• Anonym (43-åringen)

    Ska en mamma hämnas vuxen dotter så här?

     


    Vår 19-åriga dotter och min sambo bråkar ofta. Vi kan kalla min sambo Klara. Den senaste konflikten urartade rejält. Bakgrunden: Dottern hade bråttom till skolan och behövde en större handväska. Hon lånade sin mamma Klaras väska utan att fråga och lämnade sedan tillbaka den på eftermiddagen. Klara har tydligt sagt till dottern att hon inte får låna väskor eller annat utan att fråga. Dottern har väl inte lyssnat speciellt bra på det. 


    Klara blev rasande på dottern som lånat utan att fråga. Dottern bad så hemskt mycket om förlåtelse. 


    Några dagar senare letade dottern efter sina AirPods som hon köpt själv. De var försvunna. Någon dag senare kom det fram att det var Klara som tagit dem. 


    ?Nu får du känna hur det känns!?  sa Klara till dottern. Hon hade flera gånger tidigare tagit saker av dottern men dottern inte brytt sig  Nu kände Klara äntligen att hon hade ?makt? genom att ha något som dottern behövde. Hon uttryckte det verbalt men även med ett leende. 


    Jag frågade Klara när hon tänkt lämna tillbaka hörlurarna men hon svarade inte. 


    ?Men om hon har bett om förlåtelse så kan hon väl få tillbaka sina AirPods nu??resonerade jag. 


    Men nej. 


    Jag tog då och gömde Klaras mobil och sa att hon får tillbaka den så fort dottern får tillbaka sina AirPods. 


    Då sa Klara att jag kunde behålla hennes telefon och att hon aldrig ville ha tillbaka den. 


    Några timmar senare fick dottern sina AirPods. Minuten efter gav jag tillbaka telefonen till Klara. Hon slängde den ifrån sig men den gick  inte sönder. 


    Lite senare satt hon ensam i soffan och helt plötsligt slängde hon en tallrik i golvet som flög i bitar. 


    Idag har hon inte använt telefonen och säger att hon måste köpa en ny telefon trots att hon har en av de allra bästa  telefonerna på marknaden. 


    Jag säger till henne att jag förstår frustrationen hon känner när dottern lånat saker utan att fråga men hon gråter och skriker att jag inte förstår något alls. Tårarna rinner på henne när hon skriker  att jag inte förstår hur kränkt hon känner sig av att dottern lånat hennes väska. Det är dessutom  hemskt att jag går ihop med dottern mot henne. Nu är det en aning  komplicerat i  vardagen då jag inte kan ha kontakt med min fru kring vem som hämtar yngsta barnet från skolan osv då frun vägrar använda sin telefon. Jag har tyvärr behövt gå in och skydda min dotter ett antal gånger under hennes uppväxt. Så det kanske förklarar mitt beteende Att kalvars upp för henne som jag beskrivit. Men gjorde jag rätt som hävdade att dottern skulle få tillbaka sina AirPods? Och vad sägs om metoden att använda Klaras mobil som gisslan?

  • Svar på tråden Ska en mamma hämnas vuxen dotter så här?
  • Anonym (Mamma)

    Bara fortsätt att stötta dina barn!! Tror aldrig din sambo kommer att förstå, men viktigt att din dotter känner att du är på hennes sida.

  • Anonym (Mimmi)

    Så Klara är mamma till dottern?
    Du borde lämna henne helst igår och flytta med dina barn, hon beter sig fruktansvärt. Och du beter dig ju knappast så mycket bättre heller när din lösning bara är att gömma mammans telefon?

    Att dottern lånade en väska utan lov är verkligen ingenting att bråka om, mamman beter sig dysfunktionellt och du tillåter det genom att bete dig likadant. Lämna eller massiv terapi, annars kan ni båda föräldrar räkna med att era flickor kommer klippa kontakten så fort de flyttat hemifrån.

  • Aniiee

    Barnrumpor är vi allihopa, allihopa, allihopa... 


