Inlägg från: Anonym (Petra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Petra)

    Min dotter säger att hon äcklas av kramar 😮

    Har förstått att min dotter inte gillar att kramas. Det känns tufft för jag och övrig familj älskar och kramas, det är så vi visar kärlek. Så ett program med henne idag där de pratade om hur viktigt det är med kramar,det ger lugn och måbra-hormoner.
    Då sa min dotter (8år) att hon äcklas av kramar! Blev så paff, trodde inte det var så illa. Hon tycker det är jobbigt när kompisar ska kramas, samtidigt som hon stör sig på när bästa vännen kramar andra. Man ser hur hon stelnar till när någon kramar henne.
    Detta känns bara konstig..
    Hon kan däremot vilja hålla mig i handen o ibland sitta i mitt knä.
    Känns jättejobbigt att inte få krama henne.
    Vad kan det bero på tro?

  • Svar på tråden Min dotter säger att hon äcklas av kramar 😮
  • Anonym (Petra)

    Tack för din input. Ska verkligen tänka på det o respektera det men för mig så känns det så onaturligt. Vill absolut inte tvinga henne. För tänka till för det är en ren reflex för mig..


    chrissepisse skrev 2024-03-16 21:06:28 följande:

    Jag är som din dotter och jag är född sådan. Det finns ingen egentlig anledning. Under min uppväxt var det inget problem eftersom vanan att kramas i tid och otid inte fanns. Jag fick lära mig att hälsa genom att ta i hand och det är vad jag föredrar än i dag.

    Mitt bästa råd är att respektera att din dotter inte uppskattar att bli kramad. Att tvinga henne att kramas kommer inte att få henne att uppskatta fysisk kontakt med andra människor mer. Jag kan må fysiskt illa när människor envisas med att tvångskrama mig trots att de vet att jag inte uppskattar det.


  • Anonym (Petra)
    Anonym (Tim) skrev 2024-03-16 21:04:55 följande:

    Hon vill inte att hennes personal space blir kränkt. Det blir för mycket. Kanske en liten släng av autism. 


    En liten släng?det trodde inte jag att man kunde ha.. men du är inte den första som insinuerar det. 
  • Anonym (Petra)

    Tack för att du skrev detta! Behöver höra att det inte behöver vara så onormalt. Märker att släkt o andra tycker det är jättekonstigt 


    Anonym (Ella) skrev 2024-03-16 21:13:08 följande:

    Min systerdotter som är i ungefär samma ålder tycker inte om att kramas. Hon visar uppskatting och närhet på andra sätt. Skriker rakt ut av glädje när jag kommer på besök, vill leka och läsa tillsammans, att jag lyfter upp henne och mycket annat. Det tar lite emot att inte kunna krama henne, men jag respekterar hennes vilja och hur hon vill bli visad kärlek samt uppskattar det unika i vår relation. <3


  • Anonym (Petra)

    Jo men man ju inte få en autism diagnos enbart för att man inte tycker om kramar.


    Anonym (E) skrev 2024-03-16 21:28:51 följande:
    Personen menar så klart att barnet kan ha autism, bara inte så grav autism utan en lättsammare variant. En sådan diagnos är ju inte antingen eller utan ingår i en gråskala som allt annat.
  • Anonym (Petra)

    Ja jag var rätt säker på att det skulle komma upp här.


    Anonym (turmanslippervissairl) skrev 2024-03-17 00:06:04 följande:

    Varje.Jävla.Gång.... släng av autism? diagnoskriterier? drag av? kan tyda på? Det är ett barn som inte ens får ogilla kramar, varmkorv eller något som faktiskt är helt ok. Barn är individer.


  • Anonym (Petra)

    Ok:) Då kanske det kan förändras med tiden vi får väl se


    McIris skrev 2024-03-17 11:50:18 följande:

    Min äldsta dotter har varit likadan. Det har varit som att försöka krama en kaktus haha. Nej, det är bara att respektera. Jag är väldigt kramig så det kanske har blivit en protest. Har låtit henne vara såklart och nu när hon är 17 år har hon mjuknat i sina kramar. 


     


  • Anonym (Petra)

    Tack för ditt inlägg!
    Ja det är ju bara att respektera? nu vill hon inte ens ha godnatt kram. Känns lite jobbigt men men.. samtidigt kommer hon in varje natt och vill sova bredvid mig.


    Anonym (h) skrev 2024-03-18 06:39:27 följande:

    För det första man är olika och det får man respektera.

    Jag skulle tro att hennes reaktion, vad hon säger, skulle kunna bottna sig i att hon nog nästan känt sig kvävd/fått panik som liten nån gång utan att kunna minnas just det, mer känslan, när hon blivit "överfallen" av kramar, det här fysiska, hon binder det till något obehagligt, behöver inte betyda att den som gjort detta menat det på det sättet, men att den som då kramat saknat fingertoppkänslan. Det är inte alla som är bra på att kramas även om de kramas. Man får tänka på gränser. Ibland känner jag inte för att bli kramad, varför ska jag känna då ett tvång, ett måste, att kramas`(jag har inte autism).

    Jag har autism i min ursprungsfamilj, de är inte så fysiska, men inte stela för det, och de får/har inte den känslan du beskriver hon får. Som barn förstod jag att min autistiska förälder inte hade det i sig, glömde av att ge mig det, som mest fick man någon slapp men pytteliten öm fysisk gest med handen på min arm. När den här föräldern kramade om mig så var det med lite luft emellan så kände mig ändå trygg, respekterad i hur hen kramade mig. 

    Jag känner andra också som i vuxen ålder inte gillar kramar, blir precis lika stela som din dotter, de visar inga tecken på autism.  

    Det är bara att respektera också om din dotter har ett annat kärleksspråk än du och ni har, och lära dig förstå och uppskatta det istället, visst, jag håller med, det kan kännas sorligt på ett sätt, men med tiden så försvinner det när du också tillåter dig öppna dig upp för den andres kärleksspråk, så har det varit för mig, och jag hoppas det blir så för dig också :)


  • Anonym (Petra)

    Jaså? Så olika man kan vara. Jag älskar kramar. Blir lite avundsjuk när jag ser andra barn kramar sina föräldrar o vänner. men hon är ju som hon är🙂


    Anonym (Stella) skrev 2024-03-18 20:25:01 följande:

    Jag gillar inte heller kramar jättemycket. Som barn avskydde jag pussar o kramar och undvek dem som pesten. 


    Låt henne vara bara. Vi är alla olika. 


Svar på tråden Min dotter säger att hon äcklas av kramar &#x1F62E;