• Myyran

    Hur skriver man så att det blir giltigt?

    Skulle följande gälla om något skulle hända (separation, dödsfall)?

    " Jag, (namn) (19xxxxx-xxxx) swishar härmed en summa på 90 000kr till (namn på sambo) (19xxxxxx-xxxx) Denna summa pengar ska fördelas följande:
    30 000kr till att lägga in på billånet för Volvo v90n. 60 000kr ska föras över på ett sparkonto som Xxxxx(Sambo) öppnar till Xxxx.
    Dessa 60 000kr kommer alltid vara Xxxxx och xxxx ska när som helst kunna få tillbaka dem till sitt bankkonto.
    I händelse av separation ska xxxxx direkt föra tillbaka summan pengar (60 000kr) till xxxxx konto.
    I händelse av dödsfall ska summan 60 000kr delas lika mellan barnen (barnens namn).

    Underskrift: "

    Anledninfen till att vi skriver detta är för att jag fått en stor summa pengar utbetalt för ersättning. Men så har jag AC erfarenhet lite svårt att hålla i mina pengar så önskar att sambon har hand om dom till vidare. Men som sagt, skulle detta gälla om det ev skulle bli en tvist?

  • Svar på tråden Hur skriver man så att det blir giltigt?
  • Anonym (jurist)

    kontakta jurist. man brukar få 15 minuter gratis rådgivning så de kan hjälpa dig. man kan också hitta mallar online.

    det ska också finnas två vittnen på den här typen av papper.

  • Anonym (jurist)

    om du kan formulera ett sådant brev borde du kunna hålla i pengarna? är det din eller sambons idé att pengarna ska gå till hen?

  • Myyran

    Tack för tips och bra länkat!
    Det är jag som vill att han ska ha hand om pengarna åt mig. 
    Och ja, jag borde kanske kunna hålla i pengarna om jag kan skriva ihop det där men har en sjukdom/diagnos som gör att jag inte alltid är lika stabil och eftertänksam...

  • Anonym (Krångla inte till det)

    Skriv ett skuldbrev på 60 000 kr. Står det inget om återbetalning, amortering kan du kräva tillbaka pengarna när som helst

    Vittnen behövs inte

  • Anonym (jurist)
    Myyran skrev 2024-03-12 06:56:47 följande:

    Tack för tips och bra länkat!
    Det är jag som vill att han ska ha hand om pengarna åt mig. 
    Och ja, jag borde kanske kunna hålla i pengarna om jag kan skriva ihop det där men har en sjukdom/diagnos som gör att jag inte alltid är lika stabil och eftertänksam...


    Jag förstår.
    Lycka till! Bra att ni ser till så det blir rätt.
  • Jemp

    Jag är inte jurist och håller med de ovan.
    Men jag funderar också över:
    1) räntan
    2) vems dödsfall är det ni specificerat? Ditt antar jag, men hans Saknas. 

  • Anonym (Krångla inte till det)
    Jemp skrev 2024-03-12 07:45:06 följande:

    Jag är inte jurist och håller med de ovan.
    Men jag funderar också över:
    1) räntan
    2) vems dödsfall är det ni specificerat? Ditt antar jag, men hans Saknas. 


    Ett skuldbrev är giltigt även efter dödsfall

    Om TS dör kan dödsboet kräva in lånet  och dela ut till arvingarna
    Om sambon dör kan TS ställa kravet på dödsboet att få tillbaka pengarna.
  • Jemp
    Anonym (Krångla inte till det) skrev 2024-03-12 08:07:55 följande:
    Ett skuldbrev är giltigt även efter dödsfall

    Om TS dör kan dödsboet kräva in lånet  och dela ut till arvingarna
    Om sambon dör kan TS ställa kravet på dödsboet att få tillbaka pengarna.
    Såklart, men ts har skrivit i avtalet att vid dödsfall ska pengarna gå till barnen. Jag utgår från att det är ts arvingar vid ts dödsfall, men det är mkt otydligt skrivet.
Svar på tråden Hur skriver man så att det blir giltigt?