• Anonym (Serla)

    Kille bjöd på begravning men tog tillbaka det

    Hej, har ett dilemma och skulle behöva feedback. Jag och min kille har träffats i 3 1/2 år. Vi älskar varandra, han säger att jag är hans livs kärlek. Jag känner samma. Vi arbetar ihop, råkade bli så. Det funkar bra då vi inte kan bo ihop så lätt pga tonårsbarn. Bättre vänta med sambolivet känner vi båda. Men till saken:
    Han frågade om jag ville följa med på en släktings begravning som stöd, ingen jättenära men det var det till hans föräldrar. Jag kände mig ärad att följa med och stötta honom, kändes fint att han frågade. Sedan gick det några veckor och det kom på tal till hans döttrar 16 och 18 år. De ville följa med och träffa släkten. Efter det bestämts frågade han 4 dagar innan begravningen om jag kunde jobba den dagen istället så vi slapp stänga ner vår verksamhet. Jag blev jättesårad. Han sa det på telefon, plumpt. Kändes inte som han behövde mig som stöd längre när döttrarna var med. Nu är det dags för begravning 2, samma sak igen, han säger jag är bjuden men det känns halvljummet. Hur ska jag göra. Känner mig utanför och överflödig.

  • Svar på tråden Kille bjöd på begravning men tog tillbaka det
  • Fjäril kär

    Kommunicera med varandra. Säg åt honom att du blir sårad och att du vill veta varför han gör så här. Efter så många år är väl du väl en självklar del av familjen och folk förväntar sig kanske rimligen att du ska närvara vid en begravning , så varför detta beteende? 

  • Tow2Mater

    Vem planerar en begravning flera veckor innan?

    Välj annat tillfälle att ta upp din besvikelse over hur han behandlar dig, inte en begravning.

  • Anonym (hej)

    Jag skulle inte säga något om begravningen, det kan ju vara lite känsligt även om du säger att de inte var så nära.

    Jag tycker dessutom att det verkar superrimligt att han känner att han har stöd hos sina döttrar och därför inte har samma behov av att du följer med.

    Om det här är ett tecken på något annat eller liksom droppen som får bägaren att rinna över (du känner dig bortvald), skulle jag vänta lite till ett bättre tillfälle att ta upp det.

  • Anonym (Micke)

    Fy fan vad glad jag skulle vara om jag slapp gå på en enda till begravning
    i mitt liv. 

  • Anonym
    Anonym (Micke) skrev 2024-03-19 13:14:50 följande:

    Fy fan vad glad jag skulle vara om jag slapp gå på en enda till begravning
    i mitt liv. 


    Kunde inte instämma mer.
    Hur kan man liksom vara sur för att man inte får gå på begravning???
  • Anonym (XXX)

    I och med att ni varken är gifta eller bor ihop, så är det nog ingen som väntar sig att du ska följa med på begravning av en person som du aldrig ens har träffat. (Uppfattade jag det som.) Då är det såklart mycket naturligare att döttrarna följer med, då de också är släkt med personen som ska begravas - samt andra närvarande vid begravningen. Varför är detta viktigt för dig? Vad skulle du få ut av att vara med vid en släktsammankomst, när du faktiskt inte tillhör släkten - varken biologiskt eller som ingift? 

    Och om det handlar om att ta dig in i hans släkt och bli accepterad där, så kan du väl vänta med det tills ni i alla fall bor ihop?

  • beli
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 12:45:19 följande:

    Vem planerar en begravning flera veckor innan?

    Välj annat tillfälle att ta upp din besvikelse over hur han behandlar dig, inte en begravning.


    Vet inte var du bor, men här i Norden är det väldigt vanligt att man planerar begravningen flera veckor efter dödsfallet. Personligen har jag aldrig varit med om nåt annat förfarande.
  • Tow2Mater
    beli skrev 2024-03-19 14:45:36 följande:
    Vet inte var du bor, men här i Norden är det väldigt vanligt att man planerar begravningen flera veckor efter dödsfallet. Personligen har jag aldrig varit med om nåt annat förfarande.
    Ligger de i frysen då?
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 15:03:18 följande:
    Ligger de i frysen då?
    Ja, eller i kylrum i alla fall. 
  • Sunflora
    beli skrev 2024-03-19 14:45:36 följande:
    Vet inte var du bor, men här i Norden är det väldigt vanligt att man planerar begravningen flera veckor efter dödsfallet. Personligen har jag aldrig varit med om nåt annat förfarande.
    I Sverige måste gravsättningen ske inom en månad (kremerar man är det ett år) Minnesstund kan man såklart ha när som helst men det vanliga är att ha det före gravsättningen. 
  • Anonym (Mannen)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 12:45:19 följande:

    Vem planerar en begravning flera veckor innan?

    Välj annat tillfälle att ta upp din besvikelse over hur han behandlar dig, inte en begravning.


    Vad är det för konstigt att planera en begravning flera veckor i förväg? Så fort man känner till datumet så kan man ju börja planera. 
  • Anonym (SL)
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 15:03:18 följande:
    Ligger de i frysen då?
    De kan vara kremerade.

    Enligt begravningslagen måste en avliden vara i jord eller kremerad senast en månad efter dödsfallet. Stoftet  ska vara negrävt eller spritt inom ett år.
    Om man kremerar kan man välja att ha ceremonin innan eller efter kremeringen och då blir det ju olika bråttom med själva ceremonin...
  • Anonym (XXX)
    Sunflora skrev 2024-03-19 15:11:02 följande:
    I Sverige måste gravsättningen ske inom en månad (kremerar man är det ett år) Minnesstund kan man såklart ha när som helst men det vanliga är att ha det före gravsättningen. 
    En månad hålls dock ofta inte, i alla fall inte i storstäderna under pandemin.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-19 15:14:06 följande:
    Vad är det för konstigt att planera en begravning flera veckor i förväg? Så fort man känner till datumet så kan man ju börja planera. 
    Tycker bara det låter länge. Inom 2 veckor har jag erfarenheter av.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 16:23:49 följande:
    Tycker bara det låter länge. Inom 2 veckor har jag erfarenheter av.
    Min mamma dog på juldagen och begravdes 18 januari. 
  • whitestar
    Tow2Mater skrev 2024-03-19 16:23:49 följande:
    Tycker bara det låter länge. Inom 2 veckor har jag erfarenheter av.
    Ibland vill man vänta ett tag så långväga släktingar kan hinna planera och vara med oxå på begravningen. Så var fallet med sambons pappa när han skulle begravas, många söderifrån som ville vara med på  begravningen så dröjde nog 1 månad där
Svar på tråden Kille bjöd på begravning men tog tillbaka det