• Emmahejhej

    Clearblue hoppat flera veckor framåt på en dag

    Jag är gravid i vecka 4+2, enligt mina uträkningar då jag hade sista mens 12 februari och har ca 27-28 dagars cykel. Igår på morgonen tog jag clearblue graviditetstest som visade gravid 1-2 veckor, idag tog jag ett till efter jobbet för skojs skull som visade gravid 3+ veckor. Fick missfall och är så rädd. Hur kan detta gå ihop?

  • Svar på tråden Clearblue hoppat flera veckor framåt på en dag
  • Anonym (Lis)

    Du vet alltså inte exakt när ÄL var?
    testen säger ju veckor sedan ÄL, men de kan ju inte säga exakt när den skedde då alla graviditeter utvecklar hcg lite olika fort.  Din ÄL kan ha varit lite tidigare så du redan är på v3+ eller så har Du en stark ökning.


    det låter ju positivt att det ökat ordentligt. Du kan ju läsa lite om hcg nivåer och se om du hittar vid vilken nivå testen slår om.

    tycker inte du ska vara orolig. Hade det varit tvärtom att de minskade så hade det kanske varit skäl till oro. Men koncentrationen av urinet Kan ju också påverka så lägg inte för stor vikt vid det.
    Du är gravid, grattis! Ring bm och skriv in dig och prata med henne om du har svårt att bli av med din oro.

  • Emmahejhej

    Läste att på clearblues tester så utgår HCG gravid 1-2 veckor: 25-200, gravid 2-3 veckor: 201-2000 och 3+: > 2000. Då betyder det att min HCG nivå höjts med ca 1700 om jag kanske låg precis på gränsen igår morse och precis över gränsen till 2000 idag. Det känns väldigt högt men man får ha i tanke att det kanske finns lite felmargina. Tack för lugnande ord :) jag ska ringa BM i veckan!

  • Anonym (Jo)

    Därför att man räknar irl från senaste mensen men testet visar bara faktiska veckor.

  • Emmahejhej

    Nej vet inte exakt när ÄL var, men har mina gissningar också då jag mätt min morgontemp.

  • Anonym (Lis)
    Emmahejhej skrev 2024-03-13 20:30:48 följande:

    Läste att på clearblues tester så utgår HCG gravid 1-2 veckor: 25-200, gravid 2-3 veckor: 201-2000 och 3+: > 2000. Då betyder det att min HCG nivå höjts med ca 1700 om jag kanske låg precis på gränsen igår morse och precis över gränsen till 2000 idag. Det känns väldigt högt men man får ha i tanke att det kanske finns lite felmargina. Tack för lugnande ord :) jag ska ringa BM i veckan!


    Ja det låter ju som en orimlig höjning. Men vet Inte om det kan påverka om urinen var mer utspädd igår och mer koncentrerad idag kanske?


    när tror du ÄL var utifrån tempen? Kan det stämma med 3 veckor sedan?

  • Emmahejhej

    Jag håller med? det som gör mig så rädd. Jag fixk en temp höjning för 15 dagar sedan. Så jag kan inte haft ägglossning för över 3 veckor sedan 

  • Anonym (Skumt)

    Det är ju toppen att det hormonet ökar för den slutsatsen kan man iallafall med säkerhet dra! Men dock är det ju clearblue som tillverkar de med veckor och om man ser till deras andra test är de ju katastrofdåliga. Men helt klart att hormonet ökar och det är ju det viktigaste, grattis 🥳

  • Anonym (Lis)
    Emmahejhej skrev 2024-03-13 20:54:46 följande:

    Jag håller med? det som gör mig så rädd. Jag fixk en temp höjning för 15 dagar sedan. Så jag kan inte haft ägglossning för över 3 veckor sedan 


    Visst är det så men befruktningen kan ju ske upp till 24 timmar efter ÄL. Sen kan vägen ner till livmodern ta lite olika lång tid och implantationsdipp ske lite olika dar efter. Så visst kan det variera. Och återigen, det ökar!☺️
    (Vid mitt missfall ökade det väldigt långsamt, så det knappt syntes på 3 dar.)
Svar på tråden Clearblue hoppat flera veckor framåt på en dag