• Ellies9801

    Lymfkörtlar

    Är det någon som haft liknande symtom & problem? Behöver verkligen hjälp 


    För 1,5 år sedan vaknade jag en dag av att min hals hade svullnat upp och även så 1  (vad jag visste då) lymfkörtel på halsen. Avvaktade en månad och fick sen till vårdcentralen. Hade då fått 1-2 blåsor som ganska snabbt läkte ut. Blev extremt trött, tappade rösten, feber till och från och väldigt matt. Flera blodprover togs som kom tillbaka normala. Läkarna trodde allt från körtelfeber, afteblåsor, spottsten, halsböld till herpes men allt kom tillbaka negativt. Avvaktade men känslan av ?tjock? hals och den svullna lymfkörteln va kvar. Uppskattades då till 2x2 centimeter av en läkare, 3x2 av en annan osv osv. 😴


    Blev skickad på ultraljud samt finnålspunktion och resultatet visade att lymfkörteln var 3,5x2 centimeter med ?reaktive genes? som första hands fynd. Hade även flertalet något mindre på andra sidan halsen. Sen resterande normalstora. 



    Nu 1,5 år senare detta började är lymfkörteln fortfarande kvar, känns tjockt i halsen och att den hamnar i kläm i vissa positioner. Senaste 6 månader så är jag otroligt trött, mjölsyrekänsla i kroppen, rasslig röst konstant och problem med halsmandlarna om och om. 


    Läkarna säger att det kan vara såhär och att de inte vet varför. Inga andra lymfkörtlar har kontrolleras, inte heller armhålor, ljumskar, buk med mera. Börjar bli så trött av att ha det såhär och vill inte riktigt acceptera svaret: det kan vara så. De finner inte någon orsak till storleken eller övriga symtom men kan de verkligen ?bara vara så?? De blodprover de tagit är fortfarande inom referensvärdet så inget avvikande där.

Svar på tråden Lymfkörtlar