, och jag har varit förvånad först men inte nu när jag insett att många har vänner som ser ut som de gör i kläder, hår etc. Många par ser ut som varandra i samma avseende, gå ut på stan och kolla, det är lite kul, inte ofta precis man ser ett par med helt olika stil. jag har varit med om att min man ville korrigera/ändra min klädsel innan vi skulle gå, sa jag nej till, finns en gräns där.

  • Anonym (Mojja)

    Tänker som många andra att din överlägsna attityd lyser igenom, du ser uppenbarligen ner på dem. Sen undrar jag var du bor där tunika och tights ses som ungdomligt? 

  • Anonym (JB)

    Kanske. Mina svägerskor är typ östermalmskärringar, jag har rockig stil med svart rufsigt hår, trasiga jeans och nästan uteslutande svarta kläder. Det verkar göra dem obekväma. 

  • Anonym (snäll)
    Anonym (JB) skrev 2024-03-12 15:06:30 följande:

    Kanske. Mina svägerskor är typ östermalmskärringar, jag har rockig stil med svart rufsigt hår, trasiga jeans och nästan uteslutande svarta kläder. Det verkar göra dem obekväma. 


    Jag tycker inte det är helt orimligt att det är så. Dom trivs säkert med sin still och tycker om den. Men kan ändå bli obekväma. För några år sedan hade jag mer samma still som deras tonårs tjejer. Till och med nåt tillfälle när en av tjejerna blev blöt, så hon fick låna kläder av mig när vi var hemma hos svärmor. Men nu har även dom ändrat stil och jag tror jag inte att den här tjejen skulle komma i mina kläder längre. 

    Det där med att lägga på sig kan ju även ligga i generna, även om det mest verkar gälla tjejerna i släkten. 
Svar på tråden Har stilen betydelse.