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Ck)

    Skulle gissa på att din brud har försökt att säga till dottern flera gånger att ge fan i att sno alla hennes grejer. Dottern lyssnar inte, och då blev hon nu med all rätt straffad.

    Då kommer du in som en jävla mamma och säger att man får inte straffa barn sådär.. När det är hon som är mamma och du borde ha stått på hennes sida i det här.

    Ja, man får straffa barn när dom missköter sig. Jag fick tex reparera en planka vid en busshållsplats för att jag och en polare hoppade sönder den gamla för att den var genomrutten.. Då fick vi sätta upp en ny planka, och efter det har vi inte haft sönder några mer ruttna plankor alls. 

    Du har nog aktivt målat ut mamman som den onda i det här. När mamman känner en frustration över att dottern inte lyssnar.. Jävligt bra jobbat där.. Kanske inte ska lägga dig i nästa gång om du vill att din fru ska må bra när hon försöker lära sig att uppfostra ditt egna barn. 

  • Anonym (Ck)

    Metoden om att använda klaras mobil som gisslan. Gjorde att du fick henne att se ut som den galna. Och nu kommer barnet lyssna ännu mindre på vad mamma sagt. För ni håller båda på att måla upp henne som den dåliga. 

  • Anonym (Ck)

    Det är alltså inte väskan hon gråter över. Det är att inget verkar funka vad hon än säger, och hon känner sig helt "maktlös".

    Kanske gång på gång försökt? 

    Vad du borde göra.. Är att sätta dig ner och bara lyssna på henne ett tag. ta reda på hur hon mår egentligen och om det är något mer som spökar och vad det är som får henne att känna sig maktlös. Det kan ju vara hennes allmäna mående eller kommunikationsproblem ni har inne i eran relation med..

    Sen kommer ni på en plan tillsammans om hur ni ska få dottern att sluta sno saker av henne. Om det innebär att köpa en ny väska till dottern så får ni väl bara göra det?

  • Anonym (Fundersam man)

    Det låter som att du är en ensamstående pappa med 3st barn. En arg storasyster som ger igen, en mellan syster som inte tänker sig för och den yngsta.

    Tycker att det låter som att din fru är noga med hennes saker och vart hennes gränser går. Att låna något utan att fråga henne är för henne en allvarlig gränsöverträdelse som får henne att bli mycket arg och känna sig orespekterad och kränkt. Väskor kan vara dyra så om det var en dyr märkesväska så är hon såklart rädd om den, men annars så låter det mest som att hon vill ha sina saker för sig själv av någon anledning.

    Du skriver: "Jag har tyvärr behövt gå in och skydda min dotter ett antal gånger under hennes uppväxt". Är det för att din fru är en fara och får raseriutbrott som riktar sig mot din dotter?
    Tycker att det låter som att din fru har obearbetade och undertryckta känslor som hon skulle behöva få prata ut om med en psykolog? Bra för henne och bra för dig med att lära dig hur din fru känner sig då hennes gränser överträds då det gäller hennes saker och att hon blir så arg.

    Ja det är rätt av dig att säga att din dotter ska få tillbaka sina AirPods som hon har köpt för det är hennes.

    Att ta din frus mobil som gisslan var kanske inte det bästa att göra då hon nu absolut inte vill ha med den att göra, men jag förstår ditt tankesätt där och då. Och hennes att du tog ställning på din dotters sida genom att ta hennes mobil.

    Ni behöver få till en förändring för det är inte nyttigt för er att de bråkar så ofta och att du hamnar emellan dem.

    Hoppas att det löser sig för er.

  • Anonym (?)

    Din sambo låter ju helt instabil. På vilket sätt har du behövt gå in och skydda dottern under hennes uppväxt? Slår din sambo?

  • Tom Araya

    Det verkar som att eran dotter har två barn till föräldrar, som varken kan bete sig som vuxna eller föregå med gott exempel (en viktig del av barnuppfostran).

    Självklart är det inte okej att låna utan att fråga, men ni löser ingenting genom att bete er som barn, så sluta med det.

Svar på tråden Ska en mamma hämnas vuxen dotter så här?